“Instruction, only instruction will make man free on land free”: the influence of Francisco Ferrer and anarchism in the training of a teacher in bumpkin land

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v8i00.16726

Keywords:

João Penteado, Anarchism, Libertarian Education

Abstract

Using Raymond Williams and his Sociology of Culture, this article investigated the moments that made possible the formation of the João Penteado as a teacher and his insertion in anarchist epistemology. According to results obtained from analysis of printed sources such as local newspapers - such as Commercio do Jahu and Correio do Jahu - and libertarian newspapers from the capital of São Paulo - such as A Lanterna, A Guerra Social and A Terra Livre -, in addition to the memoirist work of João Penteado Pioneers of the Primary Magisterium, we seek to draw a line between Penteado's didactic experiences as a student and his choices as a libertarian teacher teaching in an isolated school in the rural area of ​​Jaú. These choices resulted in the Bica de Pedra Case and the Penteado’s departure from Jaú.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel da Silva Barbosa, Universidade Estadual Paulista, Bauru, Brasil

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Docência para Educação Básica da UNESP/Bauru.

Macioniro Celeste Filho, Universidade Estadual Paulista, Bauru, Marília, Brasil

Doutor em Educação. Docente, Programa de Pós-Graduação Docência para a Educação Básica, UNESP/Bauru e Programa de Pós-Graduação em Educação, UNESP/Marília.

References

A Guerra Social, 1904-1910.

A Lanterna, 1901-1912.

A Terra Livre, 1906-1910.

A Voz do Trabalhador, 1908-1910.

Commercio do Jahu, 1908-1913.

Correio do Jahu, 1908.

O Alpha, 1908-1909.

SÃO PAULO. Inspetoria Geral do Ensino do Estado de São Paulo. Annuario do Ensino do Estado de São Paulo: 1907-1908. São Paulo: Tipografia Augusto Siqueira & Cia,1908. 250p.

SÃO PAULO. Inspetoria Geral do Ensino do Estado de São Paulo. Annuario do Ensino do Estado de São Paulo: 1908-1909. São Paulo: Tipografia Siqueira, Salles & Cia, 1909. 416p.

SÃO PAULO. Inspetoria Geral do Ensino do Estado de São Paulo. Annuario do Ensino do Estado de São Paulo: 1909-19010. São Paulo: Tipografia do Diário Official, 1910. 436p.

BAKUNIN, Mikhail. O socialismo libertário. São Paulo: Global, 1979. 67 p.

BAKUNIN, Mikhail. Catecismo Revolucionário: programa da Sociedade, da Revolução Internacional. Tradução e organização de Plínio Augusto Coêlho. São Paulo: Imaginário, 2009. 96p.

BEEVOR, Antony. A Batalha pela Espanha. Trad. Maria Beatriz de Medina. Rio de Janeiro: Record, 2007. 711p.

DIAS, Everardo. História das Lutas Sociais no Brasil. 2. ed. São Paulo: Alfa-Ômega,

330p.

FARIA FILHO, Luciano Mende de. Instrução Elementar no Século XIX. In: LOPES, E. M. T; FARIA FLHO, L. M de; VEIGA, C. G. 500 anos de educação no Brasil. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 135-150.

FERNANDES, José. Vultos e fatos da história de Jaú: capital da terra roxa. [s.l.]:, 1955. Edição conjunta do Correio do Noroeste, Correio da Capital e Correio de Garça.

FERRER Y GUARDIA, Francisco. A Escola Moderna. Trad. Camilo Alvares. São Paulo: Biblioteca Livre, 2014. 153p.

GALLO, Sílvio D. de O. Pedagogia Libertária: Anarquistas, Anarquismos e Educação. São Paulo: Intermezzo, 2015. 272p.

JOMINI, R. Uma Educação para a solidariedade. 1989. 190 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 1989.

KROPOTKIN, Piotr. A conquista do pão. Trad. Cesar Falcão. Rio de Janeiro: Achiamé, 2011. 151p.

KROPOTKIN, Piotr. A questão social: o humanismo libertário em face da ciência. Rio de Janeiro: Mundo Livre, 1913. 72p.

KROPOTKIN, Piotr. Las prisiones: el salariado – la moral anarquista. Valencia: F. Sempere Y C Editores, s.d. (1897). 197p.

KROPOTKIN, Piotr. O princípio anarquista e outros ensaios. São Paulo: Hedras, 2007. 146p.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal (et al). Educação Libertária no Brasil - acervo João Penteado: inventário de fonte. São Paulo: Fap-Unifep: Edusp, 2013. 384p.

LIPIANSKY, Edmond Marc. A Pedagogia Libertária. Trad. Plínio Augusto Coêlho. São Paulo: Imaginário, 2007. 88p.

LEUENROTH, Edgar. Anarquismo – roteiro de libertação social. Rio de Janeiro, Mundo Livre, 1963. 236p.

MOARES, José Damiro. A trajetória educacional anarquista na Primeira República: das escolas aos Centros de Cultura Social. Dissertação (Mestrado) – Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Campinas, 1999. 76p.

MOURA, Maria Lacerda de. Ferrer e o Clero Romano e a Educação Laica. São Paulo, 2012. 77p.

OLIVEIRA, Flávia Arlanch Martins de. Faces e dominação da terra (Jaú 1890-1910). São Paulo: FAPESP, 1999. 171p.

PRADO, Léa De Ungaro Almeida; PRADO, José Renato de Almeida. De Bica de Pedra a Itapuí: 100 anos de história. Jaú, SP: Editora do Autor, 2013. 131p.

PENTEADO, João. Pioneiros do Magistério Primário. São Paulo, 1944. 92p.

PENTEADO, João. Digressão História Através do Jahu e de seus Pró-Homens. São Paulo, 1953. 90p.

PERES, Fernando Antônio. João Penteado: o discreto transgressor de limites. São Paulo: Alameda, 2012. 336p.

PIRES, José Herculano. Introdução à filosofia espírita. São Paulo: Paideia, 1983. 86p.

RECLUS, Élisée. A evolução, a revolução e o ideal anarquista. São Paulo: Imaginário, 2002. 136p.

RECLUS, Élisée; KROPOTKIN, Piotr. Escritos Sobre Educação e Geografia. Rodrigo Rosa Silva, Adriano Skoda e Guilherme Amaral (organizadores). Terra Livre, São Paulo, 2014. 78p.

RODRIGUES, Edgar. ABC do Anarquismo. Lisboa: Assírio & Alvim, 1975. 96p.

ROMANI, Carlo. Oreste Ristori: uma aventura anarquista. Dissertação de Mestrado – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, SP: UNICAMP, 1998. 242p.

SAFÓN, Ramón. Francisco Ferrer y Guardia: o racionalismo combatente. Trad. Plínio Augusto Coêlho. São Paulo: Editora Imaginário, 2003. 96p.

SANTOS, Luciana Eliza dos. A trajetória anarquista do educador João Penteado: leituras sobre educação, cultura e sociedade. 2009. 309 f. Dissertação de Mestrado – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2009.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2013. 475p.

SILVA, Rodrigo Rosa. Anarquismo, Ciência e Educação: Francisco Ferrer y Guardia e a rede de militantes e cientistas em torno do ensino racionalista (1890-1920). 2013. 379 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – USP, 2013.

SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1998. 304p.

TEIXEIRA, Sebastião. O Jahu em 1900. Jaú: VHK Editora, 2009. 159p.

TOMASSI, Tina. Breviário del Pensamento educativo libertário. Trad. Marta Martin. Cali, Colombia: Ediciones Madre Tierra, 1988. 240p.

VALVERDE, Antonio José Romera. Pedagogia Libertária e Autodidatismo. 1996. 332 f. Tese (Doutorado). Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, 1996.

WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. 239p.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e Materialismo. São Paulo: Editora UNESP, 2011. 408p.

WOODCOCK, George. Anarchism: a history of libertarian ideas and movements. Londres: Pelican Books, 1962. 505p.

WOODCOCK, George. Os grandes escritos anarquistas. Trad. Júlia Tettamanzi e Betina Becker. São Paulo: L&PM Editores S/A, 1998. 377p.

Published

2022-12-20

How to Cite

BARBOSA, Daniel da Silva; CELESTE FILHO, Macioniro. “Instruction, only instruction will make man free on land free”: the influence of Francisco Ferrer and anarchism in the training of a teacher in bumpkin land. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022019, 2022. DOI: 10.20888/ridpher.v8i00.16726. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16726. Acesso em: 5 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO