College of Application of the University of São Paulo (1955 - 1970)
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.16018Keywords:
University of São Paulo, Renewed teaching, Police interventionAbstract
To understand the end of a critical and quality teaching experience at the College of Application of the University of São Paulo, this article contemplated different moments of its historicity: the context in which the school was created, the renewed teaching practice and the end of a cutting edge experience. In October 1967, a strike by students occupying the college building took on large political proportions. During its course, it revealed disagreements between the administrative sectors of the school. It ended with the intervention of the political police (DOPS), after requesting members of the Department of Education and the director of the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters, without consulting the collegiate bodies.
Downloads
References
ABAIXO ASSINADO DE PAIS DO CA, Assembleia Legislativa de São Paulo, Diário Oficial n. 203 de 25/10/67.
ASSOCIAÇÃO DOS DOCENTES DA USP. O Controle Ideológico na USP: 1964-1978. São Paulo, ADUSP, 2004.
ATAS DO CONSELHO DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO da FFCL da USP. 3-10 -1967; 11/10/1967.
ATCON, Rudolph. Rumos à Reformulação Estrutural da Universidade Brasileira. Rio de Janeiro, Ministério de Educação e Cultura, 1966, 124p.
BARROS, Roque Spencer Maciel de. Comunicado do Diretor. O Estado de S. Paulo, 15 de outubro de 1967.
BARROS, Roque Spencer Maciel de. Pronunciamento. Ata do Conselho Técnico Administrativo da FFCL, São Paulo, 19/10/1967.
BARROS, Roque Spencer Maciel de. Depoimento. Ata da Comissão de Sindicância da FFCL da USP. Processo n. 2624/67- FFCL São Paulo,27/12/67.
BOJIKIAN, Clóvis. Atas da Comissão de Sindicância da FFCL da USP. Processo n. 2624/67- FFCL São Paulo, 22, 26, 29 /11-68 e 4, 9, 10,13,16 /12/68.
BONTEMPI, Bruno Jr. Do Instituto de Educação à Faculdade de Filosofia da Universidade de São Paulo. Outros Temas: Caderno de Pesquisa,41 (142), 2011.
CASTRO, Amélia A. Domingues de; GIANNOTTI, José Arthur. Sugestões para a melhoria do ensino de Filosofia no curso secundário. Revista de Pedagogia, São Paulo, vol. 6, nº11-12, p. 65-77, jan./dez. 1960.
CASTRO, Amélia A. Domingues de. Depoimento. Ata da Comissão de Sindicância da FFCL da USP. Processo n. 2624/67- FFCL São Paulo, 21-28 /12/67.
COSTA, Emília Viotti da. Sugestões para melhoria do ensino de História no curso secundário. Revista de Pedagogia, São Paulo, vol. 6, nº11-12, p. 91-104, jan./dez. 1960.
CINTRA, Alcides Bueno. Ofício ao diretor do Departamento de Ordem Política e Social de São Paulo Francisco E. Sertório Canto, DEOPS (50-H-32-436), São Paulo, 20/10/1967.
DALLABRIDA, Norberto. As classes secundárias experimentais: uma tradição escolar (quase) esquecida. Revista Brasileira de História de Educação. Universidade Estadual de Maringá. vol. 17, núm. 3, 2017, julho-setembro, p. 213-234.
DIAS, José Augusto. Depoimento em 18/12/67. Ata Comissão de Sindicância da FFCL da USP. São Paulo, Processo n. 2624/67- FFCL, s/n/p.
FERNANDES, Florestan. Carta de 9 de setembro de 1964. O Controle Ideológico na USP: 1964-1978. São Paulo, ADUSP, 2004. p 30 e 31.
FERREIRA, Márcia dos Santos. Centros de pesquisas do INEP: pesquisa e política educacional entre as décadas de 1950 e 1970. 2006. Tese Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo.
ISSLER, Bernardo. Relato de uma experiência metodológica na Cadeira de Geografia Geral e do Brasil, na primeira série do curso ginasial, do Colégio de Aplicação. Revista de Pedagogia, São Paulo, vol. 6, nº11-12, p. 156-149, jan./dez. 1960.
LEITE, Julieta Ribeiro. Entrevista concedida a M.L.M. Janotti. São Paulo, 12/04/1998.
MAGALDI, Sylvia. Entrevista concedida a M.L.M. Janotti. São Paulo, 27/04/1998.
MANIFESTAÇÃO estudantil termina com ocupação da Faculdade de Filosofia. Folha de S. Paulo. S.P. 26/04/67, p.6.
MORAES, Carmem Silvia V. Educação de jovens e adultos trabalhadores de qualidade: regime de colaboração e sistema nacional de educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 124, p. 979-1001, jul.-set. 2013.
ROZANTE, Ellen Lucas. A Revista de Pedagogia da Cadeira de Didática Geral e Especial da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo (1955-1967) A formação do professor de ensino secundário. 2008. Dissertação de mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
ROSENTHAL, Erwin T. Depoimento em 18/12/67. Ata da Comissão de Sindicância da FFCL da USP. São Paulo, Processo n. 2624/67- FFCL, s/n/p.
RUBINSTEIN, Bernardo. Depoimento. Assembleia Legislativa de São Paulo D.O. n. 203 de 25/10/67).
RUBINSTEIN, Sérgio. Comunicado. Assembleia Legislativa de São Paulo D.O. n. 203 de 25/10/67).
SALMERON, Roberto A. A Universidade interrompida. Brasília 1964-1965. Brasília, Editora UNB, 1999, 476p.
SAMPAIO, Susana A.C. Depoimento. Assembleia Legislativa de São Paulo, D.O. n.203, 25/10/67).
SCHWINDEN, Raul. Sugestão de acordo. Assembleia Legislativa de São Paulo, D.O. n.203, 25/10/67).
SILVA, Daniele Hungaro; DALLABRIDA, Norberto. Circulação da pedagogia personalizada e comunitária no ensino secundário brasileiro (1954-1963). Revista Pedagógica, Chapecó, v. 22, p. 1-23, 2020.
SILVA, Daniele Hungaro; DALLABRIDA Norberto. Circulação de artigos de Pierre Faure na Revista Servir. Patrimônio e Memória. UNESP/ASSIS. v. 16, n. 2, 2020.
TAMBERLINI, Angela Rabello Maciel de Barros. Os Ginásios Vocacionais: a dimensão política de um projeto pedagógico transformador. São Paulo: Annablume - Fapesp, 2001.
TEIXEIRA, Anísio S. Educação não é privilégio. 5ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1994.
VIEIRA, Letícia. Um núcleo pioneiro da renovação da educação secundária brasileira: as primeiras classes experimentais do estado de São Paulo (1951-1964). Dissertação de Mestrado em 2015, Centro de Ciências Humanas e da Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis.
WEREBE, Maria José. A renovação pedagógica em França. Revista de Pedagogia, São Paulo, vol. 1, nº2, p. 57-68, jan./jun. 1956.
WEREBE, Maria José. A situação atual do ensino no Brasil. Revista de Pedagogia, São Paulo, vol. 6, nº11-12, p.11-30, jan./dez. 1960.
WEREBE, Maria José. Depoimento. Ata da Comissão de Sindicância da FFCL da USP. São Paulo, 02/01/1968.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/