Abstract
Any technological innovation in the capacity of ourcommunicatewill always have a deep incidence in our culture, in our way to be, to live/to coexist, as well as the overall ways in which we relate, what it not only requires bigger technological ability in the learning of the new digital languages, but, overall, greater ethical ability in the relations human beings. More than ever, we need new aesthetic of thought that opens the mind and the heart to the dialogue without reserves, that weakensthe resistance to the systems of closed thoughts, that reduces the intolerance sand the violence, and support the risks of the stranger and the unexpected one, the challenges of the uncertainty and the emergent contradictions.
References
ALMEIDA, M. C. de. Ciências da Complexidade e Educação: razão apaixonada e politização do pensamento. Natal: EDUFRN, 2012.
ARDOÍNO, J. Abordagem multirreferencial das situações educativas e formativas. In: BARBOSA, J. (Coord.) Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos/SP: EdFUSCar, 1998.
BOFF, L. Ética da vida. Brasília: Letra Viva, 1999.
BOFF, L. Ética e moral: a busca dos fundamentos. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2003a.
BOFF, L. Civilização planetária: desafios à sociedade e ao cristianismo. Rio de Janeiro: Sextante, 2003b.
BREY, A. La sociedad de la ignorancia. Una reflexión sobre la relación del individuo con el conocimiento en el mundo hiperconectado. In: Mayos, G.; Brey, A. (Eds.). La sociedad de la ignorancia. Barcelona: Ediciones Península, 2011.
LAMA, D. Uma ética para o novo milênio. Rio de Janeiro: Sextante. 2000.
MAX-NEFF, M. Fundamentos de la transdisciplinariedad. Disponível em: http://www.max-neef.cl/descargas/Max_Neef-Fundamentos_transdisciplinaridad.pdf. Acesso em: 13 jun. 2013
MORAES, M. C. Ecologia dos Saberes: Complexidade, transdisciplinaridade e educação. São Paulo: Antakarana/ProLiber, 2008.
MORIN, E. O Paradigma perdido: a natureza humana. Sintra/Portugal: Publicações Europa América, 1990.
MORIN, E. O problema epistemológico da Complexidade. Sintra/Portugal: Publicações Europa-América, 1996.
MORIN, E.O Método 01: A natureza da Natureza. Sintra/Portugal: Publicações Europa-América, 1997.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez. Brasília, DF: UNESCO, 2000.
MORIN, E. O método 06: Ética. Porto Alegre; Editora Sulina; 2007.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina; 3. ed. 2007.
MORIN, E. Para um pensamento do sul. Rio de Janeiro: SESC, 2011.
SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2004.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2013 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento