Aesthetics of resistance and the documentary (document 03)
Tha Rainbow House Women
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.15922Keywords:
Documentary. The Rainbow House Women. Afro-campineira trilogy.Abstract
In the “Trilogia Afro-Campineira” there are three documentary achievements, in which I directed, scripted and produced the films. There are three short films focused on protagonists of cultural, religious and artistic processes, all defenders of manifestations of African matrixes and their powerful hybridisms, located in the metropolitan region of Campinas-SP (RMC). The films are Diário de Exus (2015), A Dança da Amizade, Histórias de Urucungos, Puítas and Quijengues (2016) and A Mulher da Casa do Arco-Íris (2017/2018). In films, what I call the “aesthetics of resistance” are developed, prioritizing Afro-diasporic narratives, in a creative process in which aesthetics and politics converge. Aesthetically, the documentary brings together the processes of observation, participation (interview), performance and “poetry”, in a set of images and sounds centered on people and spaces that are organized communally around Afro-centred codes. Politically, the role of culture and religion in the affirmation and construction of identity of the black people in Brazil is highlighted, which deepens the understanding of the role of culture in the resistance of a people. This text documents the process of making the third short film in the trilogy, A Mulher da Casa do Arco-iris.
Downloads
References
DANIELI NETO, Mário. A escravidão urbana em Campinas: a dinâmica histórica e econômica do trabalho escravo no município em crescimento (1850-1888). Campinas: Dissertação de Mestrado, Instituto de Economia, Unicamp, 2001.
MOTTA, Cristiane Madeira. Kubana Njila Diá de Angola, Travessias do ator-sacrário por entre as divindades de Angola. São Paulo: Dissertação de Mestrado, Escola de Comunicação e Artes de São Paulo, USP, 2013.
PREVITALLI, Ivete Miranda. Candomblé: agora é Angola. São Paulo: Annablume, 2008
SANTOS, Antonio da Costa. Campinas, das origens ao futuro (1732-1992). Campinas: Editora da Unicamp, 2002
MARETTI, Marialba Escadaria Florida. 22ª Lavagem da escadaria da Catedral Metropolitana de Campinas. Revista de Antropología Experimental nº 7, 2007. Universidad de Jaén (España) Pontificia Universidade Catolica de Campinas.
CENTRO DE MEMÓRIA UNICAMP (CMU). Cidade Universitária Zeferino Vaz - Barão Geraldo, Campinas – SP. Com 150 conjuntos documentais (mais de 1.300 metros lineares de documentos, 80 mil processos, 3 mil livros manuscritos, 80 mil fotografias, 2 mil rolos de microfilmes e cerca de 100 mil documentos avulsos de natureza variada, 850 horas de áudio digitalizadas) com o mais vasto acervo sobre a memória de Campinas e região.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/