Banner Portal
The Album “Choro Frevado” by Antônio da Silva Torres
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Choro pernambucano
Cavaquinho
Disk
Memory
Document-monument

How to Cite

MOREIRA, Maíra Macedo. The Album “Choro Frevado” by Antônio da Silva Torres: a place of memory for the choro from Pernambuco. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 13–28, 2019. DOI: 10.20396/muspop.v6i2.13159. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13159. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

This article aims to present a study about the cavaquinista and composer from Pernambuco Antônio da Silva Torres (1929-2005) who worked at the Rádio Clube de Pernambuco between 1957 and 1964 in Recife. Thanks to the recording of the album “Choro Frevado” by the National Foundation of Arts (FUNARTE) in 1985, the cavaquinista gained external visibility and consolidated a place in memory for choro in Brazil. In this way, I
propose a reflection about the way in which the local memory of a musician can be constructed from a recording that assumes the paper of unique material testimony of its work. I turn to historical ethnography as a privileged method since I can access testimonies in the first person, counting on the collaboration of several musicians and other protagonists who lived with the cavaquinista. Theoretically I am inspired by the work of Pierre Nora (1984) and his concept of "Lieux de Memoire", which in this case will be applied to the record and the experience knowledge revealed and kept by the musicians who lived with Antônio da Silva Torres. 

https://doi.org/10.20396/muspop.v6i2.13159
PDF (Português (Brasil))

References

ARAGÃO, Pedro. O Baú Do Animal: Alexandre Gonçalves Pinto e O Choro: 1. ed. Rio de Janeiro: Folha Seca, 2013.

CAZES, Henrique. Choro: do quintal ao Municipal: 1. ed. São Paulo: Editora 34, 1998.

DINIZ, André. Almanaque do Choro: A história do chorinho, o que ouvir, o que ler, onde curtir: 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2003.

LAVER, John. Priciples of Phonetics. Cambridge: University Press, 1994. LE GOFF, Jaques. História e Memória. Trad. Bernardo Leitão. Campinas: SP Editora da Unicamp, 1990.

NORA, Pierre. Entre a História e a Memória: a problemática dos lugares. Trad. Yara Aun Khoury. I La République, Paris, Galimard, 1993.

PADILHA, Antônio. Construção Ilusória da Realidade, Ressignificação e Recontextualização do Bumba meu Boi do Maranhão a partir da Música. Tese (Doutorado em Etnomusicologia) – Deca – Universidade de Aveiro, Aveiro, 2014.

PESSOA, Felipe; FREIRE, Ricardo Dourado. Fonogramas, performance e musicologia no universo do choro. Música Popular em Revista, Unicamp, v.1, p. 3460, jul-dez. 2013. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/muspop/article/view/71/178. Acesso em 12 de agosto de 2016.

PINTO, Alexandre Gonçalves. O Choro: 3. Rio de Janeiro: Funarte, 1978.

TINHORÃO, José Ramos. História Social da Música Popular Brasileira. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 1998.

VASCONCELOS, Ary. Panorama da música popular brasileira na belle époque. Rio de Janeiro: Livraria Sant’Anna, 1977.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.