Banner Portal
The perception of graduates in natural sciences on the pedagogical use of scientific publication magazines
PDF (Português (Brasil))

Keywords

teaching of science; magazines of scientific dissemination; formation of Natural Science teachers.

How to Cite

FORTUNA , Raiane Tavares; DE VASCONCELOS, Rosylane Doris; ROTTA, Jeane Cristina Gomes. The perception of graduates in natural sciences on the pedagogical use of scientific publication magazines . Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 13, p. e020011, 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14408. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

 

The use of magazines and texts of scientific dissemination as didactic resources to assist in the teaching of science has been indicated in many researches. This work had as objective to know the perception of graduates of Natural Sciences on the pedagogical potential of the use of scientific divulgation magazine for Science Teaching. The methodology was qualitative and a questionnaire with open questions was used as a research instrument. The research was exploratory and the data analysis indicated that the majority of students have little knowledge about the pedagogical potential of scientific dissemination magazines for teaching Science, in addition to confusing these magazines with scientific communication magazines.

In this context, we believe that it is necessary to expand the discussion about the potential of texts and scientific journals for learning science in this teacher training course.

PDF (Português (Brasil))

References

BUENO, Wilson Costa. Comunicação científica e divulgação Científica: Aproximações e rupturas conceituais Informação & Informação, Londrina, v. 15, p. 1-12, 2010. (Número especial).

FERREIRA, Luciana Nobre de Abreu.; QUEIROZ, Salete Linhares. Texto de Divulgação Cientifica no Ensino de Ciências: Uma Revisão. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v.5, n.1, p.3-31, 2012.

GERMANO, Marcelo Gomes. Uma nova ciência para um novo senso comum. In: ______. (Org.). Popularização da ciência e tecnologia: limitações e possibilidades. Campina Grande: EDUEPB, 2011, p. 279-334.

GOMES, Marisa da Costa; POIAN Andrea Thompson da; GOLDBACH, Tânia. Revistas de divulgação científica: concepções sobre os temas alimentação-metabolismo energético. In:ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 6, 2007. Florianópolis. Anais eletrônico [...]Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2007. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/vienpec/CR2/p550.pdf. Acesso em 23 de jun. 2017.

GOMES, Verenna Barbosa. Divulgação científica na formação inicial de professores de química. Dissertação do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

JORGE, Juliana; ESCOLANO,. Ângela Coletto Morales; CASSIOLATO, Ana Maria Rodrigues. Aspectos didáticos, laicos e científicos de artigos de divulgação científica de duas revistas de conteúdo geral. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 4 p. 1015-1025, 2011.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

LIMA, Guilherme Silva. O professor e a divulgação científica: apropriação e uso em situações formais de ensino. Tese do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

MARTINS, Isabel; CASSAB, Mariana; ROCHA, Marcelo Borges. Análise do processo de reelaboração discursiva de um texto de divulgação científica para um texto didático. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v.1, n.3, p.1-9, 2001.

MOREIRA, Ildeu de Castro; MASSARANI, Luisa. Aspectos históricos da divulgação científica no Brasil. In: MASSARANI, Luisa; MOREIRA, Ildeu de Castro; BRITO, Fatima (org.). Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência – Centro Cultural de Ciência e Tecnologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Forum de Ciência e Cultura, 2002, p. 43-65.

NASCIMENTO, Silvana Souza. O gênero radiofônico e a divulgação da Ciência e da Tecnologia. In: GIORDAN Marcelo; CUNHA Marcia Borin (Org.). Divulgação Científica na sala de aula: perspectivas e possibilidades. Ijúi, Editora Unijui, 2014.

NASCIMENTO, Tatiana Galieta. Definições de Divulgação Científica por jornalistas, cientistas e educadores em ciências. Ciência em tela, Rio de Janeiro, v.1, n. 2, 2008.

NASCIMENTO, Tatiana Galieta; REZENDE, Mikael Junior Frank. A produção sobre divulgação científica na área de educação em ciências: referenciais teóricos e principais temáticas. Investigações em ensino de ciências, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 97-120, 2010.

NASCIMENTO FILHO, Carlos Alberto; PINTO, Sabrine Lino; SGARBI, Antonio Donizetti. Um ensaio sobre divulgação científica. In: Carlos Roberto Pires Campos (Org.). Divulgação científica e ensino de ciências – debates preliminares. Vitoria; IFES, 2015, p. 11-23.

SANTIAGO, Jussara Freire de Azevedo; ARAÚJO, Magnólia Fernandes Florêncio de; NORONHA, Claudianny Amorim. Concepções de professores do ensino básico sobre o uso de textos de divulgação Científica em aulas de ciências e biologia. Revista Enseñanza de las Ciencias, n.extra, p. 5469-5474, 2017.

TERRAZZAN, E. A.; GABANA, M. Um estudo sobre o uso de atividade didática com texto de divulgação científica em aulas de física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 4, 2003, Bauru. Anais eletrônico [...]Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2007. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/iv-enpec/orais/ORAL172.pdf. Acesso em 23 de jun. 2017.

Apesar do periódico ser de acesso aberto, utilizando a Licença Creative Commons, os direitos autorais dos trabalhos submetidos são de exclusividade da revista.

Downloads

Download data is not yet available.