Banner Portal
Narrative about teacher education and training in the integration between curriculum and TDIC
Capa - Revista número um de 2013
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Curriculum
Narratives
Digital communication and information technologies

How to Cite

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Narrative about teacher education and training in the integration between curriculum and TDIC. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 34–56, 2013. DOI: 10.20396/tsc.v1i1.14438. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14438. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This study explores narratives as a research tool under the perspective of life history in the selected period between the late 80’s and mid-2013 with the purpose of identifying the curriculum developed throughout this process. The goal of this study is to understand what the author’s experiences embody, the meaning and senses attributed to past memories of her own distinctive process of development and the development of educators focused on the use of digital communication and information technologies (DCIT). The narrative approaches teacher development from two stands, namely the author’s and educators’ in general, focusing on questions relatedto curriculum and technology integration in classroom practice, research and supervision.

https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14438
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M. E. B Informática e educação: diretrizes para uma formação reflexiva de professores. 1996, 195f. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-graduação em Educação: Supervisão e Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1996.

ALMEIDA, M. E. B. O computador na escola: contextualizando a formação de professores. 2000a, 252f Tese (Doutorado em Educação), Programa de Pós-graduação em Educação: Supervisão e Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2000a.

ALMEIDA, M. E. B. Informática e Formação de Professores. Brasília: MEC –Secretaria de Educação a Distância, 2000b.

ALMEIDA, M. E. B. Tecnologias na Educação: dos caminhos trilhados aos atuais desafios. Revista BOLEMA - Boletim de Educação Matemática, UNESP, Rio Claro, v. 21, n. 29, 2008.

ALMEIDA, M. E. B. Integração de currículo e tecnologias: a emergência de web currículo. Anais do XV Enripe – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. In Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, Set/Dez 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.orgvol12iss3articles/almeida-valente.pdf. Acesso em: 05 jul. 2013.

ALMOULOUD, S. Une étude diagnostique emvue de la formation des enseignants en géométrie. Educação Matemática Pesquisa. Revista do Programa de Pós-Graduados em Educação Matemática–PUC-SP. São Paulo: EDUC, 2002. p. 49-73.

ANDRADE, P. F.; LIMA, M. C. M. Projeto EDUCOM. Brasília, DF: MEC/OEA, 1993.

APPLE, M. Ideologia e Currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982. BARON, G.L.; BRUILLARD, E.L. L’informatique et ses usages dans l’éducation. Paris: Presses Universitaires de France, 1966.

BIANCHETTI, l. O desafio de escrever dissertações/teses: como incrementar a quantidade e manter a qualidade com menos tempo e menos recurso? In: BIANCHETTI, L. MACHADO, A.M. N. (Orgs.). A bússola do escrever: Desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. Florianópolis: Editora da UFSC; São Paulo: Cortez, 2006, 416 p.

BOFF, L. Experimentar Deus: a transparência de todas as coisas. Campinas: Verus, 2002.

BRUNER, J. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

BRUNER, J. A cultura da educação. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CUNHA, M. I. CONTA-ME AGORA! as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, vol. 23, n. 1 –2. São Paulo, Jan./Dec.1997.

DEWEY, J. Lógica: teoría de la investigación. México: Fundo de Cultura, 1950. FAZENDA, I. C. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas, SP: Papirus, 1994.

FONTES, C., VIEIRA, A.; GONÇALVES, A. As Ticos em Portugal: que rumos? In: Conferência Internacional de TIC na Educação-Challenges1999. Braga. Portugal: Universidade do Minho, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 6ª ed., Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 14a ed., São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Avaliação Geral do Processo de Implementação e do Impacto das Ações do Projeto de Educação Continuada. Secretaria de Estado da Educação de São Paulo: São Paulo, dez., 1998.

GOODSON, I. F. Currículo, Narrativa e o Futuro Social. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 35, p. 241 -252, mai./ago. 2007.

GRAS, R. L’analyses des donnés: une méthodologie de traitement de questions de didactique. Recherches en Didactiques Mathématiques, vol 12-1, 1992

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Lisboa: Editora Educa-Formação / Universidade de Lisboa, 2002.

JOSSO, M. C. O caminhar para si: uma perspectiva de formação de adultos e de professores. Entrevistador: Margaréte May Berkenbrock-Rosito. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 136-199, ago./dez. 2009. Disponível em: http://www.cidadesp.edu.br/old/revista_educacao/pdf/volume_2_2/11_josso.pdf. Acesso em: 08 jul. 2013.

LARROSA, J. Tecnologias do eu e educação. In: SILVA, T. T. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 35-86.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Jan/Fev/Mar/Abr 2002, n. 19. Disponível em: http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE19/RBDE19_04_JORGE_LARROSA_BONDIA.pdf. Acesso em: 22 jul. 2013.

MACHADO, A. M. N. A bússola do escrever: sobre a função da orientação de teses e dissertações. Revista FAMECOS. Porto Alegre, n. 13, dez. 2000, p. 140-147.

MOREIRA, A. F. B. Currículo: questões atuais. Campinas, SP: Papirus, 1997.

OLIVEIRA, I. B.; AMORIM, A. C. Sentidos de currículo: entre linhas teóricas, metodológicas e experiências investigativas. OLIVEIRA, I. B.; AMORIM, A. C. R. (Orgs). ANPED. Campinas, SP: FE/UNICAMP , 2006.

O’REILLY, T. What Is Web 2.0 -Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software, 2005 Disponível em: http://oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html?page=1. Acesso em: 10 jul. 2011.

PACHECO, J. A. Currículo: teoria e práxis. Portugal, Porto Editora, 1996.

PAPERT, S. Logo: computadores e educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.PIAGET, J. A Epistemologia Genética. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 1972.

PRADO, M. E. B. B.; FREIRE, F. M. P. Da Repetição à Criação: o professor no Ambiente Logo. In VALENTE, J. A. (Org.) O professor no ambiente Logo:formação e atuação. Campinas, SP: UNICAMP/NIED, 1996.

SACCOL, A. Z.; REINHARD, N. Tecnologias de Informação Móveis, Sem Fio e Ubíquas: Definições, Estado-da-Arte e Oportunidades de Pesquisa. In Revista de Administração Contemporânea, v. 11, n. 4, Out./Dez. 2007: 175-198. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rac/v11n4/a09v11n4.pdf. Acesso em: 12 fev. 2011.

SCHNETZLER, R. P; OLIVEIRA, C. (Orgs.). Orientadores em foco. O processo de orientação de teses e dissertações em educação. Brasília: Líber Livro Editora, 2010.

SCHÖN, D. A. Educating The Reflective Practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987.SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: Nóvoa, A. (Org.) Os professores e sua formação. Lisboa, Portugal: Dom Quixote, 1992.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. 156p.

VALENTE, J. A. (Org.). O Professor no ambiente Logo: formação e atuação. Campinas, UNICAMP/NIED, 1996.

VALENTE, J. A. Formação de professores: diferentes abordagens pedagógicas. In: VALENTE, J. A. (Org.) O computador na sociedade do conhecimento. Campinas, SP: NIED-UNICAMP, 1999. p. 131-156.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, F. J. Visão analítica da informática no Brasil: a questão da formação do professor. Revista Brasileira de Informática na Educação. Sociedade Brasileira de Computação, Florianópolis, n. 1, 1997. Disponível em: http://www.professores.uff.br/ hjbortol/ car/library/valente.html. Acesso em: 22 jul. 2013.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. 2. Ed., São Paulo: Martins Fontes, 1989

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.