To tell, to do: reading as writing (and vice versa) in the Pedro Nava’s Memórias
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14817Keywords:
Pedro Nava, Brazilian Literature, Citation, ParatextsAbstract
This paper aims to discuss the interrelationship between writing and reading in Pedro Nava's Memórias. Therefore, we have selected three scenes of his work where this interrelationship appears as a topic. Furthermore, we have analyzed this connection as a textual practice, especially considering the editorial paratexts of Baú de Ossos. In conclusion, we have proposed that this work articulates these two different aspects, one of its most relevant features.
Downloads
References
AGUIAR, Joaquim. Espaços da Memória: uma leitura de Pedro Nava. São Paulo: Edusp/FAPESP: 1998.
ARRIGUCCI Jr., Davi. Enigma e Comentário: ensaios sobre literatura e experiência. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
BOTELHO, André. “Balão Cativo: o aprendizado da memória”. Balão Cativo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. E-book.
BUENO, Antônio Sérgio. Vísceras da Memória: uma leitura da obra de Pedro Nava. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1997.
COMPAGNON, Antoine. O trabalho da citação. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1996.
GENETTE, Gérard. Paratextos Editoriais. Trad. Álvaro Faleiros. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2009.
GUSDORF, Georges. Les écritures du moi (lignes de vie 1). Paris: Editions Odile Jacob, 1991.
LANGLADE, Gérard. “O sujeito leitor, autor da singularidade da obra”. Leitura Subjetiva e Ensino de Literatura. São Paulo: Alameda Editorial, 2013.
LE MOING, Monique. A Solidão Povoada: uma biografia de Pedro Nava. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1996.
MORAIS, Mauro. Sobrinho-neto de Pedro Nava resgata objetos pessoais, fotos e vídeos do escritor. Tribuna de Minas, 26 jun. 2018. Disponível em: https://tribunademinas.com.br/noticias/cultura/26-06-2018/sobrinho-neto-de-pedro-nava-fala-sobre-mega-exposicao-do-escritor-em-2019.html. Acesso em: 10 dez. 2020.
NAVA, Pedro. Baú de Ossos. São Paulo: Ateliê Editorial/Ed. Giordano, 1999.
NAVA, Pedro. Balão Cativo. São Paulo: Ateliê Editorial/Ed. Giordano, 2000.
NAVA, Pedro. Chão de Ferro. São Paulo: Ateliê Editorial/ Ed. Giordano, 2001.
NAVA, Pedro. Cadernos 1 e 2. São Paulo: Ateliê Editorial/Ed. Giordano, 1999.
SALGADO, Ilma de Castro Barros e. “O domicílio e a consignação do arquivo de Pedro Nava”. Verbo de Minas: Letras. Juiz de Fora, v. 11, n. 19, p. 73-85, 2011.
SAVIETTO, Maria do Carmo. Baú de Madeleines: o intertexto proustiano nas Memórias de Pedro Nava. São Paulo: Nankin Editorial, 2002.
SCHNEIDER, Michel. Ladrões de palavras: ensaio sobre o plágio, a psicanálise e o pensamento. Trad. Luiz Fernando P. N. Franco. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.
SUSSËKIND, Flora. “A página do lado”. Papéis Colados. Rio de Janeiro: UFRJ, 1993.
VASCONCELOS, Eliane. “De bissexto a contumaz: o arquivo pessoal de Pedro Nava”. Inventário do Arquivo Pedro Nava. Rio de Janeiro: Edições Casa de Rui Barbosa, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/