Banner Portal
Inventorying resources, constructing historical interpretations
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Inventory
Daycare
Brasília
Kindergarten

How to Cite

BALDEZ, Etienne; GUIMARÃES, Lívia de Avelar Andrade; TAVARES, Thaisa Teixeira. Inventorying resources, constructing historical interpretations: the daycare and kindergarten in Brasília (DF, 1960-1970). Tematicas, Campinas, SP, v. 31, n. 61, p. 81–115, 2023. DOI: 10.20396/tematicas.v31i61.17254. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/17254. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

When one thinks about the constitution of daycare centers and preschools in Brasília, from the moment the capital was inaugurated, on April 21, 1960, there is still a gap in history that allows us to grasp a historical interpretation of the education and care given to these children, at least in the first two decades. To understand this constitution and the practices/conceptions present there, this study locates, through an inventory of sources, the documents that make it possible to go through the traces of the first daycare centers and kindergartens in Brasília, in the 1960s and 1970s. Having defined the intention, the files consulted were: the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP); the Public Archive of the Federal District; the Public Archive of the Senate, the Digital Newspaper Library of the National Library, and the Museum of Education of the Federal District. As first interpretations, it was possible to show that, in Brasília, the creation of the daycare center and preschool follows what happened in other parts of the Brazilian territory, with distinction where the first was a guard space and the second of pedagogical practices with children, made by trained teachers. However, there is already a demand for daycare that ends up echoing in the pages of the Correio Braziliense newspaper, albeit as a right of the mother and not of the children. In the kindergartens, the organization of routines is located, where the languages appeared, linked to playing, although not centered on the children, but on the proposers of the activities: the teachers.

https://doi.org/10.20396/tematicas.v31i61.17254
PDF (Português (Brasil))

References

ABI-SÁBER, Nazira Féres. O que é Jardim de Infância. Programa de Assistência Brasileiro Americana – PABAE. Belo Horizonte, 1963. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/134519 Acesso em: 24 ago. 2022.

ANJOS, Juarez José Tuchinski dos. O testemunho dos arquivos e o trabalho do historiador da educação. História da Educação, Santa Maria, v. 22, n. 55, p. 279-292, ago. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/75047 Acesso em: 20 ago. 2022.

BARBOSA, Etienne Baldez Louzada. Três colunas do Jornal Correio Braziliense e os primeiros jardins de infância de Brasília: o provimento material solicitado (1960-1965). In: Andréa Bezerra Cordeiro; Gécia Aline Garcia; Ana Paula de Souza Kincheski; Júlia Naomi Kanazawa. (Org.). A teia das coisas: cultura material escolar e pesquisa em rede [recurso eletrônico. 1ed.Curitiba: NEPIE/UFPR, 2021a, v. 1, p. 219-236. Disponível em:https://nepie.ufpr.br/e-book-a-teia-das-coisas-cultura-material-escolar-e-pesquisa-em-rede/. Acesso em: 12 ago. 2022.

BARBOSA, Etienne Baldez Louzada. Notícias da pré-escola no Distrito Federal: apontamentos de Yvonne Jean (1960-1964). Educar em Revista, v. 37, p. e75364, 2021b. Disponível em: Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/75364. Acesso em: 13 abr. 2023.

BASTOS. Maria Helena Camara. Um olhar sobre a história da creche na Europa (séculos 19 e 20). Hist. Educ. (Online). Porto Alegre, v. 21, n. 52, maio/ago. 2017, p. 356 – 358. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/64918. Acesso em: 21 ago. 2022.

BECCHI, Egle; JULIA, Dominique. Storia Dell'infanzia. I. Dall'Antichità al Seicento. Gius.Laterza&FigliedEditionsduSeuil, Roma-Bari, 1996.

BECCHI, Egle. I bambini nella storia. Roma-Bari: Laterza & Figli, 2010.

BRASIL. Lei no 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4024.htm. Acesso em: 26 ago. 2022.

BRASIL. Censo Demográfico. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), 1970. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/biblioteca-catalogo.html?view=detalhes&id=769. Acesso em: 20 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 10 ago. 2022.

CAMPOS, Raquel Discini. No rastro de velhos jornais: considerações sobre a utilização da imprensa não pedagógica como fonte para a escrita da história da educação. Revista Brasileira De História Da Educação, 12 (1[28]), p. 45-70, 2012. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38775. Acesso em: 10 ago. 2022.

CARLI, Deneide Teresinha. O documento histórico como fonte de preservação da memória. ÁGORA, Florianópolis, v. 23, n. 47, p. 183 - 197, 2013. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/454 Acesso em: 12 ago. 2022.

CHAHIN, Samira Bueno. Cidade nova, escolas novas? Anísio Teixeira, arquitetura e educação em Brasília. Tese (Doutorado). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16133/tde-29102018-183436/publico/TEsamirabuenochahi_rev.pdf Acesso em: 8 ago. 2022.

CORREIO BRAZILIENSE, Brincam juntos no Jardim de Infância filhos de deputados e de “candangos”. Correio Braziliense, Brasília 27/04/1960, p. 1. (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Creche Ana Paula, ontem inaugurada na S.Q. 108, vai abrigar 50 crianças. Correio Braziliense, Brasília, 22/08/1961, p. 8. (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Visto, lido e ouvido. Correio Braziliense, Brasília, 17/03/1962, p. 7. (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE, Festejos do dia 21 serão marco na consolidação de Brasília. Correio Braziliense, Brasília, 15/04/1962, p. 3, edição 00597 (1). (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Ensino pré-primário. Correio Estudantil. Correio Braziliense, Brasília, 8/06/1962, p. 9. (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Jardim. Correio Estudantil. Correio Braziliense, Brasília, 6/07/1962, p. 1. (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Correio Estudantil. Correio Braziliense, Brasília, 26/08/1965, p. 8. (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Correio Estudantil. O ensino dia a dia, Yvonne Jean. Correio Braziliense, Brasília, 1965 (ArPDF,YJ-PI-1-A-0002(1) p. 8).

CORREIO BRAZILIENSE. Onde deixar meus filhos? Correio Braziliense, Brasília, 30/03/1976, p. 4. (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Instituto Educacional de Brasília. Correio Braziliense, Brasília, 19/02/1970, p. 6. (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Escola Casinha Feliz. Correio Braziliense, Brasília, 19/02/1970, p. 6. (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Creche Peralta. Correio Braziliense, Brasília, 08/09/1974, p. 10. (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Agenda. Correio Braziliense, Brasília, 03/01/1970 p. 02, edição 03084 (1) (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE. Brasília. Correio Braziliense, Brasília, 05/04/1968. p. 7, edição 02546 (1) (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE, Creche quer providências contra garotos. Correio Braziliense, Brasília, 05/10/1968, p. 12, edição 02701 (1). (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE, Casa do Candango ampliada. Correio Braziliense, Brasília, 10/01/1970. p. 7, edição 03090 (1) (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE, Casa do Candango instalará creche. Correio Braziliense, Brasília, 06/03/1971. p. 11, edição 03445 (HBDN).

CORREIO BRAZILIENSE, Creche - Ceilândia. Correio Braziliense, Brasília, 21/04/1975. p. 2, edição 04499B (2) (HBDN).

CUNHA, Maria Teresa Santos. Eu te dedico: história, educação e sensibilidades nas dedicatórias de livros de um professor catarinense (1940-1980). Hist. Educ., Santa Maria, v. 24, e97920, 2020. Disponível em:https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/97920. Acesso em: 17 ago. 2022.

CERTEAU. A operação histórica. In: História: novos problemas. Jacques Legoff, Pierre Nora. Tradução de Theo Santiago. 2 edição. Rio de Janeiro: F. Alves , 1979.

DIDONET, Vital. Creche: a que veio… para onde vai… Em Aberto, Brasília, v. 18, n. 73, p. 11-27, jul. 2001. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3033/2768. Acesso em: 05 ago. 2022.

FARGE, Arlette. O Sabor do Arquivo. Tradução Fátima Murad. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.

FEDF, Fundação Educacional do Distrito Federal, 1985, p. 33-34 (MUDE, 100). Disponível em: http://samudex.museudaeducacao.com.br/documents/25/documentshow. Acesso em: 05 ago. 2022.

FRANCO, Maria Aparecida Ciavatta. Lidando pobremente com a pobreza: análise de uma tendência no atendimento a crianças "carentes" de 0 a 6 anos de idade. Cad. Pesq., São Paulo (51): p. 13-32, nov. 1984. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1457#:~:text=Resumo,%C3%89%20um%20estudo%20de%20casos. Acesso em: 13 abr. 2023.

GAMA, Mônica. Quebra de Contrato - transparência e opacidade do discurso historiográfico. Revista Criação e Crítica, São Paulo, n. 4, p. 249-257, 2010. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/view/46798/50559. Acesso em: 13 abr. 2023.

GUIMARÃES, Célia Maria. A história da atenção à criança e da infância no Brasil e o surgimento da creche e da pré-escola. Revista Linhas, Florianópolis, v. 18, n. 38, p. 80-142, set./dez. 2017. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723818382017081. Acesso em: 08 ago. 2022.

HOLSTON, James. A Cidade Modernista: uma crítica de Brasília e sua utopia. James Holston; Tradução Marcelo Coelho. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

JORNAL DO BRASIL. Ministério da educação recruta professores para ensinar em Brasília. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 22/01/1960, s.p. Arquivo Público do Distrito Federal (ArPDF NOV D-4-1-Z-0029(7)), p. 44.

KUHLMANN JR., Moysés. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 14, Mai/Jun/Jul/Ago, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/CNXbjFdfdk9DNwWT5JCHVsJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 ago. 2022.

KUHLMANN JR., Moysés. A educação Infantil no século XX. In: Histórias e Memórias da Educação no Brasil. Maria Stephanou, Maria Helena Camara Bastos (orgs.). Editora Vozes, Petrópolis, 2005. Disponível em: file:///C:/Users/thaisa.tavares/Downloads/Dialnet-HistoriasEMemoriasDaEducacaoNoBrasil-4891666.pdf. Acesso em: 11 ago. 2022.

KUHLMANN JR., Moysés. Infância e Educação infantil uma abordagem histórica. 4.ed. Porto Alegre: Mediação, 2007.

LEANDRO, Stéfanny Honorato. Organização das creches no Distrito Federal (1970-1980). Orientadora: Etienne Baldez Louzada Barbosa.

65 f. (Graduação) – Curso de Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade de Brasília. Brasília, 2020. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/27214/1/2020_StefannyHonoratoLeandro_tcc.pdf. Acesso em: 21 jun. 2023.

MICARELLO, Hilda. Formação de professores da educação infantil: puxando os fios da história. In. ROCHA, E. A. C.; KRAMER, S. (Orgs). Educação Infantil: enfoques e diálogos. Campinas, SP: Papirus, 2011.

MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio; SILVA, Alexandra Lima da; SILVA, Marcelo Gomes da. Marcas do tempo nas escolas. In: Outros tempos, outras escolas. Ana Chrystina Venâncio Mignot, Alexandra Lima da Silva, Marcelo Gomes da Silva (organizadores). Rio de Janeiro: Quartet: Farperj, 2014.

MUSEU DA EDUCAÇÃO. Primeiras Escolas. Museu da Educação, Brasília, 2017. Disponível em: http://www.museudaeducacao.com.br/cte-40/primeiras-escolas/. Acesso em: 25 mar. 2022.

MUSEU DA EDUCAÇÃO. Ata da quadringentésima nona reunião da diretoria da Companhia Urbanizadora da Nova Capital do Brasil. Brasília, 20/08/1964.

NASCIMENTO, Claudia Terra do; OLIVEIRA, Vantoir Roberto; BRANCHER, Valeska Fortes. A construção social do conceito de infância: uma tentativa de reconstrução histórica. LINHAS, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 04-18, jan. / jun. 2008. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1394. Acesso em: 14 abr. 2023.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Proj. História, São Paulo (10), dez. 1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/view/12101. Acesso em: 16 ago. 2022.

OLIVEIRA, Zilma de Morais Ramos. A creche no Brasil: mapeamento de uma trajetória. Fac. Educ., São Paulo, p. 43-52, jan./jun. 1988. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/33402. Acesso em: 05 jul. 2022.

PINTO, Viviane Fernandes Faria; MÜLLER, Fernanda; ANJOS, Juarez José Tuchinski dos. Entre o passado e o presente: Contrastes de acesso à educação infantil no Distrito Federal. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 34, e187179, 2018. Disponível em:file:///C:/Users/thaisa.tavares/Downloads/ENTRE_O_PASSADO_E_O_PRESENTE_CONTRASTES_DE_ACESSO_.pdf. Acesso em: 25 ago. 2022.

PINTO, Viviane Fernandes Faria; MÜLLER, Fernanda; ANJOS, Juarez José Tuchinski dos. Entre o plano e o vivido: a inauguração de Brasília e dos Jardins de Infância (1960-1962). Revista Educação e Cultura Contemporânea, PPGE/UNESA, Rio de Janeiro, vol. 17, número 47, 2020. Disponível em: https://www.academia.edu/43073306/Entre_o_plano_e_o_vivido_a_inaugura%C3%A7%C3%A3o_de_Bras%C3%ADlia_e_dos_Jardins_de_Inf%C3%A2ncia_c_1960_1962_2020_. Acesso em: 20 jul. 2022.

RAUPP, Marilena Dandolini. Creches Nas Universidades Federais: Questões, dilemas e perspectivas. Educ. Soc., Campinas, vol. 25, n. 86, p. 197-217, abril, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/FjYLYkRgLGmnWY3CsGJw6gR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 04 ago. 2022.

RBEP. Informação do país. Censo Escolar. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, INEP, Rio de Janeiro, 1965, v. 43, n. 97, p. 115.

RBEP. Instrução e Educação na U.R.S.S. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, INEP, Rio de Janeiro, 1960, v. 34, n. 79, p. 229.

REVISTA BRASÍLIA. O "Projeto Rino Levi", Revista Brasília, Brasília, abril de 1957, n. 4, p. 12.

REVISTA BRASÍLIA. Atos do Conselho, Revista Brasília, Brasília, ano 5, n. 50-52, p. 21, fev-abr. 1961.

ROS, Beatriz Mendes Chaves. Entrevista realizada por Francisco Heitor de M. Souza e Cinira Maria Nóbrega. Transcrição: Paulo Emílio Rodrigues Ferreira. Museu da Educação, Brasília, 2009. (MUDE, 120.2.B4). Disponível em: http://samudex.museudaeducacao.com.br/interviews/23. Acesso em: 25 jul. 2022.

ROSEMBERG, Fúlvia. O movimento de mulheres e a abertura política no Brasil: o caso da creche. Cadernos de Pesquisa, (51), p. 90-103, 1984. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1462. Acesso em: 15 ago. 2022.

ROSEMBERG, Fúlvia. Temas em destaque – Creche. São Paulo: Cortez Editora e Fundação Carlos Chagas, 1989.

SILVA, Vera Lúcia Gaspar da. Objetos da escola: espaços e lugares de constituição de uma cultura material escolar (Santa Catarina – séculos XIX e XX). Vera Lúcia Gaspar da Silva e Marília Gabriela Petry (orgs). Florianópolis: Insular, 2012. 231 p. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/8720. Acesso em: 10 jul. 2022.

SOUZA, Solange Jobim; KRAMER, Sonia. Educação ou tutela? A criança de O a 6 anos. São Paulo: Loyola, 1987.

SPADA, Ana Corina Machado. Processo de criação das primeiras creches brasileiras e seu impacto sobre a educação infantil de zero a três anos. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia, FAEF, São Paulo, 5. ed., jan. 2005. Disponível em: http://www.faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/iG3tNqxQCLnBRLr_2013-6-28-12-6-20.pdf. Acesso em: 26 jul. 2022.

TEIXEIRA, Anísio. Plano de construções escolares de Brasília. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Rio de Janeiro, v.35, n.81, jan./mar. 1961. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/issue/view/468/105. Acesso em: 6 jul. 2022.

TEIXEIRA, Anísio. Educação não é Privilégio. 5ª ed. Organização e apresentação de Marisa Cassim. Rio de Janeiro: Editora UFRJ. 1994.

THIESSEN, Maria Lúcia; DIDONET, Vital; AGOSTINHO, Mariana. Atendimento ao pré-escolar. Brasília, DF, Ministério da Educação e Cultura, v. 1, 1979.

VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Mal necessário: creches no Departamento Nacional da Criança (1940-1970). Cad. Pesq., São Paulo (67): 3-16, nov. 1988. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/cp/arquivos/830.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.

WASCHINEWSKI, Susane Costa; RABELO, Giani. Biblioteca de orientação da Professôra Primária do Programa de Assistência Brasileiro-Americana ao Ensino Elementar – PABAEE (1956-1964). Revista Linhas. Florianópolis, v. 19, n. 39, p. 286-314, jan./abr. 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723819392018286/pdf. Acesso em: 20 jul. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Etienne Baldez, Lívia de Avelar Andrade Guimarães, Thaisa Teixeira Tavares

Downloads

Download data is not yet available.