Banner Portal
The dualistic representation of forró in academic writings and the occurring diversity
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Forró music
Musical diversity
Representation scholarly

How to Cite

SANTOS, Climério de Oliveira. The dualistic representation of forró in academic writings and the occurring diversity. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 55–71, 2019. DOI: 10.20396/muspop.v6i2.13161. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13161. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

This essay deals of a incongruity between the diversity of practices occurring in forró music and its discursive representation by scholars. Popular music that Luiz Gonzaga launched in the 1940s under the nickname of baião, forró music multiplied throughout its history, to encompass a variety of sounds and meanings crossed by different discourses. From the 1990s, the emergence of forró bands in line with spectacular pop music causes reactions among the forró agents that were already historically established. In the midst of such reactions, the category "traditional forró" emerges as opposed to what is now called "electronic forró". In addition to populating the everyday life of businessmen, musicians, journalists, publics and even song lyrics,
the long-lived bipolarization of the forró, instead of being problematized by the academics of the human sciences, ended up being naturalized in their works. The current article, based on ethnomusicological research that includes bibliographical review and ethnographic fieldwork, analyzes the dichotomous representation of forró music in academic discourse, while emphasizing a musical diversity that unmasks the dichotomous view, proposing, in short, an approach Which takes into account the multiple musical practices that occur.

https://doi.org/10.20396/muspop.v6i2.13161
PDF (Português (Brasil))

References

AGAWU, Kofi. Representing African music: Postcolonial notes, queries, positions. London: Routledge, 2014.

ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. Recife: Massangana; São Paulo: Cortez, 1999.

BECKER, Howard Saul. Art worlds. Berkeley: University of California Press, 2008.

BRAGA, Robson da Silva. Interações entre o tradicional e o massivo: em busca das matrizes regionais do forró eletrônico. In: SIPECOM, 4, Porto Alegre (RS), 2011. Anais... Porto Alegre: UFSM, 2011. Disponível em: http://coral.ufsm.br/sipecom/2012/anais/artigos/culturaidentidade/BRAGA.pdf. Acesso em: 10 set. 2012.

DIAS, Marcia Tosta. Os donos da voz: indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo Editorial, 2000.

DREYFUS, Dominique. Vida de viajante: a saga de Luiz Gonzaga. São Paulo: 34, 1997.

FEITOSA, Ricardo Augusto de Sabóia. Apontamentos para uma aproximação crítica do universo do forró pop. In: INTERCOM, 31, Natal, 2008. Anais... Natal: Intercom, 2008.

FREIRE, Silva Libny. É Rapariga, é cabaré: retratos femininos no forró eletrônico. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO NORDESTE, Campina Grande (PB), 2010. Anais... Campina Grande: Intercom, 2010. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/. Acesso em: 05 jan. 2013.

HANNERZ, Ulf. Cultural Complexity: studies in the social organizations of meaning. New York: Columbia University Press, 1992. Disponível em: http://scholar.google.com.br. Acesso em: 02 dez. 2013.

MASTRUZ com leite, a indústria do forró. O Povo, caderno Vida & Arte. Fortaleza (CE), 20 fev. 1992.

MEGAEMPRESÁRIO controla a noite. O Povo, caderno Domingo. Fortaleza (CE), 19 set. 1993.

MONTE, Airton. Apoteose da banalidade. O Povo, caderno Tempo Livre, p. 2-B. Fortaleza (CE), 05 jul. 1993.

MOURA, Fernando. Jackson do Pandeiro: o rei do ritmo. São Paulo: Editora 34, 2001.

NEALE, S. Questions of Genre. Screen, Vol. 31, N. 1. London, 1990. pp. 45–66.

PEDROZA, Ciro José Peixoto. Mastruz com Leite for all: Folk-comunicação ou uma nova indústria cultural do Nordeste Brasileiro. In: CONGRESSO BRASILEIRO DA COMUNICAÇÃO, 24, Campo Grande (MS), 2001. Anais... Campo Grande: Intercom, 2001.

SÁ, Sinval. O sanfoneiro do Riacho da Brígida: vida e andanças de Luiz Gonzaga, o Rei do Baião. 7. ed. Recife: Cepe, 2012.

SANTOS, Climério de Oliveira. Uma compreensão da gênese e desenvolvimento social do forró. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ETNOMUSICOLOGIA, 5, Belém, 2011. Anais... Belém, ABET, 2011, p.138–147.

SANTOS, Climério de Oliveira. Forró desordeiro: para além da bipolarização “pé de serra versus eletrônico”. 2014. Tese (Doutorado em Música) —UNIRIO, Rio de Janeiro, 2014.

______. Forró: a codificação de Luiz Gonzaga. Recife: CEPE, 2013.

SILVA, Expedito Leandro. Forró no asfalto: mercado e identidade sociocultural. São Paulo: Annablume, 2003.

SILVA, Erotilde Honório; HONÓRIO, Régia Chaves . Dança de canção na indústria cultural: o forró no discurso midiático. In: CONGRESSO LATINO AMERICANO DE INVESTIGADORES DE LA COMUNICACIÓN, 7, La Plata (Argentina), 2004. Anais... La Plata, 2004. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/16448477/ForroSilvaHonorio2004. Acesso em: 04 dez. 2011.

TROTTA, Felipe. O Forró de Aviões: a circulação cultural de um fenômeno da indústria do Entretenimento. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 17, São Paulo, jun. 2008. Anais... São Paulo: UNIP, 2008. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/biblioteca_392.pdf. Acesso em: 10 jan. 2011.

______. Música popular, moral e sexualidade: reflexões sobre o forró contemporâneo. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 18, Belo Horizonte, 2009. Anais... Belo Horizonte: PUC, 2009. Disponível em: http://www.uff.br/contracampo/index.php/revista/article/view/4/19. Acesso em: 20 abr. 2013.

VIEIRA, Sulamita. Sertão em movimento: a dinâmica da produção cultural. São Paulo: Annablume, 2000.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.