Banner Portal
The musical rhetoric and the choro
PDF (Português (Brasil))

Supplementary Files

Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))
Sem título (Português (Brasil))

Keywords

Musical rhetoric
Topics
Rhetorical figures
Choro
Brazilian music

How to Cite

LOPES, Mário Sève Wanderley. The musical rhetoric and the choro. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 56–91, 2019. DOI: 10.20396/muspop.v6i1.13149. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13149. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to point out ways to analyze the choro, based on a theoretical reference of musical rhetoric (CANO, 2011; BARTEL, 1997; RATNER, 1980). The text associates some concepts of the musical rhetoric with procedures used in the music that emerged in Brazil in the nineteenth century from the European dances. The supposed origins and meanings of the term choro are presented (TINHORÃO, 1991; ARAGÃO, 2013;
CAZES, 2010). The contexts of the emergence of rhetoric, poetic music and the development of the rhetorical-musical system are described, based on musicological researches in baroque treatises (REBOUL, 2004; CANO, 2011; BUELOW, 1980). Applications of so-called theory of the topics are exposed outside the scope of Baroque music — including the European classicism (RATNER, 1980), different Brazilian musical styles (PIEDADE, 2007) and the choro. Finally, some rhetorical figures concepts are used to propose a possible parallel between musical examples extracted from baroque works and choro pieces.

https://doi.org/10.20396/muspop.v6i1.13149
PDF (Português (Brasil))

References

ALMADA, Carlos. A estrutura do choro: com aplicações na improvisação e no arranjo. Rio de Janeiro: Da Fonseca, 2006.

ANDRADE, Mário de. Pequena história da música. São Paulo: Livraria Martins, 1942.

ARAGÃO, Pedro. O baú do Animal: Alexandre Gonçalves Pinto e o choro. Rio de Janeiro: Livraria e Edições Folha Seca, 2013.

BARENBOIM, Daniel. A música desperta o tempo. São Paulo: Martins Editora, 2009.

BARTEL, Dietrich. Musica poetica: musical-rethorical figures in German baroque music. U.S.A: University of Nebraska Press, 1997.

BUELOW, George J. Rhetoric and music. In: The New Grove Dictionary of Music And Musicians. London: Macmillan Publishers Limited, 1980. Vol. 15; p. 793–803.

CANO, Rúben López. Música y retórica en el barroco. Barcelona, Espanha: Amalgama Edicions, 2011.

CARRASQUEIRA, Maria José. O melhor de Pixinguinha: melodias e cifras. Rio de Janeiro: Irmãos Vitale, 1997.

CAZES, Henrique. Choro: do quintal ao Municipal. São Paulo: Editora 34, 2010.

CURY, Thiago, MACHADO, Cacá. Todo Nazareth: obras completas: F–O: tangos, vol. 2. São Paulo: Água Forte Edições Musicais, 2011.

DESCARTES, René. As paixões da alma. In: Os pensadores: Descartes. São Paulo: Nova Cultural, 1999.

HARNONCOURT, Nikolaus. O discurso dos sons: caminhos para uma nova compreensão musical. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

KIEFER, Bruno. A modinha e o lundu: duas raízes da música popular brasileira. Porto Alegre: Editora Movimento, 1986.

KOOGAN, Abrahão; HOUAISS, Antônio. Enciclopédia e dicionário ilustrado. Rio de Janeiro: Editora Guanabara Koogan,1993.

LEMOS, Maya Suemi. Apostila da disciplina História da música e musicologia: tópicos sobre a música medieval, renascentista e barroca. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2015.

______. Retórica e elaboração musical no período barroco: condições e problemas no uso das categorias da retórica no discurso crítico. Per Musi, Belo Horizonte, n. 17, 2008, p.48–53.

PIEDADE. Acácio Tadeu. Expressão e sentido na música brasileira: retórica e análise musical. Revista eletrônica de musicologia. Volume XI, set. 2007.

PIEDADE, Acácio Tadeu; FALQUEIRO, Allan Medeiros. A retórica musical da MPB: uma análise de duas canções brasileiras. In: XVII Congresso da ANPPOM. Anais do Congresso, 2007.

PINTO, Alexandre Gonçalves. O choro: reminiscências dos chorões antigos. Rio de Janeiro: Typ. Glória, 1936.

QUANTZ, Johann Joachim. On playing the flute. Tradução Edward R. Reilly. 2nd ed. Boston, USA: Northeastern University Press, 2001.

RATNER, Leonard G. Classic music: expression, form and style. USA: Schirmer Books, 1980. REBOUL, Oliver. Introdução à retórica. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

ROSEN, Charles. The classical style: Haydn, Mozart, Beethoven. New York, USA: W. W. Norton & Company, 1997.

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: transformações do samba no Rio de Janeiro (1917-1933). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2012.

SEVERIANO, Jairo. Uma História da Música Popular Brasileira: das origens à modernidade. São Paulo: Editora 34, 2009.

SIQUEIRA, Baptista. Três vultos históricos da música brasileira. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, 1969.

SODRÉ, Muniz. Samba, o dono do corpo. Rio de Janeiro: Mauad, 2007.

TAGG, Phillip. Melody and accompaniment. Encyclopedia of Popular Music of the World (EPMOW), p. 1-24. Disponível em Acesso em: 8 mai. 2015.

TINHORÃO, José Ramos. Pequena História da Música Popular: da Modinha à Lambada. São Paulo: Art Editora, 1991.

ULHÔA, Martha Tupinambá de. Entrevista com Philip Tagg. Debates: Cadernos do Programa de Pós-graduação em Música, Rio de Janeiro, n. 3, março, p. 81–96, 1999.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.