Political Culture and Heritage Education: Law 10.639/03 - Possible contributions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14328

Keywords:

Cultura Política., Educação Patrimonial., Lei 10.639\03., Patrimônio Cultural., Identidade.

Abstract

The work presented here aims to analyze Political Culture in Brazil, the influence of this culture in the development of Law 10.639-03 and in Heritage Education, which concerns the assets identified as Afro and Afro-Brazilian Culture. To this end, the history of Heritage policies created in the country throughout the 20th century will be researched, with an emphasis on the 80s and 90s and focusing these efforts on the spatial profile of the city of Rio de Janeiro; law 10.639 \ 03, its brief history and proposal and Heritage Education and its possible contributions to the legislation and to Political Culture. The methodology will be based on bibliographic sources that discuss the meaning of Political Culture and Heritage Education and  with a secondary source. We highlight, the use of "rational and orderly procedure", with the evaluation of the bibliographic and documentary material, the measurement of data and a analysis, in order to achieve the objectives established.

Keywords: Political Culture. Heritage Education. Law 10.639 \ 03.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nara Maria de Santana, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET RJ

Pós-Doutorada em História das Idéias Políticas CAPES - UFES (2016); Doutora em História pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2005) e Mestre em História pela UFF (1999). Atualmente é professora de História do Centro Federal de Educação Tecnólogica Celso Suckow da Fonseca (CEFET RJ), Unidade Petrópolis, no bacharelado de Turismo e no Mestrado em Relações Étnico-raciais e Mestrado Profissional em Filosofia.

Miss, Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca - CEFET RJ

Jornalista graduada pela Universidade Federal de Alagoas UFAL (2014), mestranda ligada ao Programa de Pós-Graduação em Relações Étnico-Raciais (PPRER) do CEFET RJ.

References

BERSTEIN, Serge. A Cultura Política. In: RIOUX, Jean-Pierre; SIRINELLI, Jean-François. Para uma história cultural. Lisboa: Editorial Estampa, 1998.

BRASIL. [BRASIL, (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 maio 2020.

BRASIL. Lei nº 7.716, de 5 de janeiro de 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7716.htm. Acesso em: 20 maio 2020.

BRASIL. Lei nº 8.081, de 21 de setembro de 1990. Disponível em: 1990.http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8081.htm. Acesso em: 20 maio 2020.

CARDOSO, Ciro Flamarion. Um historiador fala de teoria e metodologia: ensaios. Bauru (SP): EDUSP, 2005.

CARVALHO, Talita de. Capoeira: um ato de resistência. 2018. Disponível em: https://www.politize.com.br/capoeira-um-ato-de-resistencia/. Acesso em: 08 dez. 2020.

CAVALCANTI, Lauro. Modernistas, arquitetura e patrimônio. In: PANDOLFI, Dulce. Repensando o Estado Novo. Rio de Janeiro (RJ): Ed. Fundação Getúlio Vargas, 1999.

CORREIA, Maria Rosa (Org.). Oficina de Estudos da Preservação (Coletânea I). Rio de Janeiro: IPHAN, 2008.

CORREIA, Maria Rosa (Org.). Oficina de Estudos da Preservação (Coletânea II). Rio de Janeiro: IPHAN, 2009.

FAUSTO, Boris. A Revolução de 30: Historiografia e História. São Paulo, Brasiliense, 1970.

FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucilia de (Org.). O tempo do nacional-estatismo: do início da década de 30 ao apogeu do Estado Novo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

GUIBERNAU, Montserrat. Nacionalismos: o estado nacional e o nacionalismo no século XX. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.

HOBSBAWN, Eric; RANGER, Terence. A Invenção das Tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984. 316p.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras. Educação Patrimonial: o que é educação patrimonial. 2013. Disponível em: http://www.tvebrasil.com.br/salto/boletins2003/ep/text1.htm. Acesso em: 10 out. 2019.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Bens Tombados e Registrados. 2020. Disponível em: http://portal.Iphan.gov.br/pagina/detalhes/1938. Acesso em: 15 ago. 2020.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Patrimônio imaterial. 2020. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/234. Acesso em: 07 dez. 2020.

KNACK, Eduardo Roberto Jordão. Cultura Política, Imaginário e Patrimônio Histórico. Revista Semina, v. 6, n. 1, 2008, publ. n. 2º sem. 2009.

LIMA FILHO, Manuel Ferreira; ECKERT, Cornelia; BELTRÃO, Jane Felipe (Orgs.). Antropologia e Patrimônio Cultural – Diálogos e Desafios Contemporâneos. Blumenau: Nova Letra, 2007.

MAGALHÃES, Aline Montenegro. Inspetoria de Monumentos Nacionais (1934-1937). In: REZENDE, Maria Beatriz; GRIECO, Bettina; TEIXEIRA, Luciano; THOMPSON, Analucia (Orgs.). Dicionário IPHAN de Patrimônio Cultural. Rio de Janeiro, Brasília: IPHAN/DAF/Copedoc, 2015. (verbete). Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/dicionarioPatrimonioCultural/detalhes/29/inspetoria-de-monumentos-nacionais-1934-1937. Acesso em: 15 ago. 2020.

MESENTIER, Leonardo. Impacto da Preservação sobre o desenvolvimento urbano. IPPUR/UFRJ, 1988.

MILLET, Vera. A teimosia das pedras: um estudo sobre a proteção do patrimônio ambiental urbano. Olinda: Prefeitura de Olinda, 1988.

MÜLLER, Tânia Mara Pedrozo; COELHO, Wilma de Nazaré Bahia; FERREIRA, Paulo Antônio Barbosa (orgs.). Relações étnico-raciais; formação de professores e currículo. São Paulo: Livraria da Física, 2015. (Coleção Formação de Professores e Relações étnico-raciais).

RÉMOND, René. Do Político. In: RÉMOND, René (Org.). Por uma História Política. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1996.

TRAJANO FILHO, Wilson. Patrimonialização dos artefatos culturais e a redução dos sentidos. In: SANSONE, Livio (Org.). Memórias da África: patrimônios, museus e políticas das identidades. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 11-40.

TOLENTINO, Átila Bezerra. Educação Patrimonial e Construção de Identidades: Diálogos, Dilemas e Interfaces. Revista CPC, São Paulo, n. 27 especial, p.133-148, jan./jul. 2019.

Published

2020-12-30

How to Cite

SANTANA, Nara Maria de; AURELIANO, Niara Oiara da Silva. Political Culture and Heritage Education: Law 10.639/03 - Possible contributions. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 6, n. 00, p. e020031, 2020. DOI: 10.20888/ridpher.v6i00.14328. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/14328. Acesso em: 22 jul. 2024.