Banner Portal
Hate speech about the young people
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Youth
Student Movement
Social representations

How to Cite

ACCORSSI, Aline; NETTO, Livian Lino; CLASE, Julia Rocha. Hate speech about the young people: “call the mb and beat down this bunch of unemployed playboys”. Tematicas, Campinas, SP, v. 27, n. 54, p. 73–94, 2019. DOI: 10.20396/tematicas.v27i54.12339. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/12339. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This article seeks to reflect on the social representations of Internet users, based on their comments in a report in a local newspaper, on the secondary student occupation at the Federal Institute of Rio Grande do Sul (Campus Pelotas). The 271 comments made in the article on the occupation, published on October 16, 2016, on the newspaper's Facebook page were analyzed. The data were submitted to a thematic content analysis, which generated a representational map. The most prevalent theme, which permeates all the others, characterizing the social representation of youth, is related to youth disqualification. Two other groups of thoughts derive from him: the first refers to immaturity, incapacity and unproductivity, while the second refers to easy manipulation in the face of fads and supposed indoctrination of the left. Therefore, it is up to society to conduct the social construction of young people as a “good man”. The deviation from this formation would characterize an inversion of order, a misdemeanor, which needs control, punishment and hatred.

https://doi.org/10.20396/tematicas.v27i54.12339
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMO, Helena Wendel. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação. (Número especial - Juventude e contemporaneidade), n.5-6, p. 25-36, 1997.

ABRIC, Jean-Claude. A abordagem estrutural das representações sociais. In: MOREIRA, Antonia Silva Paredes; OLIVEIRA, Denise Cristina de. (Orgs.), Estudos interdisciplinares de representação social (p. 27-38). Goiânia: AB, 1998.

ALMEIDA, Maria Isabel Mendes de; TRACY, Kátia. Noites Nômades: espaço e subjetividade nas culturas jovens contemporâneas. Rio de Janeiro: Rocco, 2003.

BOURDIEU, Pierre. A “juventude” é apenas uma palavra! In: BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1989.

CAMPOS, Antonia, et al.. Escolas de luta. São Paulo: Veneta, 2016.

DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, n.24, Set /Out /Nov /Dez, 2003.

DUVEEN, Gerard. Introdução: o poder das ideias. In: MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: Investigações em Psicologia Social. Petrópolis: Vozes, 2003.

GUARESCHI, Pedrinho. Representações sociais, mídia e movimentos sociais. In: GUARESCHI, Pedrinho, et al. (Orgs.). Representações Sociais em Movimento: psicologia do ativismo político. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2010, p. 77-93.

GUARESCHI, Pedrinho; ROSO, Adriane. Teoria das Representações Sociais: sua história e seu potencial crítico e transformador. In: CHAMON, Edna; GUARESCHI, Pedrinho; CAMPOS, Pedro (Orgs). Textos e debates em Representação Social. Porto Alegre: ABRAPSO, 2014.

IASI, Mauro Luis. A rebelião, a cidade e a consciência. In: MARICARO, Ermínia. et al. Cidades Rebeldes: Passe Livre e as manifestações que tomaram as ruas do Brasil. 1º ed. São Paulo: Boitempo, 2013.

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (Org.) As representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001, p. 17-44.

JOVCHELOVITCH, Sandra. Os contextos do saber: representações, comunidade e cultura. Petrópolis: Vozes, 2008.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2010.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, 1999, p. 7-32.

MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: investigações em Psicologia Social. Petrópolis: Vozes, 2003.

NARCISO, Pedro Felipe. Ocupações: CRONOLOGIA. In.: CATTANI, Antonio David (Org.). Escolas Ocupadas. Porto Alegre: Cirkula, 2017.

NOVAES, Regina. Juventude: políticas públicas, conquistas e controvérsias. In: J. O. Beozzo, & C. B. Franco (Orgs.), Juventudes em foco. São Paulo: Paulus, 2013, p. 39-74. Disponível em: juventude.gov.br/articles/particpatorio/0005/7079/0_regina_novaes.doc. Acesso em: 14 jun. 2019.

O MAL-EDUCADO. Como ocupar um colégio?: manual escrito por estudantes secundaristas da Argentina e Chile. Disponível em: https://gremiolivre.files.wordpress.com/2015/10/como-ocupar-um-colc3a9gio.pdf. Última atualização em: outubro de 2015. Acesso em: 8 mai. 2019.

SANGUINÉ, Leon. Cem estudantes ocupam o Campus Pelotas do IFsul. Disponível em: https://www.facebook.com/diariopopularRS/posts/1391153644245933?__tn__=-R. Acesso em: 17 abr. 2019.

TAVOLARI, BIANCA et al . As ocupações de escolas públicas em São Paulo (2015-2016): Entre a posse e o direito à manifestação. Novos estud. CEBRAP, São Paulo, v. 37, n. 2, ago. 2018, p. 291-310.

THOMPSON, John. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.

UBES (União Brasileira dos Estudantes Secundaristas). Primeiro colégio ocupado por estudantes no Paraná. Disponível em: http://ubes.org.br/2016/primeiro-colegio-ocupado-por-estudantes-no-parana/. Publicado em: 18 mai. 2016. Acesso em: 02 nov. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Aline Accorssi, Livian Lino Netto, Julia Rocha Clase

Downloads

Download data is not yet available.