Banner Portal
The interpretive construction in the popular song
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Voice
Body
Emotion
Singer
Interpretation

How to Cite

SANTOS, Fabiana Cozza dos; PALLADINO, Ruth Ramalho Ruivo. The interpretive construction in the popular song: "Mercy Shot” in Titane´s voice. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 142–158, 2019. DOI: 10.20396/muspop.v6i1.13152. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13152. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

When we consider the role of a performer in popular song, we tend to favor some personalities above others. A simple-minded and immediate justification would lie on the issue of emotion. The interpretation of a singer moves you better because it is “truthful”, it suggests “scene control”, it seems that the singer “lives” the song and “feels” the music, granting interpreters a higher place. This article aims at discussing the interpretation process in “Tiro de Misericórdia” (“Mercy Shot”, by João Bosco and Aldir Blanc) in the work of singer Titane. Based on an interview with the artist, the text aims to describe her creative process in the song’s re-elaboration, the construction of its textual, body and vocal dramatic expression, as well as her discourse. It has been observed that the choice of the song is an imperative factor, for interpreters seize the song, molding it within their own body, with a skill that involves sound and its properties, while never waiving the imagination and ingenuity outlined by their experience and sociocultural background.

https://doi.org/10.20396/muspop.v6i1.13152
PDF (Português (Brasil))

References

ALEIXO, Fernando. Corporeidade da Voz: aspectos do trabalho vocal do ator. Cadernos da Pós-Graduação IA / UNICAMP. Campinas, v. 6, n. 1, p. 1-7, 2002.

ALEXANDRE, Marcos Antonio. Formas de representação do corpo negro em performance. REPERTÓRIO: Teatro & Dança. Salvador, v. 12, n. 12, p. 104-114, 2009.

ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção de. Expressividade no canto. In: KYRILLOS, Leny Rodrigues (Org.). Expressividade, da teoria à prática. Rio de Janeiro: Revinter, 2005, p.91-104.

ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção de. Tipologia da voz no samba carioca. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Faculdade de Fonoaudiologia, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2001. AZEVEDO, Francisco. Dicionário analógico da língua portuguesa. 3. ed. atualizada e revista. São Paulo: Ideias afins/Thesaurus, 2016. 640 p.

BACKES, Laura Beatriz. Voz e Emoção: Provocações a partir de Alfred Wolfsohn, Roy Hart e Pantheatre. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

CRUZ, Adelcio de Sousa. Afro brasilidade urbana: poética da diáspora em performance. Literafro – O Portal de Literatura Afro-Brasileira – Faculdade de Letras UFMG. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/arquivos/artigos/teoricosconceituais/ArtigoAdelcio1AfrobrasilidadeUrbana.pdf. Acesso em: 06 jun. 2018.

FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta – Periódicos USP. São Paulo, v. 9, p. 255-267, 2009.

FONSECA, Ísis Borges Belchior da. A oratória epidítica na grécia antiga: O Evágoras de Isócrates. Letras Clássicas. São Paulo, n.4, p.51-61, 2000.

GAERTNER, Leandro; PEREIRA, Ana Paula. O Que O Texto Musical Tem a Nos Dizer? Reflexões a Partir Do Processo Inferencial. Música Hodie. São Paulo, v.9, n. 2, p. 25-45, 2009.

GASPAR NETO, Francisco de Assis. O gesto entre dois universos: a noção de gestus no teatro de Bertolt Brecht e no cinema dos corpos de Gilles Deleuze. Revista Científica – FAP. Curitiba, v.4, n.1, p.1-15, 2009.

GELAMO, Renata Pelloso. Organização prosódica e efeitos de sentido em quatro diferentes interpretações de “Na Batucada da Vida”. Música popular em Revista. Campinas, ano 4, v. 2, p. 31-55, 2016.

GELAMO, Renata Pelloso. Organização prosódica e interpretação de canções: a frase entonacional em quatro diferentes interpretações de Na Batucada da Vida. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2006.

GROTOWSKI, Jerzy. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969/ textos e materiais de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugenio Barba; curadoria de Ludwik Flaszen e Carla Pollastrelli com a colaboração de Renata Molinari; tradução para o português Berenice Raulino. 1. ed. São Paulo: Perspectiva: Edições SESC -SP; Pontedera, IT: Fondazione Pontedera Teatro, 2010.

HILLMAN, James. Emotion – a comprehensive phenomelogogy of teories and their meanings for therapy. 2. ed. Evanston, Illinois: Northwestern University Press, 1991. Prefácio.

LOPES, Sara. Do canto popular e da fala poética. Sala Preta – Periódicos USP. São Paulo, v. 7, p. 19-24, 2007.

LUCAS, Glaura. Diferentes perspectivas sobre o contexto e o significado do Congado Mineiro. In: TUGNY, Rosângela Pereira de; QUEIROZ, Rubens. Caixeta de Músicas africanas e indígenas no Brasil. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

MACHADO, Regina. A voz na Canção Popular Brasileira – um estudo sobre a vanguarda paulista. 1ª edição. São Paulo: Ateliê Editorial, 2010. 114p.

MARTINS, Leda Maria. Performance do tempo espiralar. In: RAVETTI, Graciela; ARBEX, Márcia (Org.). Performance, exílio, fronteiras: errâncias territoriais e textuais. Belo Horizonte: Departamento de Letras Românicas, Faculdade de Letras/UFMG: Póslit, 2002. p. 69-92.

MELLO, Ênio Lopes; FERREIRA, Leslie Piccolotto; PACHECO, Natalia Fonseca; ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção. Expressividade na opinião de cantores líricos. Per Musi, Belo Horizonte, n. 27, p.152-158, 2013.

MELLO, Ênio Lopes; ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção de. O corpo do cantor: alongar, relaxar ou aquecer? Revista CEFAC. São Paulo, v. 10, n.4, p. 548-556, 2008.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29ª edição. São Paulo: Vozes, 2010. 80p.

RIOM, Charlotte Caroline. Roland Barthes: A música como linguagem do corpo - Anais do Sefim. v.3, n.3, p. 271-282, 2017.

SOBREIRA, Silvia. Desafinação vocal: compreendendo o fenômeno. Revista da ABEM. Londrina, v.24, n.36, p. 130-146, 2016.

TRAGTENBERG, Lucila. Performance vocal: expressão e interpretação. Per Musi, Belo Horizonte, n.15, p. 41-46, 2007.

TRAGTENBERG, Lucila Romano. Processos de Criação em Interpretação Vocal em Rede. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2012.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução: Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Ubu Editora, 2018. 112p.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.