Caninde-Ioune: repertoire of indigenous and African matrix in songbook for Orpheonic Singing classes
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14832Keywords:
Heritage and History of Music Education. Cultural diversity. School music manuals., Cultural diversity., School music manuals.Abstract
The objetive of the article is to analyse the publication process and the repertoire of the songbook Guia Prático: estudo folclórico musical, de Heitor Villa-Lobos, observing how the use of elements identified in the songs of indigenous, African and European matrices, reveal musical diversity, conceptions educational and social aspects of the period that were composed. The analysis is based on premises studied by the History of Written Culture, in terms of the production, appropiation and circulation of written culture and authors of the History of Musical Education. The analysis showed that, even with a discourse of valuing indigenous, rural and Afro-decendant culture, the European hierarchical logic was consolidated and reinforced by the hegemony of the elements of Western classical music.
Downloads
References
CASTILLO GÓMEZ, António. Historia de la cultura escrita: ideas para el debate. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, n. 5, p. 93-124, jan./jun. 2003a.
CASTILLO GÓMEZ, António. Prólogo: Los manuales epistolares: entre el uso y la representación. In: SIERRA BLAS, Verónica. Aprender a escribir cartas: Los manuales epistolares en la España contemporánea (1927-1945). Gijón: Trea, 2003b. p. 13-24.
CASTILLO GÓMEZ, António. La Corte de Cadmo: apuntes para una historia social de la cultura escrita. Revista de Historiografía, Madrid, n. 1, 2, p. 89-98, 2004.
FUKS, Rosa. O Discurso do silêncio. Rio de Janeiro: Enelivros, 1991.
IGAYARA-SOUZA, Susana Cecilia. Entre palcos e páginas: a produção escrita por mulheres sobre música na história da educação musical no Brasil (1907-1958). Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: FEUSP, 2011.
LAGO, Manoel Aranha Corrêa do; BARBOSA, Sérgio; BARBOSA, Maria Clara. Introdução: um guia para o Guia Prático. In: VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático para a educação artística e musical: separata: primeiro volume: estudo folclórico musical. Manuel Aranha Correa do Lago, Sérgio Barbosa, Maria Clara Barbosa (textos e pesquisa). Rio de Janeiro: ABM: Funarte, 2009.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. Tradução: Bernardo Leitão et al. 2. ed. Campinas: UNICAMP, 1992.
MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga do. Polifonias Políticas e Pedagógicas: Villa-Lobos no Instituto de Educação do Rio de Janeiro na Era Vargas. 2015. 291f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
ROCHA, Inês de Almeida. O negócio era a voz! Entrevista. Interlúdio: Revista do Departamento de Educação Musical do Colégio Pedro II, Rio de Janeiro: Colégio Pedro II, Ano 1, n.1, p. 87-98, 2010. Disponível em https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/interludio/article/view/1498/1089. Acesso em: 3 jan. 2018.
ROCHA, Inês de Almeida. Serve teu Brasil com brio! Cumpre sempre teu dever!: manuais escolares de música no Colégio Pedro II. In: IX CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 9., 2012, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2012. p. 5805-5817.
TACUCHIAN, Ricardo. Convergências e Urdiduras. In: VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático para a educação artística e musical: separata: primeiro volume: estudo folclórico musical. Manuel Aranha Correa do Lago, Sérgio Barbosa, Maria Clara Barbosa (textos e pesquisa). Rio de Janeiro: ABM: Funarte, 2009.
VILLA-LOBOS, Heitor. Canto Orfeônico: marchas, canções e cantos marciais para educação consciente da unidade de movimento. 1º. e 2º. volume. Rio de Janeiro: Casa Arthur Napoleção, 1940.
VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático: estudo folclórico musical. V. 1. São Paulo, Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1941.
VILLA-LOBOS, Heitor. Solfejos. 2º. volume. São Paulo: Vitale, 1946.
VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático para a educação artística e musical. 1. Volume: estudo folclórico musical / Heitor Villa-Lobos; [textos e pesquisa] por: Manoel Aranha Corrêa do Lago, Sérgio Barboza, Maria Clara Barbosa. Rio de Janeiro: BM; Funarte, 2009.
XAVIER, Libânia Nacif. Para além do campo educacional: um estudo sobre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932). Bragança Paulista: EDUSF, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/