Educational heritage: school, teachers, and “green roses”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.13840

Keywords:

Diários, Cultura material escolar, Patrimônio Hist´órico-Educativo

Abstract

The purpose of this paper is to analyze aspects of educational heritage in (auto)biographical narratives from manuscript journals kept by an 86-year-old woman from a rural area. Those manuscripts include their author’s account of her life until she started going to school, the architecture of said school, her first teacher, and material aspects of objects used for her primary schooling in 1940. This paper’s theory and methodology are based mainly on school culture and material culture concepts from authors such as Escolano Benito (2017), Felgueiras (2015), and others. This paper contributes to educational heritage by analyzing memories and writings preserved in those journals.

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Author Biographies

Vania Grim Thies, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Pedagogia (UFPel, 2004), especialização em Alfabetização e Letramento (UFPel, 2005), Mestrado em Educação (UFPel, 2008) e Doutorado em Educação (UFPel, 2013). É professora da Universidade Federal de Pelotas atuando no Departamento de Ensino da Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/ Fae/UFPEL). Coordenadora adjunta do centro de memória e pesquisa História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares (Hisales). Coordenadora adjunta do grupo de pesquisa Hisales. Tem experiência na área de Educação atuando nos seguintes temas: História da Educação, História da Cultura Escrita, Escritas ordinárias, Práticas de leitura e escrita escolares e não escolares.

Joseane Cruz Monks, Universidade Federal de Pelotas

Graduação em Pedagogia (2014). Docente nos anos iniciais na Rede Municipal de Ensino de Pelotas (2015), Mestra em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (2019). Doutoranda em Educação PPGE/FaE/UFPel; Pesquisadora e integrante do centro de memória e pesquisa História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares - Hisales (FaE/ UFPel). Durante a graduação atuou como Bolsista de Iniciação Científica/FAPERGS (2011-2014) - atuando em pesquisas na área de Educação, com ênfase nos seguintes temas: acervos, história da alfabetização, cultura material escolar, alfabetização e letramento.

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Published

2020-11-26

How to Cite

GRIM THIES, Vania; CRUZ MONKS, Joseane. Educational heritage: school, teachers, and “green roses”. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 6, n. 00, p. e020016, 2020. DOI: 10.20888/ridpher.v6i00.13840. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/13840. Acesso em: 22 jul. 2024.