Banner Portal
Apps for mobile learning in chemistry teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Aprendizagem Móvel; Aplicativos de Química; Ensino de Química

How to Cite

LEITE, Bruno Silva. Apps for mobile learning in chemistry teaching . Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 13, p. e020013, 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14710. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper aimed to present a survey of applications for mobile devices available on Google Play® and that can be used in the teaching of Chemistry. In addition, five apps produced in a research group that investigates and develops digital didactics resources for use in the Chemistry teaching are presented. The data points to a diversity of app available on the platform and some possibilities of using the applications are permissible. Furthermore, the results make it possible for Chemistry teachers to reflect on the need to develop pedagogical practices capable of addressing the specificities related to the Chemistry teaching and learning process with the use of apps for mobile devices, overcoming the current educational paradigm and being closer to the context of 21st century students.

 

PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, S. S.; MARCELINO, V. S.; MACHADO, C. M. B. H. Ensino de Química e Aplicativos Educacionais: elaboração de material didático. Revista EducaOnline, v. 14, n. 3, p. 98-114, 2020.

ARAÚJO, A. V. N. S.; BIZERRA, A. M. C.; COUTINHO, D. A. M. Smartphones e o ensino de Química Orgânica: o uso de jogos pode influenciar no aprendizado? Revista Principia, n. 44, p. 192-204, 2019.

CGI.Br. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação (Cetic.br). Pesquisa sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos Domicílios Brasileiros – TIC Domicílios 2017. Disponível em:

https://cetic.br/media/analises/tic_domicilios_2017_coletiva_de_imprensa.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.

CGI.Br. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC educação 2015. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR, São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2016.

COLL, C.; MARTÍ, E. La educación escolar ante las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. In: COLL, C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. (Eds.). Desarrollo psicológico y educación, Vol 2. Madrid: Alianza, p. 623–651. 2004.

COLL, C.; MONEREO, C. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DOCHEV, D.; HRISTOV, I. Mobile Learning Applications Ubiquitous Characteristics and Technological Solutions. Cybernetics and Information Technologies, v. 6, n. 3, p. 63–74, 2006.

FERREIRA, T. V. Mobile learning e o ensino de química: uma interpretação controversa? Enseñanza de las ciencias, n. Extra, p. 1555-1560, 2017.

GRANÉ, M.; WILLEM, C. Web 2.0: Nuevas formas de aprender e participar. Barcelona: Laertes, 2009.

GRESCZYSCZYN, M. C. C.; CAMARGO FILHO, P. S.; MONTEIRO, E. L. Aplicativos educacionais para smartphone e sua integração com o ensino de química. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 17, n. 5, p. 398-403, 2016.

LEÃO, M. B. C. Tecnologias na educação: uma abordagem crítica para uma atualização prática. Recife: EdUFRPE, 2011.

LEITE, B. S. Aprendizagem Tecnológica Ativa. Revista Internacional de Educação Superior, v. 4, n. 3, p. 580-609, 2018.

LEITE, B. S. Elaboração do jogo Memoráveis Nobéis da Química para o ensino de Química utilizando o MIT App Inventor. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação. v. 18, n. 1, p. 1-10, 2020.

LEITE, B. S. M-learning: o uso de dispositivos móveis como ferramenta didática no Ensino de Química. Revista Brasileira de Informática na Educação. v. 22, p.55-68, 2014.

LEITE, B. S. Tecnologias no ensino de química: passado, presente e futuro. Scientia Naturalis, v. 1, n. 3, p. 326-340, 2019.

LEITE, B. S. Tecnologias no Ensino de Química: teoria e prática na formação docente. 1. ed. Curitiba: Appris, 365p. 2015.

LIMA, R. A.; SÁ, R. A.; VASCONCELOS, F. C. G. C. Propostas de uso de Aplicativo: QUIMITICs como recurso para Aprendizagem móvel no Ensino de Química. Revista Tecnologias na Educação, v. 25, 2018.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2012.

MOURA, A. Mobile Learning: tendências tecnológicas emergentes. In: CARVALHO, Ana Amélia A. (org.). Aprender na era digital: jogos e mobile-learning. Santo Tirso: De facto, p. 127-147. 2012.

NICHELE, A. G.; SCHLEMMER, E. Mobile Learning em Química: uma análise acerca dos aplicativos disponíveis para tablets. Encontro de debates sobre o Ensino de Química, v. 1, n. 33, p. 1–8, 2013.

NICHELE, A. G.; SCHLEMMER, E.; RAMOS, A. F. QR codes na educação em química. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 13, n. 2, 2015.

SACCOL, A.; SCHLEMMER, E.; BARBOSA, J. M-learning e u-learning: novas perspectivas das aprendizagens móvel e ubíqua. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

SANTOS, C. E. M.; LEITE, B. S. Construção de um jogo educativo em uma plataforma de desenvolvimento de jogos e aplicativos de baixo grau de complexidade: o caso do Quizmica - Radioatividade. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação. v. 17, n. 1, p. 193-202, 2019.

TRAXLER, J. Defining, Discussing and Evaluating Mobile Learning: The moving finger writes and having writ... The International Review of Research in Open and Distributed Learning, v. 8, n. 2, p. 1-12, 2007.

TRAXLER, J. Introduction. In: Traxler, John; Wishat, Jocelyn (Eds.). Making mobile learning work: case studies of practice. Bristol, UK: Escalate Education Subject Centre: advanced learning and teaching in education, p. 4-12. 2011.

UNESCO. Policy Guidelines for Mobile Learning. Paris: UNESCO, p. 43. 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.