Banner Portal
#Ocupaparaná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Occupations
Student Movement
Secondary students
Social movements

How to Cite

MINUCELLI, Conrado Pereda; SANTOS, Jaqueline Aparecida Silva; DOMBROWSKI, Osmir. #Ocupaparaná: occupations of public schools in Paraná in October 2016. Tematicas, Campinas, SP, v. 24, n. 47, p. 247–274, 2016. DOI: 10.20396/tematicas.v24i47/48.11123. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/11123. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The present work undertakes the reconstruction of a chronology of the events surrounding the movement of occupations of public schools in Paraná by high school students in October 2016, followed by a brief description of the internal organization of the occupations and concludes with the presentation of some reflections on aspects particularly relevant to the analysis of social movements in the 21st century. The work is based on on-the-spot observations of occupations that occurred in the cities of Cascavel and Toledo in the extreme west of the state, complemented by information disseminated by the mainstream press and by different channels on the internet.

https://doi.org/10.20396/tematicas.v24i47/48.11123
PDF (Português (Brasil))

References

CAMPOS, A. J. M.; MEDEIROS, J.; RIBEIRO, M. M. Escolas de Luta. São Paulo: Veneta, 2016.

CASTELLS, M. Redes de indignação e esperança. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano – artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

DEMIER, F.; HOEVELER, R. A onda conservadora: ensaios sobre os atuais tempos sombrios no Brasil. Rio de Janeiro: Mauad, 2016.

GOHN, M. da G. Manifestações de junho de 2013 e praças dos indignados no mundo. Petrópolis: Vozes, 2014.

GOHN, M. da G. Manifestações e protestos no Brasil – correntes e contracorrentes na atualidade. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

HARDT, M.; NEGRI, A. Multidão – Guerra e democracia na era do Império. Rio de Janeiro: Record, 2014.

LAVALLE, A. G.; HOUTZAGER, P. P.; e CASTELLO, G. Democracia, pluralização da representação e sociedade civil. Lua Nova [online]. 2006, n. 67, p. 49-103.

LIBANEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992.

MCLAREN, P. Rituais na escola. Petrópolis: Vozes, 1992.

NEGRI, A. Para uma definição ontológica da Multidão. Lugar Comum, nº 19-20, janeiro de 2004.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1991.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Conrado Pereda Minucelli, Jaqueline Aparecida Silva Santos, Osmir Dombrowski

Downloads

Download data is not yet available.