A search itinerary: aspects on Educational-Historical Heritage theme in History of Education (2000-2015)
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.14332Keywords:
Educational-Historical Heritage, History of Education, History of Education Brazilian Society CongressesAbstract
This article discusses emergence of Cultural Heritage or Educational Cultural Heritage theme in its occurrences in History of Education Brazilian Congresses, conducted between 2000 and 2015, in distinct regions of country. Although insertion of theme in these Congresses is recent, Educational Cultural Heritage has a significant historicity to put under a spotlight, which is articulated to History of Education. Presented results’ source, in its most consistent part, was made up from registered participants number in Brazilian Congresses of History of Education between 2000 and 2015, whose works belongs to Educational Cultural Heritage, which could be noticed from analyzing their titles.
Downloads
References
BBENJAMIM, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet e Prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BRASIL. Casa Civil. Decreto-Lei nº 25, de 30 de novembro de 1937. Organiza a proteção do patrimônio histórico e artístico nacional. Diário Oficial da República, Rio de Janeiro, 1937. Disponível em: http://bit.ly/30nuxvg. Acesso em: 24 set. 2020.
CASTRO, César Augusto (Org.). Cultura material escolar: a escola e seus artefatos (MA, SP, PR, SC e RS, 1870-1925). São Luís: EDUFMA: Café & Lápis, 2011.
DOSSE, François. Renascimento do acontecimento: um desafio para o historiador: entre Esfinge e Fênix. Tradução de Constancia Morel. São Paulo: UNESP, 2013.
FERNANDES, Rogério. Cultura da escola: entre as coisas e as memórias. Pro-Posições, Unicamp, Campinas, SP, v. 16, p. 19-39, jan./abr. 2005. (Dossiê cultura escolar e cultura material escolar: entre arquivos e museus).
HARTOG, François. Tempo e patrimônio. Revista Varia História, Belo Horizonte, v. 22, n. 36, p. 261-273, jul./dez. 2006.
HARTOG, François. Regimes de historicidade. Presentismo e experiências do tempo. Tradução de Andréa S. de Menezes, Bruna Beffart, Camila R. Moraes, Maria Cristina de A. Silva e Maria Helena Martins. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. 2. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.
LOPES, Eliane Marta Teixeira; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira. História da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
MENEZES, Maria Cristina. Entrevista: Entre porões e sótãos: o patrimônio histórico‐educativo em cena. Revista Linhas, Florianópolis, v. 15, n. 28, p. 223‐249, jan./jun. 2014. Disponível em: https://bit.ly/2RRHThf. Acesso em: 24 set. 2020.
NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos. O campo do patrimônio cultural e a história: itinerários conceituais e práticas de preservação. Revista Antítese, v. 7, n. 14, p. 45-67, jul./dez. 2014.
POSSAMAI, Zita Rosane. Patrimônio e história da educação: aproximações e possibilidades de pesquisa. Revista História da Educação, v. 16, n. 36, p. 110-120, 2012.
POULOT, Dominique. Uma história do patrimônio no Ocidente. Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.
RIOUX, Jean-Pierre. Pode-se fazer uma história do presente? In: CHAVEAU, Agnes; TÉTARD, Philippe (Orgs.). Questões para a história do tempo presente. Tradução de Ilka Stern Cohen. Bauru: EDUSC, 1999. p. 39-40.
ROUSSO, Henry. A última catástrofe: a história, o presente, o contemporâneo. Tradução de Fernando Coelho e Fabrício Coelho. Rio de Janeiro: FGV, 2016.
SILVA, Vera Lucia Gaspar da; PETRY, Marília Gabriela (Orgs.). Objetos da Escola. Espaços
e lugares de constituição de uma cultura material escolar (Santa Catarina – Séculos XIX e XX). Florianópolis: Insular, 2012.
SOUZA, Rosa Fátima de. Preservação do patrimônio histórico escolar no Brasil: notas para um debate. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 26, p. 199-221, jan./jun. 2013.
SOUZA, Rosa Fátima de; PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira; LOPES, Antônio de Pádua Carvalho (Orgs.). História da escola primária no Brasil: investigação em perspectiva comparada em âmbito nacional. Aracaju: Edise, 2015.
VALDEMARIN, Vera Teresa. Estudando a lição de coisas: análise dos fundamentos filosóficos do Método de Ensino Intuitivo. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/