Banner Portal
Prosodic organization and meaning effects in four different interpretations of “Na Batucada da Vida”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Vocal interpretation
Prosody
Brazilian popular song
Meaning effects

How to Cite

GELAMO, Renata Pelloso. Prosodic organization and meaning effects in four different interpretations of “Na Batucada da Vida”. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 31–55, 2017. DOI: 10.20396/muspop.v4i2.13052. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13052. Acesso em: 20 jul. 2024.

Abstract

In this study we propose a look on the voice phenomenon, in which linguistic aspects of voice interpretation in a song can be taken into account. Based on the theory of Prosodic Phonology, we aim to understand how a group of judges auditively perceive the way in which Carmen Miranda, Dircinha Batista, Elis Regina and Ná Ozzetti prosodically organize the lyrics of the song “Na Batucada da Vida”. More specifically we analyze the perception of how the interpreters organize and delimit the Intonational Phrase (I), a constituent of prosodic hierarchy, whose limits can be marked by pauses. Since I is a constituent that takes into account semantic elements for its definition, the creation of different meaning effects in each interpretation can be defined from the different ways in which the interpreters organize I. Considering the view that voice and language are inseparable, we demonstrate, based on the different ways of organizing the Intonational Phase, the possible attributions of meaning to the interpretations. The ways in which the interpreters organize I are influenced by their subjectivity marks. On the other hand, similarities may be explained by the influence of previous interpreters on more recent ones as well as the influence of information of musical nature.

https://doi.org/10.20396/muspop.v4i2.13052
PDF (Português (Brasil))

References

ABERCROMBIE, D. Elements of general phonetics. Edinburgh: Edinburgh Universitty Press, 1967.

BAKTHIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BARROSO, A. e PEIXOTO, L. Na Batucada da Vida. Intérprete: Carmen Miranda. In: CARMEN MIRANDA. A pequena notável. Curitiba: Revivendo, p199X. CD. Faixa 14.

______. Na Batucada da Vida. Intérprete: Dircinha Batista. In: ARY BARROSO. Nossa homenagem 100 anos. Curitiba: Revivendo. CD. Faixa 20.

______ Na Batucada da Vida. Intérprete: Elis Regina. In: ELIS REGINA. Elis. São Paulo: PolyGram, p1988. CD. Faixa 2.

______ Na Batucada da Vida. Intérprete: Miúcha. In: MIÚCHA & ANTÔNIO CARLOS JOBIM. Miúcha/Tom Jobim. RCAVictor, p1977. LP. Faixa 4. _

_____ Na Batucada da Vida. Intérprete: Eliseth Cardoso. In: ELISETH CARDOSO. Ary Amoroso. São Paulo: Columbia, p1991. CD. Faixa 2.

______ Na Batucada da Vida. Intérprete: Ná Ozzetti. In: NÁ OZZETTI. Show. Barueri: Som Livre, p2001. CD. Faixa 8.

BATISTA, C. G. Concordância e fidedignidade na observação. Psicologia, v. 3, n.2, 39- 49, jul, 1977.

BISOL, L. Constituintes Prosódicos. In. Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996, p. 247-61.

CAGLIARI, L. C. Da importância da prosódia na descrição de fatos gramaticais. In. ILARI, R. (Org.) Gramática do Português Falado. Campinas: Unicamp/São Paulo: Fapesp, Vol.2: Níveis de Linguística, 1993.

FERREIRA, L. P. Usos da voz em contexto profissional: para além da clínica terapêutica. In: FERREIRA, L. P., ANDRADA, M. A. Saúde Vocal: Práticas Fonoaudiológicas. São Paulo: Roca, 2002.

GELAMO, R. P. Organização prosódica e interpretação de canções: a frase entonacional em quatro diferentes interpretações de Na Batucada da Vida. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2006.

______. Expressividade – trajetória da fonoaudiologia brasileira. In: KYRILLOS, L. (Org.) Expressividade - da teoria à prática. Rio de Janeiro: Revinter, 2005.

GROVE, G. The new Grove dictionary of music and musicians, edited by Stanley Sadie, 1980.

NESPOR, M.; VOGEL, I. Prosodic Phonology. Dordrecht: Foris Publications, 1986.

OZZETTI, N. Entrevista [mensagem pessoal]. Mensagem recebida de em 01 maio 2005.

SCHOENBERG, A. Fundamentos da composição musical. São Paulo: Edusp, 1996.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.