Antiterapias, by Jacques Fux: reading put into metafiction
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14663Keywords:
Metafiction, Reading, Creative writingAbstract
This study is dedicates itself to reflecting about the narrator category in Antiterapias, by Jacques Fux, in order to elucidate the metanarrative way to operate the work, his constructive action of a reader-writer-narrator, a projection motivated in and by contemporality. The work illustrates the relation between reading and creating, faces that tangle together and draw a map of readings. It is about a composition conceived as a testimony manifested in the acting of a reader that projects himself as a writer that narrates himself in his dispersions in a labyrinthic library.
Downloads
References
ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. Porto Alegre: L&PM, 1997.
AVELAR, Mário. Metaficção. In: CEIA, Carlos. E-Dicionário de termos literários. Disponível em: http://edtl.fcsh.unl.pt/business-directory/6067/metalinguagem/. Acesso em: 12 out. 2016.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BERNARDO, Gustavo. O livro da metaficção. Rio de Janeiro: Tinta Negra Bazar Editorial, 2010.
CEIA, Carlos. E-Dicionário de termos literários. Disponível em: http://edtl.fcsh.unl.pt/.Acesso em: 30 nov. 2016.
COMPAGNON, Antoine. O trabalho da citação. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1996.
DONNE, John. Meditações VII. Disponível em: http://blogso.yurivieira.com/2011/03/john-donne-sinos dobram/#sthash.yxN5c1IB.dpuf. Acesso em: 21 jul. 2015.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? Lisboa: Nova Veja, 2012.
FUX, Jacques. Antiterapias. Belo Horizonte: Scriptum Livros, 2012.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio: ensaios sobre o individualismo contemporâneo. Barueri, SP: Manole, 2005.
LIPOVETSKY, Gilles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.
LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1990.
MEIRELES, Cecília. Obra poética. Rio de Janeiro: Aguilar, 1986.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. A criação do texto literário. In: PERRONE-MOISÉS, Leyla. Flores da escrivaninha. São Paulo: Companhia das Letras, 1990. p. 100-110.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. A literatura exigente. Folha de S. Paulo, 25 mar. 2012. Caderno Ilustríssima, p. 4-5.
RAMOS, Graciliano. São Bernardo. Rio de Janeiro: Record, 2008.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. Ed. comemorativa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
WALTY, Ivete. Metalinguagem. In: CEIA, Carlos. E-Dicionário de termos literários. Disponível em: http://edtl.fcsh.unl.pt/business-directory/6067/metalinguagem/. Acesso em: 12 out. 2016.
WOOLF, Virgínia. O leitor comum. Rio de Janeiro: Graphia, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/