Narratives of experiences about readers formation in adolescence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14815

Keywords:

Formation of readers, daily reading, books, educational experience

Abstract

This text presents two narratives of pedagogical experiences of readers formation in adolescence with practices on the construction of reading diaries, in order to reflect on the subjectivities involved between the subjects and the works read.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Selma Aparecida Rodrigues dos Santos, Prefeitura Municipal de Jaguariúna

Professora e pesquisadora. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagens, Mídia e Arte - Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

Paula Cristina Somenzari Almozara, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Unicamp, artista visual, professora-pesquisadora da Faculdade de Artes Visuais e do Programa de Pós-Graduação em Linguagens, Mídia e Arte da PUC-Campinas. Bolsista produtividade em pesquisa CNPq, nível 2.

References

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.

COSSON, R. et al. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina e ROSING, Tania M. K. (Orgs.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

FRANK, A. O diário de Anne Frank. Edição integral. Rio de Janeiro: Record, 2000.

LEJEUNE, P. O pacto autobiográfico: de Rosseau à internet. Organização: Jovita Maria Gerheim Noronha; tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

JOUVE, V. A leitura. Trad. Brigite Hervot. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

MARTINS, P. M. J. et al. O diário: uma representação polifônica do Eu. Reflexões sobre a obra O diário, de Anne Frank. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences. Maringá, v. 38, n. 1, p. 105-114, jan./jun, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciHumanSocSci/article/view/29667.

PETIT, M. B. Leituras do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.

PETIT, M. B. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROUXEL, A. et al. Leitura subjetiva e ensino de literatura. Neide Luzia de Rezende (coord.); tradutores Amaury C. de Moraes ... [et al.]; São Paulo: Alameda, 2013.

SILVA, E. T. da. Conferência sobre leitura: trilogia pedagógica. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

SILVA, D. N. de C. O diário de leitura na sala de aula: um instrumento para a formação do leitor de literatura. IV Simpósio Nacional de Linguagens e Gêneros textuais. Pernambuco, 2017.

Published

2020-12-22

How to Cite

APARECIDA RODRIGUES DOS SANTOS, Selma; CRISTINA SOMENZARI ALMOZARA, Paula. Narratives of experiences about readers formation in adolescence. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 6, n. 00, p. e020025, 2020. DOI: 10.20888/ridpher.v6i00.14815. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14815. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO