Banner Portal
The individualization of social inequality
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Access and permanence at the university
School inequalities

How to Cite

MATTOS, Hellen Cristina Xavier da Silva; FERNANDES, Maria Cristina da Silveira Galan. The individualization of social inequality: symbolic domination in university experiences. Tematicas, Campinas, SP, v. 31, n. 62, p. 48–74, 2023. DOI: 10.20396/tematicas.v31i62.17638. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/17638. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

At the beginning of the 21st century, social inclusion is one of the most present characteristics in policies for admission to higher education. These policies have led to a social diversification of the university population, but the trajectories of the benefited students are marked by encounters with social inequality. This article addresses this theme by problematizing the associations that students establish between difficulties arising from social inequality and individual talents and gifts, characterizing such association as a product of symbolic domination. The reports collected through interviews show that the so-called "new students" needed to be super-selected through school to acquire habitus and cultural capital that enabled their admission to the university. The encounter with social inequality can occur, especially, through economic and academic paths, with the latter being configured as a more potent symbolic violence because it claims to be natural. The data brought in this article show that the students themselves question and classify their performances by associating them with issues of capacity and gift, without the need for any institutional intervention or evaluation. Unconsciously, students employ categories of perception that make them enter the university game, even in an unfavorable situation. That is, students act as accomplices in this relationship of domination because their dispositions have already been dominated by recognizing the legitimacy of the university, believing in the individualizing discourse of merit, and ignoring the power relations that are maintained for the reproduction of an unequal society through school success.

https://doi.org/10.20396/tematicas.v31i62.17638
PDF (Português (Brasil))

References

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.). Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998a. p. 39-64.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (Orgs.). Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998b. p. 71-79.

BOURDIEU, Pierre. Espaço social e poder simbólico. In: Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004. p. 149-168.

BOURDIEU, Pierre. Modos de dominação. In: A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. Porto Alegre: Zouk, 2006. p. 191- 219.

BOURDIEU, Pierre. Violência simbólica e lutas políticas. In: Meditações pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007. p. 199-251.

BOURDIEU, Pierre. Para que serve o sociólogo? In: VALLE, Ione Ribeiro; SOULIÉ, Charles (Orgs.). Pierre Bourdieu: uma sociologia ambiciosa da educação. Florianópolis: Editora da UFSC, 2019a. p. 281-303.

BOURDIEU, Pierre. A dominação. In: VALLE, Ione Ribeiro; SOULIÉ, Charles (Orgs.). Pierre Bourdieu: uma sociologia ambiciosa da educação. Florianópolis: Editora da UFSC, 2019b. p. 305-340.

BOURDIEU, Pierre. Aula de 16 de novembro de 1982. In: Sociologia geral, vol 2: habitus e campo. Curso no Collège de France (1982-1983). Petrópolis, RJ: Vozes, 2021. p. 171-199.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do ensino. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, 1975.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: Editora da UFSC, 2015.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: set. 2022.

HERINGER, Rosana. Políticas de ação afirmativa e os desafios da permanência no ensino superior. In: DIAS, Carlos Eduardo Sampaio Burgos; et al. (Orgs.). Os serviços de apoio pedagógico aos discentes no ensino superior brasileiro. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 61-78.

PIOTTO, Débora Cristina. Universitários de camadas populares em cursos de alta seletividade: aspectos subjetivos. Revista Brasileira de Orientação Profissional, vol. 11, n. 2, p. 229-242, dez. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902010000200008. Acesso em: jan. 2023.

PIOTTO, Débora Cristina. Estudantes das camadas populares na USP: encontros com a desigualdade social. In: PIOTTO, Débora Cristina. (Org.). Camadas populares e universidades públicas: trajetórias e experiências escolares. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. p. 133-165.

WACQUANT, Loïc. Hacia uma praxrología social: la estrutura y la lógica de la sociologia de Bourdieu. In: BOUDIEU, Pierre; WACQUANT, Loïc. Una invitación a la sociologia reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2005.

WACQUANT, Loïc. Lendo o capital de Bourdieu. Educação e Linguagem, ano 10, n. 16, p. 37-62, jul-dez, 2007. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/EL/article/view/125. Acesso em: set. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Hellen Cristina Xavier da Silva Mattos, Maria Cristina da Silveira Galan Fernandes

Downloads

Download data is not yet available.