Abstract
The objective of this work is to analyze, through the theoretical-methodological tool designed by Pierre Bourdieu, the process of seeking social ascension by Madame X, a Brazilian who, after achieving economic success, aims to be accepted in the select group of São Paulo elites, especially the traditional “four-centone families”, finding barriers in this venture that go beyond what their money can buy.
References
ASSMANN, Maíra. [Madame X], perua da vez de SP, mostra luxos no apartamento de R$ 14 milhões. 26 jun. 2011. Disponível em: http://ego.globo.com/. Acesso em: 3 jul. 2011.
BATISTA JR, João. Socialite a qualquer custo. Revista Veja São Paulo. Edição n. 2217,13 maio 2011. Disponível em: http://vejasp.abril.com.br/. Acesso em: 27 jun. 2011.
BOURDIEU, P. Sobre o poder simbólico (cap.I). In: O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003a.
BOURDIEU, P. Algumas propriedades dos campos. In: Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983. pp. 89-94.
BOURDIEU, P. Espaço social e espaço simbólico (cap. I). In: Razões práticas: Sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.
BOURDIEU, P. Espaço social e gênese das classes (Cap. VI). In:O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003c.
BOURDIEU, P. Gostos de Classe e Estilos de Vida (Cap. III). In: ORTIZ, Renato (Org.) A Sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho D’Água, 2003b.
TRIGO, Maria Helena Bueno. Os paulistas de quatrocentos anos: ser e parecer. São Paulo: Annablume, 2001.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2013 Igor Cavallini Johansen