Abstract
This paper aims to make a brief explanation of the meaningful importance of the NIED/UNICAMP, Center of Informatics Applied to Education of the State University of Campinas (Núcleo de Informática Aplicada à Educação da UNICAMP) to the development of projects in Technology and Education at the UCP -Catholic University of Petrópolis (Universidade Católica de Petrópolis) in Rio de Janeiro, Brazil. It intends to detach the referential framework of the NIED and the influence of this center in the UCP Center of Computers on Education.
References
ABELSON, H. Logo for the AppleII. New York: McGraw Hill, 1982.
ABELSON, H; ANDREA, D. S. Turtle Geometry: the computer as a medium for exploring mathematics. Massachussets: MIT Press,1981.
ABREU, J.V.;GARCIA, M. F.; CAMARGO, V. T.; SILVA, O. M.; MARTINS, M. C. (Orgs.). Tecnologias e Mídias Interativas na Escola. Campinas, 2009.
ACKERMANN, E. Ferramentas para um aprendizado construtivo: repensando a interação. Apresentação no Seminário "Informática e Educação: Os Desafios do Futuro". Campinas, SP: NIED, Unicamp, 1993.
ALMEIDA, M.E.B.; PRADO, M. E.B.B. (Orgs.). O computador portátil na escola: mudanças e desafios nos processos de ensino e aprendizagem. São Paulo: Avercamp, 2011.
AMORIM, G.F. Articulando teoria e prática através de experimentos em robótica CNPq-PIBIC/UCP/MEMO, 1998.
BARANAUSKAS, M.C.; ROCHA, H.V. O Computador, um novo super herói. Campinas: Ed. Cartograf, 1983
BARANAUSKAS, M.C. ROCHA, H.V.; MARTINS, M. C.; ABREU, J.V. Uma taxonomia para ambientes de aprendizado baseados no computador. In: VALENTE, J. A.(Org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: NIED, Unicamp, 1999.
BURNETT, D. J. Logo an Introduction. Creative Computing Press, 1983
BUSTAMANTE, S. Cibernética, Inteligência e Criatividade, Tese de Livre Docência, Universidade Gama Filho, 1992.(não publicada).
BUSTAMANTE, S. Multimedia: a perspective for information or an alternative to the thinking. Anais 10th ICTE, International Conference on Technology and Education. Boston: MIT, USA,1993.
BUSTAMANTE, S. Integrating Computers in a State School to Develop Human Resources. Anais...Fundamental Education-12th International Conference on Technology on Education. Florida, USA, 1995.
BUSTAMANTE, S. Las máquinas que piensan y la robotización del hombre.Texto apresentado empalestra na Asamblea General de la Federación Internacional de las Universidades Católicas. Santiago, Chile,1997a.
BUSTAMANTE, S. Maquinas que piensan y alumnos que memorizan. Texto apresentado empalestra na Universidade Tecnológica Nacional/UTN.Argentina,1997b.
BUSTAMANTE, S. Design e Robótica Educacional. Anais Conferência Iberoamericana em Sistemas, Cibernética e Informática -CISCI 2002, Orlando, Florida, 2002a.
BUSTAMANTE, S. Design e Robótica Educacional. Anais 6th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics -SCI 2002, Orlando, Flórida, EUA, 2002b.
BUSTAMANTE, S. Atelier de Projetos e Interdisciplinaridade. Anais6th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics SCI 2002, Orlando, Flórida, EUA. 2002c.
BUSTAMANTE, S. Distance Learning and Social Cognition. Anais... International Conference on Information and Communication Technologies in Education, Badajoz, Spain,2002d.
BUSTAMANTE, S. Estruturas Fractales, Educación y Recursividad.Anais2a Conferencia Iberoamericana em Sistemas, Cibernética e Informática, Orlando, Flórida, EUA, 2003a.
BUSTAMANTE, S. E-Learning: quality in context of innovation.European Distance Education Network Annual Conference -EDEN, Rhodes, Greece. 2003b. (Texto aprovado em congresso internacional).
BUSTAMANTE, S. The Useless and old-fashioned Logo: a transversal approach. Anais 9th European Logo Conference, Porto, Portugal,2003c.
BUSTAMANTE, S. Web Based Education and Distance Learning Environment. Anais InternationalConferenceonWeb-based Education -WBE 2004, Innsbruck,Austria, 2004.
BUSTAMANTE, S. Mind, Design and Robots. Anais... Fourth International Conference on Multimedia and Information and Communication in Technology and Education, Seville, Spain,2006a.
BUSTAMANTE, S. Internet and Cooperative Learning. Anais Fourth International Conference on Multimedia and Information and Communication in Technology and Education, Seville, Spain,2006b.
BUSTAMANTE, S. Tecnologia e Prática Reflexiva na Formação de Professores.2007. Dissertação Mestrado. Universidade Católica de Petrópolis, Petrópolis, 2007.
BUSTAMANTE, S. Emergent Learning and Emergent Technologies. Anais V International Conference on Multimedia and ICT in Education (m-ICTE2009), Lisboa, Portugal, 2009a.
BUSTAMANTE, S. E-learning: Innovating Paradigms. Anais V International Conference on Multimedia and ICT in Education, ICTE 2009,Lisboa, Portugal, 2009b.
BUSTAMANTE, S.E-Learning: Innovating Paradigms and Overcoming Conventional Classroom Routines. Anais 2009 EDEN Conference, Gdansk, Polônia. 2009c.
BUSTAMANTE, S.; ALMEIDA, F. B.; CABRAL, F. L. Mathematical Cognitive Structures and Programming Language.Anais12th International Conference on Technology on Education, Florida,EUA: v. 1. p. 230-232,1995a.
BUSTAMANTE, S; ALMEIDA, F. B.; CABRAL, F. L. Enhancing a programming language: new procedures to support the learning process.Anais12th ICTE, International Conference on Technology and Education, Flórida. EUA. v. 1. p. 227-229, 1995b.
BUSTAMANTE, S.;VALENTE, J. A.;SOUZA, J.C. C.O computador como ferramenta para retratar a estrutura linguística e a visão de mundo do menino de rua. Texto do projeto aprovado pelo INEP, 1992.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2013 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento