Banner Portal
“Gente humilde”: a theme, two songs
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Brazilian popular music
1950s and 1960s
Gente humilde
Poverty condition

How to Cite

VICENTE, Rodrigo Aparecido. “Gente humilde”: a theme, two songs. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 37–66, 2014. DOI: 10.20396/muspop.v2i2.12939. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/12939. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

In this paper, two versions of the lyrics written between 1950 and 1970 for “Gente Humilde”, originally composed by Garoto for guitar, are analyzed. The first one, written by an unknown songwriter, is a third-person narrative that seeks to represent a socio-geographical environment inhabited by economically disadvantaged groups, reflecting an imaginary for which this environment is constituted as reserve of “purity” and “happiness”. In the second version, than signed by Vinicius de Moraes and Chico Buarque, it is possible to hear a moment of self-reflection of a sensitized individual to the precarious social conditions of existence of the “humble”, oscillating, however, between a more consequent political point of view and by the attempt to return to a communal living. The condition of poverty turns out to be naturalized both in the first version, narrated by a kind of “social voice”, and the individuality expressed in the lyrics of Vinicius and
Chico, which points to the crisis of self-image guided by the ideal of “people” and “nation” as “totality”. In this paper, we intend to demonstrate how this naturalization can be identified from a formal analysis of the works that emphasize the ambivalences and contradictions inscribed in their structures.

https://doi.org/10.20396/muspop.v2i2.12939
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, Theodor W. Introdução à Sociologia da Música: doze preleções teóricas. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

______. A indústria cultural. COHN, Gabriel (Org.). Theodor W. Adorno: Sociologia. São Paulo: Ática, 1986.

ANTONIO, Irati. & PEREIRA, Regina. Garoto, sinal dos tempos. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1982.

BELLINATI, Paulo. The Guitar Works of Garoto, vols. 1 and 2. San Francisco-CA: GSP, 1991.

BOURDIEU, Pierre. A Distinção: crítica social do julgamento de gosto. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2008.

CANDIDO, Antonio. A personagem do romance. In: ______(Org.). A personagem de ficção. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.

______. Literatura e Sociedade: Estudos de Teoria e História Literária. 11. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2010.

CHAUÍ, Marilena. Cultura e Democracia: o discurso competente e outras falas. São Paulo: Editora Moderna, 1980.

ELIAS, Norbert. A Sociedade dos Indivíduos. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

______. Escritos & Ensaios, 1: Estado, processo, opinião pública. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2006.

FERNANDES, Florestan. Mudanças sociais no Brasil. 4. ed. São Paulo: Global, 2008.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Walter Benjamin ou a história aberta. (Prefácio) In: BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura; tradução de Sergio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994, p.7- 19.

GARCIA, Walter. Bim Bom: a contradição sem conflitos de João Gilberto. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

KRAUSCHE, Valter. A Rosa e o Povo: arte engajada nos anos 60 no Brasil. São Paulo: Dissertação de Mestrado, PUC-SP, 1984.

LEITE, Sebastião Uchoa. Cultura popular: esboço de uma resenha crítica. Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, n. 4, setembro de 1965.

MELLO, Jorge. Gente Humilde: Vida e Música de Garoto. São Paulo: Edições SESC SP, 2012.

______. Gente humilde (versão original). Sovaco de cobra, 20 set. 2007. Disponível em: . Acesso: 12 set. 2013.

MORAES, Vinicius de. Samba falado: crônicas musicais. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008.

______. Diz-que-Discos. Flan, Caderno “Mulher, mundanismo, arte e passatempo”, n. 14, 12-18 jul. 1953, p. 2.

SAROLDI, Luiz Carlos & MOREIRA, Sônia Virginia. Rádio Nacional: O Brasil em Sintonia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1984.

SOUZA, Tárik de. & ANDREATO, Elifas. Entrevista: João Gilberto. Em: ______. Rostos e Gostos da música popular brasileira. Porto Alegre, RS: L&PM, 1979, pp. 49-56.

TATIT, Luiz. O cancionista: composição de canções no Brasil. São Paulo: EDUSP, 1995.

WERNECK, Humberto. Chico Buarque: Letra e Música. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 1989.

Licença Creative Commons
A publicação Música Popular em Revista em sua obra adota e está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Downloads

Download data is not yet available.