Political Culture and Heritage Education: Law 10.639/03 - Possible contributions
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14328Keywords:
Cultura Política., Educação Patrimonial., Lei 10.639\03., Patrimônio Cultural., Identidade.Abstract
The work presented here aims to analyze Political Culture in Brazil, the influence of this culture in the development of Law 10.639-03 and in Heritage Education, which concerns the assets identified as Afro and Afro-Brazilian Culture. To this end, the history of Heritage policies created in the country throughout the 20th century will be researched, with an emphasis on the 80s and 90s and focusing these efforts on the spatial profile of the city of Rio de Janeiro; law 10.639 \ 03, its brief history and proposal and Heritage Education and its possible contributions to the legislation and to Political Culture. The methodology will be based on bibliographic sources that discuss the meaning of Political Culture and Heritage Education and with a secondary source. We highlight, the use of "rational and orderly procedure", with the evaluation of the bibliographic and documentary material, the measurement of data and a analysis, in order to achieve the objectives established.
Keywords: Political Culture. Heritage Education. Law 10.639 \ 03.
Downloads
References
BERSTEIN, Serge. A Cultura Política. In: RIOUX, Jean-Pierre; SIRINELLI, Jean-François. Para uma história cultural. Lisboa: Editorial Estampa, 1998.
BRASIL. [BRASIL, (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 maio 2020.
BRASIL. Lei nº 7.716, de 5 de janeiro de 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7716.htm. Acesso em: 20 maio 2020.
BRASIL. Lei nº 8.081, de 21 de setembro de 1990. Disponível em: 1990.http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8081.htm. Acesso em: 20 maio 2020.
CARDOSO, Ciro Flamarion. Um historiador fala de teoria e metodologia: ensaios. Bauru (SP): EDUSP, 2005.
CARVALHO, Talita de. Capoeira: um ato de resistência. 2018. Disponível em: https://www.politize.com.br/capoeira-um-ato-de-resistencia/. Acesso em: 08 dez. 2020.
CAVALCANTI, Lauro. Modernistas, arquitetura e patrimônio. In: PANDOLFI, Dulce. Repensando o Estado Novo. Rio de Janeiro (RJ): Ed. Fundação Getúlio Vargas, 1999.
CORREIA, Maria Rosa (Org.). Oficina de Estudos da Preservação (Coletânea I). Rio de Janeiro: IPHAN, 2008.
CORREIA, Maria Rosa (Org.). Oficina de Estudos da Preservação (Coletânea II). Rio de Janeiro: IPHAN, 2009.
FAUSTO, Boris. A Revolução de 30: Historiografia e História. São Paulo, Brasiliense, 1970.
FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucilia de (Org.). O tempo do nacional-estatismo: do início da década de 30 ao apogeu do Estado Novo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
GUIBERNAU, Montserrat. Nacionalismos: o estado nacional e o nacionalismo no século XX. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
HOBSBAWN, Eric; RANGER, Terence. A Invenção das Tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984. 316p.
HORTA, Maria de Lourdes Parreiras. Educação Patrimonial: o que é educação patrimonial. 2013. Disponível em: http://www.tvebrasil.com.br/salto/boletins2003/ep/text1.htm. Acesso em: 10 out. 2019.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Bens Tombados e Registrados. 2020. Disponível em: http://portal.Iphan.gov.br/pagina/detalhes/1938. Acesso em: 15 ago. 2020.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL (IPHAN). Patrimônio imaterial. 2020. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/234. Acesso em: 07 dez. 2020.
KNACK, Eduardo Roberto Jordão. Cultura Política, Imaginário e Patrimônio Histórico. Revista Semina, v. 6, n. 1, 2008, publ. n. 2º sem. 2009.
LIMA FILHO, Manuel Ferreira; ECKERT, Cornelia; BELTRÃO, Jane Felipe (Orgs.). Antropologia e Patrimônio Cultural – Diálogos e Desafios Contemporâneos. Blumenau: Nova Letra, 2007.
MAGALHÃES, Aline Montenegro. Inspetoria de Monumentos Nacionais (1934-1937). In: REZENDE, Maria Beatriz; GRIECO, Bettina; TEIXEIRA, Luciano; THOMPSON, Analucia (Orgs.). Dicionário IPHAN de Patrimônio Cultural. Rio de Janeiro, Brasília: IPHAN/DAF/Copedoc, 2015. (verbete). Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/dicionarioPatrimonioCultural/detalhes/29/inspetoria-de-monumentos-nacionais-1934-1937. Acesso em: 15 ago. 2020.
MESENTIER, Leonardo. Impacto da Preservação sobre o desenvolvimento urbano. IPPUR/UFRJ, 1988.
MILLET, Vera. A teimosia das pedras: um estudo sobre a proteção do patrimônio ambiental urbano. Olinda: Prefeitura de Olinda, 1988.
MÜLLER, Tânia Mara Pedrozo; COELHO, Wilma de Nazaré Bahia; FERREIRA, Paulo Antônio Barbosa (orgs.). Relações étnico-raciais; formação de professores e currículo. São Paulo: Livraria da Física, 2015. (Coleção Formação de Professores e Relações étnico-raciais).
RÉMOND, René. Do Político. In: RÉMOND, René (Org.). Por uma História Política. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1996.
TRAJANO FILHO, Wilson. Patrimonialização dos artefatos culturais e a redução dos sentidos. In: SANSONE, Livio (Org.). Memórias da África: patrimônios, museus e políticas das identidades. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 11-40.
TOLENTINO, Átila Bezerra. Educação Patrimonial e Construção de Identidades: Diálogos, Dilemas e Interfaces. Revista CPC, São Paulo, n. 27 especial, p.133-148, jan./jul. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/