Banner Portal
Echoes armoriais
PDF (Português (Brasil))

Supplementary Files

Um Requiem Nordestino (Redução para piano). Compassos: 22-25. (Português (Brasil))
Trecho de Um Requiem Nordestino (Redução para piano). Compassos: 33-39. (Português (Brasil))
“Palma da coroa”. Compassos 28-35. (Português (Brasil))

Keywords

Ariano Suassuna
Criticism and interpretation
Music in Pernambuco
Armorial music

How to Cite

SANTOS, Marília Paula dos. Echoes armoriais: influence and repercussion of Armorial Music in Pernambuco. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 29–54, 2019. DOI: 10.20396/muspop.v6i2.13160. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13160. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The Movement Armorial was a cultural, political and artistic movement that encompassed several forms of art. Idealized by writer Ariano Suassuna (1927-2014), and integrated intellectuals and artists, the Movement intended to create an authentically Brazilian erudite art. The Movement Armorial considered that the raw material to make this art was in the Brazilian Northeast, because this region did not have much influence from globalization. Music was one of the artistic elements that stood out most. Nowadays it is possible to perceive its influence in the composition and performance of several musical groups and artists. Therefore, we try to understand, in the state of Pernambuco, the link of certain repertories and current musical practices with the armorial music. We interviewed artists that integrated the Movement Armorial and artists that use armorial influence in their music. For the analysis, we also consider the culture. We seek to understand how Brazilian Northeast was created epistemologically, and we reflect on the contexts of nationalism, regionalism, borders, and identity.

https://doi.org/10.20396/muspop.v6i2.13160
PDF (Português (Brasil))

References

ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ALMEIDA, Nelson. Entrevista à autora. Recife, dia 26, setembro, 2016.

ANDERSON, Benedict. Imagined Communities, reflections on the origin and spread of nationalism. London and New York: Verso, 2006.

BAILY, John. The Role of Music in the Creation of an Afghan National Identity, 1923- 73. In: STOKES, Martin (edt.). Ethnicity, identity and music: the musical construction of place. Oxford e New York: Berg, 1997, p. 45-60.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade, entrevista a Benedetto Vecchi/Zygmunt Bauman. 5. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

BEZERRA, Amílcar Almeida. (RE)inventando o autêntico: arte, política e mídia na trajetória de Ariano Suassuna. Tese (Doutorado em Comunicação). PPGCOM - UFF, Niterói, 2013.

CAMPELO, Sérgio. Entrevista à autora. Recife, dia 12, fevereiro, 2015.

CONTIER, Arnaldo Daraya. O nacional na música erudita brasileira: Mário de Andrade e a questão da identidade cultural. Revista de história e Estudos Culturais, Fênix, v. 1, ano 1, p. 1-21. 2004.

DA MATTA, Roberto. Relativizando, uma introdução à antropologia social. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.

FERRAZ, Sérgio. Entrevista à autora (e-mail). Recife/São Caitano, dia 26, junho, 2017.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Paris: Press Universitaires de France, 1968.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

LEITE, Dante Moreira. O caráter nacional brasileiro, história de uma ideologia. 7. ed. São Paulo: Unesp, 2002.

LIMA, Ana Paula Campos. Introdução, o Movimento Armorial e suas fases. p. 1-33, 1999-2000. Disponível em: http://www.unicap.br/armorial/movimento/produtos/amusica-armorial.pdf. Acesso em: 12, abr., 2015.

MADUREIRA, Antônio. Entrevista à autora. Recife, dia 14, março, 2017a. MADUREIRA, Antúlio. Entrevista à autora (WhatsApp). Recife/São Caitano, dia 20, setembro, 2017b.

MANCINI, Renata Ciampone. Relampiano. In LOPES, Ivã Carlos; HERNANDES, Nilton (Orgs.). Semiótica, objetos e práticas. São Paulo: Contexto, 2005, p. 27-41.

MONTEIRO, Ângelo. Conversa com a autora (e-mail). São Caitano/Recife, dia 23, outubro, 2016.

MORAES, Maria Thereza Didier. Emblemas da Sagração Armorial, Ariano Suassuna e o Movimento Armorial 1970/76. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2000.

NÓBREGA, Antônio Carlos. Entrevista à autora (por Skype). São Paulo/São Caitano, dia 19, janeiro, 2017.

NÓBREGA, Ariana Perazzo da. A música no Movimento Armorial. Dissertação de mestrado em Música. Escola de Música – UFRJ, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2000.

PEREIRA, Clóvis. Entrevista à autora. Recife, dia 13, março, 2017.

QUARTETO ENCORE. Mosaicos. Produção independente, 2017. CD.

REILY, Suzel Ana. Macunaíma‟s Music: National Identity and Ethnomusicological Research in Brazil. In: STOKES, Martin (Ed.). Ethnicity, identity and music: the musical construction of place. Oxford and New York: Berg, 1997, p. 71-98.

SANDRONI, Carlos. Feitiço Decente, transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: UFRJ Editora, Zahar, 2001.

______. Adeus à MPB. In CAVALCANTI, Berenice; STARLING, Heloísa; EISENBERG, José (Org). Decantando a República. Rio de Janeiro: Nova Fronteira; São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004, p 23-35.

SEEGER, Anthony. Por que cantam os Kisêdjê, uma antropologia musical de um povo amazônico. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

STOKES, Martin (Ed.). Ethnicity, identity and music, the musical construction of place. Oxford and New York: Berg, 1997.

SUASSUNA, Ariano. O Movimento Armorial. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 1974.

TORRES, Dierson. Entrevista à autora. Recife, dia 26, setembro, 2016.

TRAVASSOS, Elisabeth. Ethics in the sung duels of north-eastern Brazil: collective memory and contemporary practice. British Journal of Ethnomusicology, Brazilian musics, Brazilian identities, UK, v. 9, p. 61-94. 2000.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.