“Instruction, only instruction will make man free on land free”: the influence of Francisco Ferrer and anarchism in the training of a teacher in bumpkin land
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v8i00.16726Keywords:
João Penteado, Anarchism, Libertarian EducationAbstract
Using Raymond Williams and his Sociology of Culture, this article investigated the moments that made possible the formation of the João Penteado as a teacher and his insertion in anarchist epistemology. According to results obtained from analysis of printed sources such as local newspapers - such as Commercio do Jahu and Correio do Jahu - and libertarian newspapers from the capital of São Paulo - such as A Lanterna, A Guerra Social and A Terra Livre -, in addition to the memoirist work of João Penteado Pioneers of the Primary Magisterium, we seek to draw a line between Penteado's didactic experiences as a student and his choices as a libertarian teacher teaching in an isolated school in the rural area of Jaú. These choices resulted in the Bica de Pedra Case and the Penteado’s departure from Jaú.
Downloads
References
A Guerra Social, 1904-1910.
A Lanterna, 1901-1912.
A Terra Livre, 1906-1910.
A Voz do Trabalhador, 1908-1910.
Commercio do Jahu, 1908-1913.
Correio do Jahu, 1908.
O Alpha, 1908-1909.
SÃO PAULO. Inspetoria Geral do Ensino do Estado de São Paulo. Annuario do Ensino do Estado de São Paulo: 1907-1908. São Paulo: Tipografia Augusto Siqueira & Cia,1908. 250p.
SÃO PAULO. Inspetoria Geral do Ensino do Estado de São Paulo. Annuario do Ensino do Estado de São Paulo: 1908-1909. São Paulo: Tipografia Siqueira, Salles & Cia, 1909. 416p.
SÃO PAULO. Inspetoria Geral do Ensino do Estado de São Paulo. Annuario do Ensino do Estado de São Paulo: 1909-19010. São Paulo: Tipografia do Diário Official, 1910. 436p.
BAKUNIN, Mikhail. O socialismo libertário. São Paulo: Global, 1979. 67 p.
BAKUNIN, Mikhail. Catecismo Revolucionário: programa da Sociedade, da Revolução Internacional. Tradução e organização de Plínio Augusto Coêlho. São Paulo: Imaginário, 2009. 96p.
BEEVOR, Antony. A Batalha pela Espanha. Trad. Maria Beatriz de Medina. Rio de Janeiro: Record, 2007. 711p.
DIAS, Everardo. História das Lutas Sociais no Brasil. 2. ed. São Paulo: Alfa-Ômega,
330p.
FARIA FILHO, Luciano Mende de. Instrução Elementar no Século XIX. In: LOPES, E. M. T; FARIA FLHO, L. M de; VEIGA, C. G. 500 anos de educação no Brasil. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 135-150.
FERNANDES, José. Vultos e fatos da história de Jaú: capital da terra roxa. [s.l.]:, 1955. Edição conjunta do Correio do Noroeste, Correio da Capital e Correio de Garça.
FERRER Y GUARDIA, Francisco. A Escola Moderna. Trad. Camilo Alvares. São Paulo: Biblioteca Livre, 2014. 153p.
GALLO, Sílvio D. de O. Pedagogia Libertária: Anarquistas, Anarquismos e Educação. São Paulo: Intermezzo, 2015. 272p.
JOMINI, R. Uma Educação para a solidariedade. 1989. 190 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 1989.
KROPOTKIN, Piotr. A conquista do pão. Trad. Cesar Falcão. Rio de Janeiro: Achiamé, 2011. 151p.
KROPOTKIN, Piotr. A questão social: o humanismo libertário em face da ciência. Rio de Janeiro: Mundo Livre, 1913. 72p.
KROPOTKIN, Piotr. Las prisiones: el salariado – la moral anarquista. Valencia: F. Sempere Y C Editores, s.d. (1897). 197p.
KROPOTKIN, Piotr. O princípio anarquista e outros ensaios. São Paulo: Hedras, 2007. 146p.
MORAES, Carmen Sylvia Vidigal (et al). Educação Libertária no Brasil - acervo João Penteado: inventário de fonte. São Paulo: Fap-Unifep: Edusp, 2013. 384p.
LIPIANSKY, Edmond Marc. A Pedagogia Libertária. Trad. Plínio Augusto Coêlho. São Paulo: Imaginário, 2007. 88p.
LEUENROTH, Edgar. Anarquismo – roteiro de libertação social. Rio de Janeiro, Mundo Livre, 1963. 236p.
MOARES, José Damiro. A trajetória educacional anarquista na Primeira República: das escolas aos Centros de Cultura Social. Dissertação (Mestrado) – Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Campinas, 1999. 76p.
MOURA, Maria Lacerda de. Ferrer e o Clero Romano e a Educação Laica. São Paulo, 2012. 77p.
OLIVEIRA, Flávia Arlanch Martins de. Faces e dominação da terra (Jaú 1890-1910). São Paulo: FAPESP, 1999. 171p.
PRADO, Léa De Ungaro Almeida; PRADO, José Renato de Almeida. De Bica de Pedra a Itapuí: 100 anos de história. Jaú, SP: Editora do Autor, 2013. 131p.
PENTEADO, João. Pioneiros do Magistério Primário. São Paulo, 1944. 92p.
PENTEADO, João. Digressão História Através do Jahu e de seus Pró-Homens. São Paulo, 1953. 90p.
PERES, Fernando Antônio. João Penteado: o discreto transgressor de limites. São Paulo: Alameda, 2012. 336p.
PIRES, José Herculano. Introdução à filosofia espírita. São Paulo: Paideia, 1983. 86p.
RECLUS, Élisée. A evolução, a revolução e o ideal anarquista. São Paulo: Imaginário, 2002. 136p.
RECLUS, Élisée; KROPOTKIN, Piotr. Escritos Sobre Educação e Geografia. Rodrigo Rosa Silva, Adriano Skoda e Guilherme Amaral (organizadores). Terra Livre, São Paulo, 2014. 78p.
RODRIGUES, Edgar. ABC do Anarquismo. Lisboa: Assírio & Alvim, 1975. 96p.
ROMANI, Carlo. Oreste Ristori: uma aventura anarquista. Dissertação de Mestrado – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP: UNICAMP, 1998. 242p.
SAFÓN, Ramón. Francisco Ferrer y Guardia: o racionalismo combatente. Trad. Plínio Augusto Coêlho. São Paulo: Editora Imaginário, 2003. 96p.
SANTOS, Luciana Eliza dos. A trajetória anarquista do educador João Penteado: leituras sobre educação, cultura e sociedade. 2009. 309 f. Dissertação de Mestrado – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2009.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2013. 475p.
SILVA, Rodrigo Rosa. Anarquismo, Ciência e Educação: Francisco Ferrer y Guardia e a rede de militantes e cientistas em torno do ensino racionalista (1890-1920). 2013. 379 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – USP, 2013.
SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1998. 304p.
TEIXEIRA, Sebastião. O Jahu em 1900. Jaú: VHK Editora, 2009. 159p.
TOMASSI, Tina. Breviário del Pensamento educativo libertário. Trad. Marta Martin. Cali, Colombia: Ediciones Madre Tierra, 1988. 240p.
VALVERDE, Antonio José Romera. Pedagogia Libertária e Autodidatismo. 1996. 332 f. Tese (Doutorado). Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 1996.
WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. 239p.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e Materialismo. São Paulo: Editora UNESP, 2011. 408p.
WOODCOCK, George. Anarchism: a history of libertarian ideas and movements. Londres: Pelican Books, 1962. 505p.
WOODCOCK, George. Os grandes escritos anarquistas. Trad. Júlia Tettamanzi e Betina Becker. São Paulo: L&PM Editores S/A, 1998. 377p.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/