Reading-identity in the school environment
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14665Keywords:
Reading, Literature, Education and Polytechnical WorkAbstract
One of the persistent themes approached in primary school is the lack or difficulty of reading by Brazilian students. The low performance in external evaluations reveals the need to find a way to improve work in schools, ensuring the student's full learning. The aim of this article is to present a research project that has been developed in elementary schools in the State of Rio de Janeiro, with the objective of training readers through Literature reading workshops, which propose intersemiotic translations of literary texts for the audiovisual, centered on polytechnic work with formative character as a participatory methodology (Maia, 2020). These workshops result in student engagement, as they use the technological resources that are part of their daily lives and stimulate them through literary reading to observe, interpret, analyze and produce scripts to translate the text in a meaningful way. This creative power arises from the autonomy that this whole process allows. Therefore, the collective work environment in which literature provides possibilities for understanding and creating within a transdisciplinary perspective contributes to the improvement of education and social transformation.
Downloads
References
BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre Literatura e História da cultura. Tradução: Sérgio P. Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. 222p.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília: SEF, 1997. 144p.
CANDIDO, A. Vários Escritos. 5. ed. corrigida pelo autor: Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011. 272 p.
CALVINO, I. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990. 151p.
CHEDID, F. H. Tecnologia para o desenvolvimento social: Diálogos Nides-UFRJ, In: MAIA, Paulo. Oficina de Leitura e produção de imagem crítica: uma experiência de trabalho como princípio educativo. Marilia: Lutas Anticapital, 2018. 457p.
CUBERO, J. Arquivo Pessoal. 1980.
DUARTE, J. F. J. O sentido dos sentidos: A educação (do) sensível. 2000. 234 p. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019. 256p.
GAGNEBIN, Jeanne-Marie. “Brecht e Benjamin: peça de aprendizagem e ordenamento experimental”. Viso: Cadernos de estética aplicada, v. 6, n° 11 (jan-jun/2012), p. 145-151. Disponível em: http://revistaviso.com.br/article/129. Acesso em: 11 ago. 2020.
KENEDY, E. O problema do analfabetismo funcional no brasil sob uma análise psicolinguística. In: MAIA, Marcos: Psicolinguística e Educação. Campinas: Mercado de Letras: EDUFRR, 2018. p. 81-102.
MAIA, P. Travessias: Palavra-Imagem. Revista Terceira Margem - Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Literatura, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, ano XXIV, n. 44, p. 32-49, set./dez. 2020.
MAIA, P. Arquivo pessoal. 2017.
PESSOA, F. Livro do Desassossego. São Paulo: Companhia das Letras, 2006. 559p.
TIÃO ROCHA. Educação acontece em todo lugar. Palestra, 6 nov. 2014. 1 vídeo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=PjQqjz01H-M. Acesso em: 15 ago. 2020.
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, v. 12 n. 34, jan./abr. 2007.
SAVIANI, D. O choque teórico da Politecnia. Trab. educ. saúde (online). Rio de Janeiro 2003, v. 1, n. 1, p. 131-152, mar. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tes/v1n1/10.pdf. Acesso em: 14 dez. 2020.
SEVERO, F. G. TICs e TACs: o refazimento de softwares e engenheiros no limiar entre as ciências e os segredos. 2026. 164 p. Dissertação (Mestrado) – UFRJ/COPPE/Programa de Engenharia de Sistemas e Computação, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/