Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v8i00.16984Keywords:
Instituto Socioambiental de Valéria, Pedagogia libertária, Teias de aprendizagemAbstract
This article presents an experience of libertarian education in Valéria, a peripheral neighborhood of Salvador city, Bahia, Brazil, between 2004 and 2014, through the creation of the Valéria Socio-environmental Institute (ISVA). We used memories of our own experiences, records from the ISVA blog, printed materials, photos, videos, documentaries, and an interview for the Anarchist News Agency (ANA). Learning Webs (Illich, 1973) formed around an Experiential Educational Community (Goodman, 1976). In the ten years of ISVA we learned that “the path to freedom is freedom” (Bakunin, 1986) by building intergenerational dialogues without hierarchies and uniting fun and responsibility within a collective construction.
Downloads
References
BAKUNIN, Miguel. A educação Integral. In: MORYÓN, Félix García. Escritos anarquistas sobre educacion. Colección Clásicos, Educación, n. 1. Lérida, Madrid: Grupo Cultural Zero, 1986.
CODELLO, Francesco. A boa educação: experiências libertárias e teorias anarquistas na Europa de Godwin a Neill. V. 1. A teoria. São Paulo: Imaginário: Ícone, 2007.
GALLO, Sílvio. Pedagogia libertária: anarquistas, anarquismos e educação. São Paulo: Editora Imaginário/Editora da Universidade do Amazonas, 2007.
GALLO, Sílvio. Politecnia e educação: a contribuição anarquista, In: Pro-posições, v. 04, n. 3[12], p. 34-46, nov. 1993.
GOODMAN, Paul: La des-educación obligatoria. 2. ed. Barcelona: Fontanella, 1976.
ILLICH, Ivan. A sociedade sem escolas. Petrópolis: Vozes, 1973.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/