The sheets of the Magazine La Escuela Popular (1912-1914) and the dreams of a revolutionary school
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v8i00.17481Keywords:
Magazine La Escuela Popular, League of Rationalist Education., ArgentinaAbstract
This article has as its main objective to analyze panoramically the content produced by the Magazine La Escuela Popular (1912-1914), the diffusion organ of the Argentine Liga de Educación Racionalista. The Argentine branch was created in the year 1912 following the model of the International League for the Rational Education of Childhood (1908), created by the Catalan Francisco Ferrer y Guardia, which sought to continue the dissemination of the purposes of rationalist education on a transnational scale. The quanti-qualitative analysis of the twenty volumes published monthly by the journal indicated the main themes discussed throughout this production, as well as the main personalities who published in the journal. The aspects of the rationalist education proposal and the criticism proffered to state and confessional schools gained prominence in this analysis.
Downloads
References
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução Denise Bottman. 5ª reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
BARRANCOS, Dora. Anarquismo, Educación y Costumbres en la Argentina de principios de siglo. Buenos Aires: Editorial Contrapunto, 1990.
BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Organização e tradução de João Barreto. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
CHAUÍ, Marilena. História a contrapelo (Prefácio). In: DE DECCA, Edgar Salvadori. O silencio dos vencidos. São Paulo: Brasiliense, 1981.
CODELLO, Francesco. “A Boa Educação”: Experiências libertárias e teorias anarquistas a Europa, de Godwin a Neill. Volume 1: A teoria. Tradução de Silene Cardoso. São Paulo: Imaginário/Ícone, 2007.
COLOMBO, Eduardo. Una historia escamoteada. In: COLOMBO, Eduardo (Compilador). Historia del movimiento obrero revolucionario. Buenos Aires: Libros de Anarres, 2013.
CORDERO, Laura Fernández. Amor y anarquismo. Experiencias pioneras que pensaron y ejercieron la libertad sexual. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2017.
DE DECCA, Edgar Salvador. 1930: O silêncio dos vencidos. Memória, História e Revolução. 6. ed. 1ª Reimpressão. São Paulo: Brasiliense, 1997.
GALLO, Silvio. Francisco Ferrer Guardia: o mártir da Escola Moderna. Pro-Posições, Campinas, v. 24, n. 2, maio/ago. 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73072013000200015. Acesso em: 30 out. 2022.
GODOY, Clayton Peron Franco de. Ação direta: transnacionalismo, visibilidade e latência na formação do movimento anarquista em São Paulo (1892-1908). Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2013.
LEUTPRECHT, Douglas Bahr. O legado de Francisco Ferrer y Guardia em movimento: Apropriações do modelo Pedagógico Racionalista nas Escolas Modernas Nº 1 e de Stelton (1913-1925). 2018. 230 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina. Disponível em https://sistemabu.udesc.br/pergamumweb/vinculos/000050/000050ac.pdf. Acesso em: 03 dez. 2022.
MURO, Gabriel. Julio Barcos, el inspector anarquista. ESPECTROS, Buenos Aires, año 1, n. 2. Disponível em https://espectros.com.ar/wp-content/uploads/Julio-Barcos_el-inspector-anarquista_por-Gabriel-Muro.pdf. Acesso em: 03 dez. 2022.
OLIVEIRA, Kaithy das Chagas. Folhas libertárias na América Latina: disputas pelos sentidos políticos das Escolas Populares no início do século XX, na Argentina e no Brasil. 2021. 270 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Ciências Sociais, Programa de Pós-Graduação em Estudos Comparados sobre as Américas, Brasília, 2021. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/42235. Acesso em: 30 nov. 2022.
PUIGGRÓS, Adriana. Sujetos, Disciplina y Curriculum: en los orígenes del sistema argentino (1885-1916). 3. ed. Buenos Aires: Galerna, 1996.
RUBIO, Lucas Domínguez. El Anarquismo Argentino. Bibliografía, Hemerografía y Fondos de Archivos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Libros de Anarres, 2018.
TRAGTENBERG, Maurício. A escola como organização complexa. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 142, p. 183-202, jan./mar. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/pnS8pJwmqZQmy74Nq4dKpHf/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2021.
Bibliotecas e arquivos consultados
Argentina
Centro de Documentación e Investigación de la Cultura de Izquierdas (CEDINCI);
Biblioteca Archivo de Estudios Libertarios (Grupo BAEL)/Federación Libertaria Argentina (FLA);
Biblioteca Popular José Ingenieros.
Brasil
Acervo João Penteador do Centro de Memória da Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSPE);
Biblioteca Terra Livre;
Arquivo Edgard Leuenroth - Centro de Pesquisa e Documentação Social (AEL), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).
Periódicos consultados
Argentina
La Protesta Humana / La Protesta;
Revista Mensual Francisco Ferrer;
Revista Mensual La Escuela Popular;
Boletín de la Liga de Educación Racionalista.
Brasil
O Amigo do Povo;
A Lanterna;
A Voz Do Trabalhador;
Boletim da Escola Moderna;
O Início.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/