Banner Portal
Landless childhood on the move in the struggle for school, land and dignity
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Childhood
Landless Day Care
MST

How to Cite

BARBOSA, Lia Pinheiro; SALES, Mirna Sousa. Landless childhood on the move in the struggle for school, land and dignity. Tematicas, Campinas, SP, v. 26, n. 51, p. 119–148, 2018. DOI: 10.20396/tematicas.v26i51.11619. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11619. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

In the consolidation of the educational-political project of the Landless Rural Workers Movement (MST), the “Landless Childhood” has become one of the pillars of political subjectivity of encamped and settled children, resulting from a permanent process of political debate, study and theoretical deepening of the meaning of landless childhood as part the political praxis of the MST. In the present paper we present some reflections of the process of consolidation of the Landless Childhood in the MST and the role played by landless children (“Sem Terrinha”) in the historic struggle for school, land and dignity that permeates peasant resistance not only in Brazil, but in all of Latin America. We have organized the paper in four sections: first, we present the essence of the MST’s educational project in breaking down the enclosure of knowledge. Then we examine the Landless Childhood approach and the education of the landless children. In the third section, we present the educational-pedagogical experience of day-care centers and their role in the political subjectivity of the landless children. We conclude our reflection by highlighting the advances, the challenges and the banners of struggle that drive the political praxis of the Landless in the perspective of the Landless Childhood, as part of the educational-political praxis of the MST. The article is a documentary research result, with the analysis of documents produced by the MST Education Sector and which structure the conception of Landless Childhood and the philosophical and pedagogical guidelines of its educational proposal. We also conducted field research in settlement areas in the Sertões de Crateús, Ceará micro-region.

https://doi.org/10.20396/tematicas.v26i51.11619
PDF (Português (Brasil))

References

BARBOSA, Lia Pinheiro. Dilemas de los movimientos sociales campesinos frente a las disyuntivas entre los gobiernos progresistas y el ascenso de las nuevas derechas en América Latina: el caso de Brasil. Conference Paper nº 26. ERPI 2018 – International Conference “Authoritarian Populism and the Rural World”. Institute Social Studies, The Hague, 2018. Disponível em: https://www.iss.nl/en/authoritarian-populism-and-rural-world.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Movimentos Sociais e Políticas Públicas no contexto das reformas em curso no Brasil. O Público e o Privado, nº 30, jul-dez, p.129-153, 2017.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Educação do Campo [Education for and by the countryside] as a political project in the context of the struggle for land in Brazil. The Journal of Peasant Studies, 40, p. 118-143, 2016.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Educação do Campo, movimentos sociais e a luta pela democratização da Educação Superior: os desafios das universidades públicas no Brasil. In: SILVA, Adrián. Acosta et. al. Los desafíos de la universidad pública en América Latina y el Caribe. Buenos Aires: CLACSO, p. 147-212, 2015a.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Educación, resistencia y movimientos sociales: la praxis educativopolítica de los Sin Tierra y de los Zapatistas. México: LIBRUNAM, 2015b.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Por la democratización de la Educación Superior en Brasil: el PRONERA en el arco de la lucha de los movimientos campesinos. Universidades, núm. 56, abril-junio, p. 20-31, 2013a.

BARBOSA, Lia Pinheiro. Educación, Movimientos Sociales y Estado en América Latina: estudio analítico de las experiencias de resistencia contrahegemónica en Brasil y México. Cidade do México, 2013b (Doutorado em Estudios Latinoamericanos). Programa de Posgrado en Estudios Latinoamericanos, Universidad Nacional Autónoma de México.

BIHAIN, Neiva Marisa. A trajetória da educação infantil no MST: de Ciranda em ciranda aprendendo a cirandar. Porto Alegre, 2001. (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

CALDART, Roseli. Salete. Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular, 2004.

DERMEVAL, Saviani. Escola e democracia. São Paulo: Cortez / Autores Associados, 1983.

LAMOSA, Rodrigo de Azevedo Cruz. Educação e Agronegócio: a nova ofensiva do capital nas escolas públicas. Curitiba: Appris, 2016.

MST. Educação no MST – Memória. Documentos 1987-2015. Caderno de Educação, nº 14, junho. São Paulo: Setor de Educação, junho de 2017.

MST. Educação da Infância Sem Terra. Orientações para o trabalho de base. Caderno da Infância, n. 1. São Paulo: Setores de Educação, Gênero e Cultura, 2011.

MST. Cadernos da Escola Itinerante – MST. Ano VIII, nº 1. Curitiba: Setor de Educação do MST, abril de 2008a.

MST. MST, Itinerante: a Escola dos Sem Terra – Trajetórias e Significados. Cadernos da Educação Itinerante, nº 2. Curitiba: Setor de Educação, outubro de 2008b.

MST. Dossiê MST e Escola. Documentos e estudos – 1990-2001. Caderno de Educação, nº 13. São Paulo: Expressão Popular, 2005.

MST. Educação Infantil: Movimento da vida, Dança do Aprender. Caderno de Educação, nº. 12. São Paulo: Setor de Educação, novembro de 2004.

MST. Construindo o caminho numa escola de assentamento do MST. Fazendo escola. Porto Alegre: Setor de Educação, 2000.

MST. Como fazemos a Escola de Educação Fundamental. Caderno de Educação, número 09. Rio Grande do Sul: Setor de Educação, 1999.

MST. Escola Itinerante: uma prática pedagógica em acampamentos. Fazendo a Escola. Porto Alegre: Setor de Educação, 1998.

PERICÁS, Luiz Bernardo. Monopólios, desnacionalização e violência: a questão agrária no Brasil hoje. Margem Esquerda, 29, p. 59-71, 2017, 29.

RAMOS, Márcia Mara. Educação, trabalho e infância: contradições, limites e possibilidades no Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Campinas, 2016. (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas.

RAMOS, Márcia Mara. A significação da infância em documentos do MST. Rio de Janeiro, Revista Tamoios, nº 02, jul-dez, p. 73-95, 2013.

SALES, Mirna Soares; BARBOSA, Lia Pinheiro. A Educação Infantil no MST: um olhar sobre a Ciranda Infantil no Assentamento Palmares – Ceará. In: MOREIRA, Érika Macedo; LIMA, Mariana Cruz de Almeida. Cadernos da Educação do Campo. Série Cadernos do Residência Agrária 02. Brasília: PRONERA, 2016.

STÉDILE, João Pedro. (Org.). A Reforma Agrária e a luta do MST. Petrópolis: Vozes, 1997.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Lia Pinheiro Barbosa, Mirna Sousa Sales

Downloads

Download data is not yet available.