The sheets of the Magazine La Escuela Popular (1912-1914) and the dreams of a revolutionary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v8i00.17481

Keywords:

Magazine La Escuela Popular, League of Rationalist Education., Argentina

Abstract

This article has as its main objective to analyze panoramically the content produced by the Magazine La Escuela Popular (1912-1914), the diffusion organ of the Argentine Liga de Educación Racionalista. The Argentine branch was created in the year 1912 following the model of the International League for the Rational Education of Childhood (1908), created by the Catalan Francisco Ferrer y Guardia, which sought to continue the dissemination of the purposes of rationalist education on a transnational scale. The quanti-qualitative analysis of the twenty volumes published monthly by the journal indicated the main themes discussed throughout this production, as well as the main personalities who published in the journal. The aspects of the rationalist education proposal and the criticism proffered to state and confessional schools gained prominence in this analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kaithy das Chagas Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, Brasil

Doutora em Ciências Sociais – Estudos Comparados sobre as Américas, junto ao Departamento de Estudos Latinos Americanos da Universidade de Brasília. Docente da área de Educação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás – Campus Formosa.

References

ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução Denise Bottman. 5ª reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

BARRANCOS, Dora. Anarquismo, Educación y Costumbres en la Argentina de principios de siglo. Buenos Aires: Editorial Contrapunto, 1990.

BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Organização e tradução de João Barreto. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

CHAUÍ, Marilena. História a contrapelo (Prefácio). In: DE DECCA, Edgar Salvadori. O silencio dos vencidos. São Paulo: Brasiliense, 1981.

CODELLO, Francesco. “A Boa Educação”: Experiências libertárias e teorias anarquistas a Europa, de Godwin a Neill. Volume 1: A teoria. Tradução de Silene Cardoso. São Paulo: Imaginário/Ícone, 2007.

COLOMBO, Eduardo. Una historia escamoteada. In: COLOMBO, Eduardo (Compilador). Historia del movimiento obrero revolucionario. Buenos Aires: Libros de Anarres, 2013.

CORDERO, Laura Fernández. Amor y anarquismo. Experiencias pioneras que pensaron y ejercieron la libertad sexual. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2017.

DE DECCA, Edgar Salvador. 1930: O silêncio dos vencidos. Memória, História e Revolução. 6. ed. 1ª Reimpressão. São Paulo: Brasiliense, 1997.

GALLO, Silvio. Francisco Ferrer Guardia: o mártir da Escola Moderna. Pro-Posições, Campinas, v. 24, n. 2, maio/ago. 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072013000200015. Acesso em: 30 out. 2022.

GODOY, Clayton Peron Franco de. Ação direta: transnacionalismo, visibilidade e latência na formação do movimento anarquista em São Paulo (1892-1908). Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2013.

LEUTPRECHT, Douglas Bahr. O legado de Francisco Ferrer y Guardia em movimento: Apropriações do modelo Pedagógico Racionalista nas Escolas Modernas Nº 1 e de Stelton (1913-1925). 2018. 230 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina. Disponível em https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000050/000050ac.pdf. Acesso em: 03 dez. 2022.

MURO, Gabriel. Julio Barcos, el inspector anarquista. ESPECTROS, Buenos Aires, año 1, n. 2. Disponível em https://espectros.com.ar/wp-content/uploads/Julio-Barcos_el-inspector-anarquista_por-Gabriel-Muro.pdf. Acesso em: 03 dez. 2022.

OLIVEIRA, Kaithy das Chagas. Folhas libertárias na América Latina: disputas pelos sentidos políticos das Escolas Populares no início do século XX, na Argentina e no Brasil. 2021. 270 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Ciências Sociais, Programa de Pós-Graduação em Estudos Comparados sobre as Américas, Brasília, 2021. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/42235. Acesso em: 30 nov. 2022.

PUIGGRÓS, Adriana. Sujetos, Disciplina y Curriculum: en los orígenes del sistema argentino (1885-1916). 3. ed. Buenos Aires: Galerna, 1996.

RUBIO, Lucas Domínguez. El Anarquismo Argentino. Bibliografía, Hemerografía y Fondos de Archivos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Libros de Anarres, 2018.

TRAGTENBERG, Maurício. A escola como organização complexa. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 142, p. 183-202, jan./mar. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/pnS8pJwmqZQmy74Nq4dKpHf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2021.

Bibliotecas e arquivos consultados

Argentina

Centro de Documentación e Investigación de la Cultura de Izquierdas (CEDINCI);

Biblioteca Archivo de Estudios Libertarios (Grupo BAEL)/Federación Libertaria Argentina (FLA);

Biblioteca Popular José Ingenieros.

Brasil

Acervo João Penteador do Centro de Memória da Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSPE);

Biblioteca Terra Livre;

Arquivo Edgard Leuenroth - Centro de Pesquisa e Documentação Social (AEL), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Periódicos consultados

Argentina

La Protesta Humana / La Protesta;

Revista Mensual Francisco Ferrer;

Revista Mensual La Escuela Popular;

Boletín de la Liga de Educación Racionalista.

Brasil

O Amigo do Povo;

A Lanterna;

A Voz Do Trabalhador;

Boletim da Escola Moderna;

O Início.

Published

2022-12-17

How to Cite

OLIVEIRA, Kaithy das Chagas. The sheets of the Magazine La Escuela Popular (1912-1914) and the dreams of a revolutionary school. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e022013, 2022. DOI: 10.20888/ridpher.v8i00.17481. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/17481. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO