Abstract
The article initially seeks to understand the contours and contexts that conditioned the construction of the neoliberal subject in contemporary capitalist societies, which is constantly shaped by neoliberal reasoning in order to meet market expectations and ensure that the gears of this system continue to operate. After clarifying the constitution of this neo-subject, the article also seeks to understand the role of education in this process of maintaining the status quo through its subordination to the business logic of accumulation and reproduction of capital. The discussion is completed with considerations on the following question: Is the neoliberal logic that rules contemporary capitalism a threat to democracy?
References
Brown, W. (2015). Undoing the demos: Neoliberalism’s stealth revolution. Zone Books.
Dardot, P., & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo: Ensaio sobre a sociedade neoliberal. Boitempo.
Hamann, T. (2009). Neoliberalism, governmentality, and ethics. Foucault Studies, (6), 37–59. https://doi.org/10.22439/fs.v0i0.2471
Hooks, B. (2019). Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. WMF Martins Fontes.
Jinkings, I. (2008). Apresentação. In I. Mészáros, A educação para além do capital (2a ed., pp. 9-14). Boitempo.
Laval, C. (2019). A escola não é uma empresa: O neoliberalismo em ataque ao ensino público. Boitempo.
Laval, C. (2020). Foucault, Bourdieu e a questão neoliberal. Editora Elefante.
Levitsky, S., & Ziblatt, D. (2018). Como as democracias morrem. Zahar.
Mészáros, I. (2008). A educação para além do capital (2a ed.). Boitempo.
Nussbaum, M. (2015). Sem fins lucrativos: Por que a democracia precisa das humanidades. WMF Martins Fontes.
Sader, E. (2008). Prefácio. I. Mészáros, A educação para além do capital (2a ed., pp. 15-18). Boitempo.
Soldera, R. A. (2016). Fundamentos da ordem mundial do pós-guerra fria. [Dissertação de Mestrado em História Econômica], Instituto de Economia, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/321675
Trevisol, M. G., & Almeida, M. (2019). A incorporação da racionalidade neoliberal na educação e a organização escolar a partir da cultura empresarial. Revista Educação e Emancipação, 12(3), 200–222. http://dx.doi.org/10.18764/2358-4319.v12n3p200-222
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Larissa Maciel Leite, Lício da Costa Raimundo