Caninde-Ioune: repertoire of indigenous and African matrix in songbook for Orpheonic Singing classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14832

Keywords:

Heritage and History of Music Education. Cultural diversity. School music manuals., Cultural diversity., School music manuals.

Abstract

The objetive of the article is to analyse the publication process and the repertoire of the songbook Guia Prático: estudo folclórico musical, de Heitor Villa-Lobos, observing how the use of elements identified in the songs of indigenous, African and European matrices, reveal musical diversity, conceptions educational and social aspects of the period that were composed.  The analysis is based on premises studied by the History of Written Culture, in terms of the production, appropiation and circulation of written culture and authors of the History of Musical Education. The analysis showed that, even with a discourse of valuing indigenous, rural and Afro-decendant culture, the European hierarchical logic was consolidated and reinforced by the hegemony of the elements of Western classical music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Inês de Almeida Rocha, Colégio Pedro II / PPGM-UNIRIO

Titular de Educação Musical (Colégio Pedro II), Docente Permanente do Programa de Pós Graduação em Música (UNIRIO), Doutora em Educação (UERJ - Universidad Alcalá - ES) e Pós- Doutorado (Universidad de Valladolid). Publica nas áreas de História da Educação Musical; Educação Musical; História da Educação; História da Cultura Escrita; Musicologia. É cantora do Coro de Câmera da Pró-Arte.

References

CASTILLO GÓMEZ, António. Historia de la cultura escrita: ideas para el debate. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, n. 5, p. 93-124, jan./jun. 2003a.

CASTILLO GÓMEZ, António. Prólogo: Los manuales epistolares: entre el uso y la representación. In: SIERRA BLAS, Verónica. Aprender a escribir cartas: Los manuales epistolares en la España contemporánea (1927-1945). Gijón: Trea, 2003b. p. 13-24.

CASTILLO GÓMEZ, António. La Corte de Cadmo: apuntes para una historia social de la cultura escrita. Revista de Historiografía, Madrid, n. 1, 2, p. 89-98, 2004.

FUKS, Rosa. O Discurso do silêncio. Rio de Janeiro: Enelivros, 1991.

IGAYARA-SOUZA, Susana Cecilia. Entre palcos e páginas: a produção escrita por mulheres sobre música na história da educação musical no Brasil (1907-1958). Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: FEUSP, 2011.

LAGO, Manoel Aranha Corrêa do; BARBOSA, Sérgio; BARBOSA, Maria Clara. Introdução: um guia para o Guia Prático. In: VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático para a educação artística e musical: separata: primeiro volume: estudo folclórico musical. Manuel Aranha Correa do Lago, Sérgio Barbosa, Maria Clara Barbosa (textos e pesquisa). Rio de Janeiro: ABM: Funarte, 2009.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Tradução: Bernardo Leitão et al. 2. ed. Campinas: UNICAMP, 1992.

MONTI, Ednardo Monteiro Gonzaga do. Polifonias Políticas e Pedagógicas: Villa-Lobos no Instituto de Educação do Rio de Janeiro na Era Vargas. 2015. 291f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

ROCHA, Inês de Almeida. O negócio era a voz! Entrevista. Interlúdio: Revista do Departamento de Educação Musical do Colégio Pedro II, Rio de Janeiro: Colégio Pedro II, Ano 1, n.1, p. 87-98, 2010. Disponível em https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/interludio/article/view/1498/1089. Acesso em: 3 jan. 2018.

ROCHA, Inês de Almeida. Serve teu Brasil com brio! Cumpre sempre teu dever!: manuais escolares de música no Colégio Pedro II. In: IX CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 9., 2012, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2012. p. 5805-5817.

TACUCHIAN, Ricardo. Convergências e Urdiduras. In: VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático para a educação artística e musical: separata: primeiro volume: estudo folclórico musical. Manuel Aranha Correa do Lago, Sérgio Barbosa, Maria Clara Barbosa (textos e pesquisa). Rio de Janeiro: ABM: Funarte, 2009.

VILLA-LOBOS, Heitor. Canto Orfeônico: marchas, canções e cantos marciais para educação consciente da unidade de movimento. 1º. e 2º. volume. Rio de Janeiro: Casa Arthur Napoleção, 1940.

VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático: estudo folclórico musical. V. 1. São Paulo, Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1941.

VILLA-LOBOS, Heitor. Solfejos. 2º. volume. São Paulo: Vitale, 1946.

VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático para a educação artística e musical. 1. Volume: estudo folclórico musical / Heitor Villa-Lobos; [textos e pesquisa] por: Manoel Aranha Corrêa do Lago, Sérgio Barboza, Maria Clara Barbosa. Rio de Janeiro: BM; Funarte, 2009.

XAVIER, Libânia Nacif. Para além do campo educacional: um estudo sobre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932). Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

Published

2020-12-30

How to Cite

ROCHA, Inês de Almeida. Caninde-Ioune: repertoire of indigenous and African matrix in songbook for Orpheonic Singing classes. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 6, n. 00, p. e020030, 2020. DOI: 10.20888/ridpher.v6i00.14832. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14832. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO