Abstract
The Grupo Opinião was a essential moment in theatrical production in the 1960s. His presence in the Brazilian cultural scene was important because, even before being consecrated as a public sucess with productions such as Show Opinião and Liberdade, Liberdade, enabled the organization of the left intellectualized around a project of cultural resistance constructed by “group” in dialogue with the middle classes. Result of a process of accommodation of the left inside the cultural industry in Brazil, the Grupo Opinião was the result of a combination of factors that, concomitantly, favored its visibility in the ambit of commercial theatrical productions at the moment, as well acted in the politicization of their public spectator.
References
ADERALDO, Cego. Eu sou o Cego Aderaldo. São Paulo: Maltese, 1994.
ALMADA, Izaías. Teatro de Arena: uma estética de resistência. São Paulo: Boitempo, 2004. (Coleção Paulicéia).
ARRABAL, José; LIMA, Mariângela Alves de. Anos 70: teatro. São Paulo: Brasiliense, 1983.
AUTRAN, Paulo. O público reclama a realidade brasileira no palco. Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, a. 4, n. 2, p. 161-168, jul. 1968. Entrevista realizada por Paulo Pontes. p. 62.
BERLINCK, Manoel T. O Centro Popular de Cultura da UNE. Campinas: Papirus, 1984. 120 p. (Coleção Krisis).
BOAL, Augusto. Na nossa opinião. São Paulo: Teatro de Arena, abr. 1965. (Programa do espetáculo).
BOAL, Julián. As imagens de um teatro popular. São Paulo: Hucitec, 2000.
CHAUÍ, Marilena. Seminários. São Paulo: Brasiliense, 1983. 106 p. (O Nacional e o Popular na Cultura Brasileira).
CONTIER, Arnaldo Daraya. Edu Lobo e Carlos Lyra: o nacional e o popular na canção de protesto (os anos 60). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 18, n. 35, p. 13-52, 1998.
COSTA, Armando; VIANNA FILHO, Oduvaldo; PONTES, Paulo. As intenções do Opinião. Rio de Janeiro: Teatro Princesa Isabel, dez. 1964. (Programa do espetáculo).
GARCIA, Miliandre. Do teatro militante à canção engajada: a experiência do CPC da UNE. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2007. 161 p.
GOMES, Dias. Apenas um subversivo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998. 416 p.
GOMES, “O engajamento é uma prática de liberdade”. Revista Civilização Brasileira. Rio de Janeiro. Ano IV, Caderno Especial nº 02, junho de 1968, p. 07-18.
GULLAR, Ferreira. Morte do Opinião. Folha de S. Paulo, São Paulo, 9 abr. 2006. Folha Ilustrada.
GULLAR, Ferreira. O caminho da liberdade. In: RANGEL, Flávio; FERNANDES, Millor. Liberdade, liberdade. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1966. 158 p. (Coleção Teatro Hoje, v. 2). Orelha.
HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960/70. 3. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1992. 199 p.
MICHALSKI, Yan. O bicho que já pegou. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 20 abr. 1966.
MORAES, Dênis de. A esquerda e o golpe de 64: vinte e cinco anos depois, as forças populares repensam seus mitos, sonhos e ilusões. 2. ed. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1989. 379 p.
MOSTAÇO, Edélcio. Teatro e política: Arena, Oficina e Opinião (uma interpretação da cultura de esquerda). São Paulo: Proposta Editorial, 1982. 197 p.
NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção: engajamento político e indústria cultural na MPB (1959-1969). São Paulo: Anablume: FAPESP, 2001. 370 p. (História, 151).
PEIXOTO, Fernando (Org.) Vianinha: teatro, televisão e política. São Paulo: Brasiliense, 1983. 223 p. (Antologias e biografias).
RIDENTI, Marcelo. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. Rio de Janeiro: Record, 2000. 458 p.
SODRÉ, Nelson Werneck. Quem é o povo no Brasil? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1962. (Coleção Cadernos do Povo Brasileiro).
VIANNA FILHO, Oduvaldo. Um pouco de pessedismo não faz mal a ninguém. Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, a. 4, n. 2, p. 69-78, jul. 1968.
VIANNA FILHO, Oduvaldo; GULLAR, Ferreira. Se correr o bicho pega, se ficar o bicho come. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1966.
GRUPO OPINIÃO. Show Opinião. Rio de Janeiro: Companhia Brasileira de Discos, 1965. Long Play, 48 minutos.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2011 Miliandre Garcia