Banner Portal
Notes on the term and the subject “minor” in São Paulo’s raps performances of the 1990s
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rap
Hip Hop
Teenager
Criminal majority

How to Cite

BOTELHO, Guilherme. Notes on the term and the subject “minor” in São Paulo’s raps performances of the 1990s. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 35–53, 2018. DOI: 10.20396/muspop.v5i1.13124. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13124. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

In this article, starting from the dispute around the guardianship of childhood and adolescence, I trace a historical summary to comprehend two main points: a) how the term “minor” came to be, and; b) how rap artists from São Paulo brought the theme for debate through their artistic performances, in the eve of the creation and introduction of the Child and Adolescent Statute (ECA in Portuguese), and just after it, in the 1990’s. It is worth noting that the term “minor” was a label made by intellectuals, but it has a classificatory strength and became natural in the vocabulary of a part of the civil society, attached with a very pejorative charge.

https://doi.org/10.20396/muspop.v5i1.13124
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca (Orgs). Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

BOTELHO, Guilherme; GARCIA, Walter; ROSA, Alexandre. Três raps de São Paulo: “Política”, Athalyba-Man (1994); “O menino do morro”, Facção Central (2003); “Mil faces de um homem leal (Marighella)”, Racionais MC’s (2012). In: LACERDA, Marcos (Org). Música. Ensaios Brasileiros Contemporâneos. Rio de Janeiro: Funarte, 2016.

D’ALVA, Roberta Estrela. A Cultura Hip-Hop como matriz. In: ______. Teatro Hip-Hop: a performance poética do ator-MC. São Paulo: Perspectiva, 2014.

GARCIA, Walter. Elementos para a crítica da estética do Racionais MC’s (1990-2006). Ideias, nº7. Campinas: IFCH-Unicamp, 2013. v. 1.

GOFFMAN, Erving. A representação do Eu na vida cotidiana. Petrópoles: Editora Vozes, 2011.

KEHL, Maria Rita. A fratria orfã: o esforço civilizatório do rap na periferia de São Paulo. In: ______ (Org.). Função Fraterna. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000.

PASSETI, Edson. O que é menor? São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.

RIZZINI, Irene; RIZZINI, Irma. A institucionalização de crianças no Brasil: percurso histórico e desafios do presente. Rio de Janeiro: Editora EDUC, 2004.

RIZZINI, Irene. O Século Perdido: raízes históricas das políticas públicas para a infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 2008.

TAYLOR, Diana. Performance e memória cultural nas Américas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

WELLER, Wivian. Minha voz é tudo o que tenho: manifestações juvenis em Berlim e São Paulo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

WISNIK, José Miguel. O Som e o Sentido: uma outra história das músicas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.