The building of an institution

the first decades of the Faculty of Education at the University of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.16065

Keywords:

Origins of FEUSP, Institutional changes, Political commitment

Abstract

This article aims to offer subsidies for a better understanding of the peculiarities of how the Faculty of Education of the University of São Paulo had been constituted, both in its antecedents and in its first 20 years of independent existence, from its installation in January 1970. It also seeks to offer information and analyzes referring to a period of institutional changes marked by internal political changes, in addition to those that occurred in society. Methodologically, it is a documentary and bibliographic research, complemented by the testimony of the author's own institutional experiences in uninterrupted 50 years of life at FEUSP, being, in this sense, an investigation that is related to the (auto)biographical approach.

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Author Biography

Roseli Fischmann, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, Brasil

Professora Sênior da Universidade de São Paulo. Livre Docente, Departamento Administração Escolar, USP. Doutora em Filosofia e História da Educação, Universidade de São Paulo (1989). Mestre em Educação, área Administração Escolar (1982), Universidade de São Paulo. Aprovada para o título de Professora Titular, USP (1997). Foi Professora Titular do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Metodista de São Paulo (2009-2017), tendo sido Coordenadora do referido PPGE (2011-2017). Na atuação internacional destaca-se: Visiting Scholar da Harvard University no período 2003-2005; Presidente e membro do Juri Internacional do Prêmio UNESCO de Educação para Paz, Paris (1999-2002). Membro do Grupo de Trabalho temporário assessor do Conselho Executivo da UNESCO, Paris, para Educação para Direitos Humanos como representante do GRULAC (1998-1999). Fellow, The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation (1994-1997). Convidada a apresentar seu trabalho em diversos centros e instituições em diferentes continentes e países.Tem experiência na área de Políticas Públicas de Educação, em nível nacional e internacional; Cultura, Organização e Educação; Filosofia, com ênfase em Política, Ética e Educação.Coordenou a área Filosofia e Educação da Pós-Graduação em Educação, USP (2007-2008). Atua de modo marcante nos temas Pluralidade Cultural; Laicidade do Estado e Educação; Discriminação, preconceito, estigma; e Defesa da liberdade de consciência e defesa/promoção dos direitos de minorias; ensino religioso nas escolas públicas e Estado laico; educação em direitos humanos; educacao para a paz; ensino religioso em escolas públicas e defesa da liberdade de crença. Expert UNESCO para a Coalizão de Cidades contra Racismo, Discriminação e Xenofobia. Fonte: Currículo Lattes

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Published

2021-12-28

How to Cite

FISCHMANN, Roseli. The building of an institution: the first decades of the Faculty of Education at the University of São Paulo. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 7, n. 00, p. e021039, 2021. DOI: 10.20888/ridpher.v7i00.16065. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16065. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO