Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v8i00.16984

Keywords:

Instituto Socioambiental de Valéria, Pedagogia libertária, Teias de aprendizagem

Abstract

This article presents an experience of libertarian education in Valéria, a peripheral neighborhood of Salvador city, Bahia, Brazil, between 2004 and 2014, through the creation of the Valéria Socio-environmental Institute (ISVA). We used memories of our own experiences, records from the ISVA blog, printed materials, photos, videos, documentaries, and an interview for the Anarchist News Agency (ANA). Learning Webs (Illich, 1973) formed around an Experiential Educational Community (Goodman, 1976). In the ten years of ISVA we learned that “the path to freedom is freedom” (Bakunin, 1986) by building intergenerational dialogues without hierarchies and uniting fun and responsibility within a collective construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo José Fernandes Nunes, Universidade do Estado da Bahia, Brasil

Doutor em Análise Geográfica Regional pela Universidade de Barcelona. Professor Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB / Departamento de Educação). Professor-pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEDUC/UNEB) e do Programa de Pós-Graduação em Estudos Territoriais PROET/UNEB. Co-Líder do Grupo de Pesquisa Teoria Social e Projeto Político Pedagógico (TSPPP/PPGEDUC). Membro do Grupo de Pesquisa NEPAN - Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Anarquismo e Cultura Libertária da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Editor da Revista de Educação e Ciências Sociais (RECS/PPGEDUC/UNEB). Coordenador do Observatório de Educação de Jovens e Adultos do Território do Sisal (OBEJA/UNEB). 

Igor Sant'Anna, Universidade do Estado da Bahia, Brasil

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade - Universidade do Estado da Bahia. Coordenador Pedagógico da Cicloramaah Edtech Ltda.

References

BAKUNIN, Miguel. A educação Integral. In: MORYÓN, Félix García. Escritos anarquistas sobre educacion. Colección Clásicos, Educación, n. 1. Lérida, Madrid: Grupo Cultural Zero, 1986.

CODELLO, Francesco. A boa educação: experiências libertárias e teorias anarquistas na Europa de Godwin a Neill. V. 1. A teoria. São Paulo: Imaginário: Ícone, 2007.

GALLO, Sílvio. Pedagogia libertária: anarquistas, anarquismos e educação. São Paulo: Editora Imaginário/Editora da Universidade do Amazonas, 2007.

GALLO, Sílvio. Politecnia e educação: a contribuição anarquista, In: Pro-posições, v. 04, n. 3[12], p. 34-46, nov. 1993.

GOODMAN, Paul: La des-educación obligatoria. 2. ed. Barcelona: Fontanella, 1976.

ILLICH, Ivan. A sociedade sem escolas. Petrópolis: Vozes, 1973.

Published

2022-12-17

How to Cite

NUNES, Eduardo José Fernandes; SANT’ANNA, Igor. Valéria Socio-Environmental Institute: desire and practice of libertarian education in Salvador-BA. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022012, 2022. DOI: 10.20888/ridpher.v8i00.16984. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16984. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

DOCUMENTO/DOSSIÊ