Banner Portal
Children and adolescents from the Jardim Gramacho dump
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Precarious habitus
School routine
Structural rabble
Pierre Bourdieu
Jessé Souza

How to Cite

CORRÊA, Matheus Cabral Ribeiro. Children and adolescents from the Jardim Gramacho dump: the daily construction of a precarious habitus and its relation to school routine. Tematicas, Campinas, SP, v. 31, n. 62, p. 102–132, 2023. DOI: 10.20396/tematicas.v31i62.17558. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/17558. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

This article is the result of my Master's research, which is still in progress at the Faculty of Teacher Training of the State University of Rio de Janeiro. My aim is to give preliminary and partial visibility, since the research is still ongoing, to the daily production of a precarious habitus – which manifests itself in precarious social dispositions to think, feel and act in the face of capitalist society and school – of a defined group of children and adolescents from the Jardim Gramacho garbage dump. I start from the assumption that school inequalities are related to the structure of class relations, as Pierre Bourdieu defended, which are accentuated by Brazilian peripheral capitalism, giving rise to a "structural rabble", as defended by Jessé Souza, whose specific habitus does not meet the demands of the school routine.

https://doi.org/10.20396/tematicas.v31i62.17558
PDF (Português (Brasil))

References

BAUDELOT, Christian; ESTABLET, Roger. L. L’École capitaliste en France. Paris: Librairie François Maspero, 1971.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 7º ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. 2. ed. 2. reimpr. Porto Alegue, RS: Zouk, 2015.

BOURDIEU, Pierre. O desencantamento do mundo: estruturas econômicas e estruturas temporais. São Paulo: Editora Perspectiva S/A, 2021.

BOURDIEU, Pierre (coord.). A miséria do mundo. Petrópolis: Vozes, 2012.

BOURDIEU, Pierre. Espaço físico, espaço social e espaço físico apropriado. Estudos avançados, v. 27, p. 133-144, 2013.

CAMPAGNOLI, Karina Regalio. BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Tradução de Ione Ribeiro Valle e Nilton Valle. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014. 172 p. Práxis Educativa, [S. l.], v. 17, p. 1–6, 2022.

DE FREITAS, Lorena Rodrigues Tavares. A má-fé institucional na reprodução da desigualdade escolar no Brasil. In: XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología, 2009.

FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Editora Contracorrente, 2021.

FREITAS, Lorena. A instituição do fracasso: a educação da ralé. In: SOUZA, Jessé. A ralé brasileira: quem é e como vive. 3 ed. São Paulo: Contracorrente, Cap. 12, p. 303-327, 2018.

GONZÁLES, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

LAHIRE, Bernard. Retratos sociológicos: disposições e variações individuais. Porto Alegre: Artmed Editora, 2004.

MACIEL, Fabrício. A generalização da precariedade: trabalho e classes no capitalismo contemporâneo. Sociedade e Estado, v. 33, p. 755-777, 2018.

NOGUEIRA, Maria Alice; NOGUEIRA, Cláudio Marque M. Um arbitrário cultural dominante. Revista Educação: Bourdieu Pensa a Educação, p. 36-45, 2007.

NOGUEIRA, Maria Alice. A relação família-escola na contemporaneidade: fenômeno social/interrogações sociológicas. Análise social, p. 563-578, 2005.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

PATTO, Maria Helena Souza, et al. O estado da arte da pesquisa sobre o fracasso escolar (1991-2002): um estudo introdutório. Educação e pesquisa, v. 30, n. 01, p. 51-72, 2004.

ROCHA, Emerson; TORRES, Roberto. O crente e o delinquente. In: SOUZA, Jessé. A ralé brasileira: quem é e como vive. 3 ed. São Paulo: Contracorrente, Cap. 10, p. 225 – 262, 2018.

SOUZA, Jessé. A subcidadania brasileira: para entender o país além do jeitinho brasileiro. Rio de Janeiro: Leya, 2018.

SOUZA, Jessé. O brasil dos humilhados: uma denúncia da ideologia elitista. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2022.

SOUZA, Jessé. A gramática social da desigualdade brasileira. Revista brasileira de ciências sociais, v. 19, p. 79-96, 2004.

SOUZA, Jessé. A ralé brasileira: quem é e como vive. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

SOUZA, Jessé. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora?. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

TAYLOR, Charles. As fontes do self: a construção da identidade moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1997.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Matheus Cabral Ribeiro Corrêa

Downloads

Download data is not yet available.