Banner Portal
Crossed ambitions and vocations
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Santa María de Iquique
Chilean new song movement
Luis Advis
Quilapayún

How to Cite

SCHMIEDECKE, Natália Ayo. Crossed ambitions and vocations: the popular cantata Santa Maria de Iquique (1970). Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 6–26, 2017. DOI: 10.20396/muspop.v4i1.13015. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13015. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

In dialogue with Machado de Assis’s theme of ambition and vocation in music, this article focuses on the relations between popular musicians and conservatoire musicians within the Chilean New Song movement. We elected the popular cantata Santa María de Iquique (1970) – composed by Luis Advis and performed by the group Quilapayún – as representative of the link between elements historically conceived as belonging to separate spheres (classical, popular and folk; art and politics). We seek to demonstrate how the aesthetic and thematic choices that characterize this opus closely dialogue with its political context, when there was a great expectation in the rising of a left-wing government and the intent to use the artistic milieu as a battlefield.

https://doi.org/10.20396/muspop.v4i1.13015
PDF (Português (Brasil))

References

AGGIO, Alberto. Democracia e socialismo: A experiência chilena. São Paulo: Annablume, 2002.

ASSIS, Machado. Um homem célebre. Contos. Porto Alegre: L&PM, 2006, p. 59-73.

CARRASCO, Eduardo. La revolución y las estrellas. Santiago: RIL, 2003.

CISTERNAS, Gonzalo A.; GONZÁLEZ, Mauricio O.; QUINTANA, Ney A. Santa María en la literatura: desde los versos populares hasta Rivera Letelier. Revista Chilena de Literatura, Santiago, n. 75, p. 271-293, nov. 2009. Disponível em: http://www.revistas.uchile.cl/index.php/RCL/article/viewPDFInterstitial/1183/ 1045. Acesso em: 2 out. 2015.

FIGUEIREDO, Adriana G. F. “Vocação x Ambição - Análise do conto ‘Um homem célebre’ de Machado de Assis”. Anais do X Congresso Internacional Abralic, Lugares dos discursos. Rio de Janeiro, 2006. Disponível em: http://www.idelberavelar.com/abralic/txt_7.pdf. Acesso em: 2 out. 2015.

GALELGOS MARINO, Álvaro. Apuntes estéticos sobre la música de Luis Advis. Revista Musical Chilena, Santiago, v. 60, n. 206, dez 2006. Disponível em: www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716- 27902006000200006&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 2 out. 2015.

GARCÍA, Marisol. Entrevista a Luis Advis, compositor. Emol, jan. 2004, s.n.p. Disponível em: http://solgarcia.wordpress.com/2008/05/14/entrevista-a-luisadvis-compositor. Acesso em: 2 out. 2015.

______. Luis Advis. Disponível em: http://www.musicapopular.cl/3.0/index2.php?op=Artista&id=665, s/d, s.n.p. Acesso em: 2 out. 2015.

GONZÁLEZ, Juan Pablo. Tradición, identidad y vanguardia en la música chilena de la década de 1960. Aisthesis: Revista chilena de investigaciones estéticas, Santiago, n. 38, pp. 192-202, 2005. Disponível em: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2358210. Acesso em: 2 out. 2015.

GONZÁLEZ, Juan Pablo; OHLSEN, Oscar; ROLLE, Claudio. Historia Social de la Música Popular en Chile, 1950-1970. Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile, 2009.

KARMY, Eileen. “Ecos de um tiempo distante”: La Cantata Popular Santa María de Iquique (Luis Advis – Quilapayún) y sus resignificaciones sociales a 40 años de su estreno. Dissertação (Mestrado em Artes, menção em Musicologia) – Facultad de Artes, Universidad de Chile, Santiago, 2011.

LÖWY, Michel. Walter Benjamin: aviso de incêndio. Uma leitura das teses “Sobre o Conceito de História”. São Paulo: Boitempo, 2005.

MACHADO, Cacá. O Enigma do Homem Célebre: ambição e vocação de Ernesto Nazareth. São Paulo: Instituto Moreira Sales, 2007.

MARTÍ; Josep. Mas allá del arte. La música como generadora de realidades sociales. Barcelona: Deriva, 2000.

MORAES, José Geraldo V.; SALIBA, Elias Thomé. O historiador, o luthier e a música, ______ (Orgs.). História e Música no Brasil. São Paulo: Alameda, 2010, p. 9-32.

OSORIO FERNÁNDEZ, Javier. Canto para una semilla. Luis Advis, Violeta Parra y la modernización de la música popular chilena. Revista Musical Chilena, Santiago, v. 60, n. 205, p. 34-43, jun 2006. Disponível em: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0716- 27902006000100003&script=sci_arttext. Acesso em: 2 out. 2015.

PEÑA QUERALT, Pilar. La revolución ilustrada de la música chilena 1960-1973: una aproximación al problema del arte. Dissertação (Mestrado em Artes, menção em Musicologia) – Facultad de Artes, Universidad de Chile, Santiago, 2010.

QUILAPAYÚN; DUVAUCHELLE, Hector. Santa María de Iquique. Jota Jota, 1970, LP.

______. Basta. Jota Jota, 1969, LP.

ROLLE, Claudio. La ‘Nueva Canción Chilena’, el proyecto cultural popular y la campaña de gobierno de Salvador Allende. Anais do III Congresso da IASPM-AL, Bogotá, 2000, p. 1-13. Disponível em: http://www.iaspmal.net/wpcontent/uploads/2011/10/Rolle.pdf. Acesso em 11 dez. 2012.

SCHMIEDECKE, Natália Ayo. Não há revolução sem canções: utopia revolucionária na Nova Canção Chilena, 1966-1973. São Paulo: Alameda, 2015.

VILLAÇA, Mariana. Polifonia tropical: Experimentalismo e engajamento na música popular (Brasil e Cuba, 1967-1972). São Paulo: Humanitas FFLCH-USP, 2004.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.