Banner Portal
Music in history teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Popular song
Teaching
History

How to Cite

COSTA, Lucas Parreão. Music in history teaching: brazilian popular song as a document in the classroom. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 153–173, 2019. DOI: 10.20396/muspop.v6i2.13166. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13166. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The article comments on the possibilities of using Brazilian popular song as a didactic instrument in history teaching practices, specifically in the high school segment. For this purpose it proposes that the analysis of the song, in the school context, takes into consideration not only its lyrics, but also the performance of the songwriter and performer, as a methodological instrument in a pedagogy that aims to foster a historical awareness in the classroom.

https://doi.org/10.20396/muspop.v6i2.13166
PDF (Português (Brasil))

References

ALONSO, Gustavo. Quem não tem suingue morre com a boca cheia de formiga: Wilson Simonal e os limites da memória tropical. Rio de Janeiro: Record, 2011.

ARAÚJO, Paulo César de. Eu não sou cachorro, não: música popular cafona e ditadura militar. Rio de Janeiro: Record, 2003.

AZEVEDO, Crislane Barbosa; LIMA, Aline Cristina Silva. Leitura e compreensão do mundo na educação básica: o ensino de história e a utilização de diferentes linguagens em sala de aula. Roteiro, v.36, n.1, p.55-80, jan./jun. 2011.

BAIA, Silvano Fernandes. A historiografia da música popular no Brasil (1971-1999). São Paulo: USP, 2011.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências humanas e suas Tecnologias. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2006, v.3.

BURKE, Peter. Abertura: a nova história: seu passado e seu futuro. In: A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: Unesp, 1992.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre incerteza e inquietude. Patrícia Chittoni Ramos (Trad.). Porto Alegre: UFRGS, 2002.

CUNHA, Luiz Antônio. Educação, Estado e Democracia no Brasil. 6ª ed. Niterói: Cortez, 2005. DAPIEVE, Arthur. Brock: o rock brasileiro dos anos 80. 4ªed. São Paulo: Editora 34, 2015.

FICO, Carlos. História do Brasil Contemporâneo. São Paulo: Contexto, 2015.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. Luiz Felipe Baeta Neves (Trad.). 7ªed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FREIRE. Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

__________. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1987.

HERMETO, Miriam. Canção Popular Brasileira e ensino de história: palavras, sons e tantos sentidos. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

HOBSBAWM, Eric. O sentido do passado. In: Sobre história. São Paulo: Cia das Letras, 1998.

KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2003.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. 5ª ed. Campinas: Unicamp, 2003.

NAPOLITANO, Marcos. História e Música: história cultural da música popular. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

_________. A historiografia da música popular brasileira (1970-1990): síntese bibliográfica e desafios atuais da pesquisa histórica. Uberlândia: Artcultura, v.8, n.13, p.137-150, jul/dez. 2006.

_________ A síncope das ideias: a questão da tradição na música popular brasileira. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2007.

PINSKY, Jaime. Cidadania e Educação. Canoas: Contexto, 2000.

PINSKY, Jaime; PINSKY, Carla Bassanezi. Por uma história prazerosa e consequente. In: KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2003, pp. 43-75.

RUSSEN, J. Razão histórica: teoria da história; os fundamentos da ciência histórica. Brasília, DF: UNB, 2001.

SCHMITD, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos; CAINELLE, Marlene. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2009 (Coleção pensamento e ação na sala).

SCHMITD, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos; GARCIA, Tânia Maria F. Braga. A Formação da consciência histórica de alunos e professores e o cotidiano das aulas de história. In: Cadernos Cedes, Campinas vol. 25, n. 67, p 297-308, set./dez. 2005. 83

SOUZA, Ana Inês. Paulo Freire: Vida e Obra. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

TATIT, Luiz. O cancionista: composições de canção no Brasil. 2ª ed. São Paulo: EDUSP, 2002.

__________. O século da canção. 2ª ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2008.

TINHORÃO, José Ramos. Pequena história da música popular: da modinha à canção de protesto. Petrópolis: Vozes,1974.

WISNIK, José Miguel. Getúlio da Paixão Cearense. In: O Nacionalismo e o popular na cultura brasileira (música). São Paulo: Brasiliense, 1983, pp. 45-77.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.