Reading-identity in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14665

Keywords:

Reading, Literature, Education and Polytechnical Work

Abstract

One of the persistent themes approached in primary school is the lack or difficulty of reading by Brazilian students. The low performance in external evaluations reveals the need to find a way to improve work in schools, ensuring the student's full learning. The aim of this article is to present a research project that has been developed in elementary schools in the State of Rio de Janeiro, with the objective of training readers through Literature reading workshops, which propose intersemiotic translations of literary texts for the audiovisual, centered on polytechnic work with formative character as a participatory methodology (Maia, 2020). These workshops result in student engagement, as they use the technological resources that are part of their daily lives and stimulate them through literary reading to observe, interpret, analyze and produce scripts to translate the text in a meaningful way. This creative power arises from the autonomy that this whole process allows. Therefore, the collective work environment in which literature provides possibilities for understanding and creating within a transdisciplinary perspective contributes to the improvement of education and social transformation.

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Author Biographies

Daniele Oliveira Rosa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestranda no Programa de Pós-Graduação de Tecnologia para o Desenvolvimento Social (PPGTDS), UFRJ. Licenciada em Letras pela Universidade Federal Fluminense (UFF), com especialização em Ensino de Leitura e Produção Textual pela Universidade Federal Fluminense(2014) e aperfeiçoamento em Curso de Aperfeiçoamento em Língua Portuguesa pelo Fundação Centro de Ciências e Educação Superior à Distância do Estado do RJ (2013). Atualmente é professora do Colégio Estadual Professora Adélia Martins e professora da Escola Municipal Professor Marcos Waldemar de Freitas Reis, também é pesquisadora no Grupo de Educação Multimídia (GEM/Letras/UFRJ).

Paulo Cezar Maia, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pesquisador Pós-doutorando do Departamento de Ciência da Literatura da UFRJ. Doutor em Literatura Comparada (Ciência da Literatura) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atua como professor, pesquisador e orientador no Grupo de Educação Multimídia - GEM/UFRJ. É professor Colaborador Voluntário do Programa de Pós-graduação em Tecnologia Social do NIDES/UFRJ.

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Published

2020-12-29

How to Cite

ROSA, Daniele Oliveira; MAIA, Paulo Cezar. Reading-identity in the school environment. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 6, n. 00, p. e020029, 2020. DOI: 10.20888/ridpher.v6i00.14665. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14665. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO