Abstract
The essay relates technique and aesthetics as faces of the same process of formation and "conformation" of culture and thought, which forges society in all dimensions (historical, economic, social, individual, political, cultural). Technique and aesthetics show the inseparability of the "material" and "spiritual" aspects and their derivatives: "concrete" and "abstract", "natural" and "cultural", "real", "virtual", etc. Technique alone gives very little information about it and its implications, just as aesthetics, restricted to the study of works of art, may not contribute much to the improvement of the concept itself. This is also due to the problem that today is distinguishing the "work of art" from other aesthetic manifestations of which advertising, for example, is full. The objective is to launch the idea of an aesthetic theory of conformation techniques in social sciences.
References
ADORNO, Theodor. A indústria cultural. In: COHN, Gabriel (Org.) Theodor W. Adorno. 2ª ed. São Paulo: Ed. Ática, 1994, Coleção Grandes Cientistas Sociais, nº 54, pp. 92-100.
ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 1970.
ADORNO, Theodor w. The positivist dispute in German Sociology. London: Heinemann, 1976.
ARAÚJO, Cícero & WAIZBORT, Leopoldo. Sistema e evolução na teoria de Luhman (mais: Luhman sobre o sistema mundial). Lua Nova, São Paulo, n. 47, 1999.
BARTHES, Roland. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2ª ed., 1993.
BOURG, D. "Quel avenir pour progres?" Cursos de Arrabida, setembro de 2000.
CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1996.
COHN, Gabriel. A forma da sociedade da informação. In: IANNI, Octavio et al. (Orgs.). Desafios da comunicação. Petrópolis: Editora Vozes, 2001.
DELLEUZE, Gilles. Conversações 1972-1990. Rio de Janeiro: Editora 34, 1990, Coleção Trans, pp. 209-226.
FOCILLON, Henri. Vidas das formas - seguido de Elogio da mão. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.
FOUCAULT, Michel. A microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2000.
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.
GILLE, Bertrand. Histoire des tecniques. Paris: Gallimard, 1978.
GUATARRI, Felix. Da produção da subjetividade. In: PARENTE, André (Org.). Imagem-máquina: a era da tecnologia virtual. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.
GUZMÁN, José Ramón Sánches. Introducción a la teoria de publicidad. Madrid: Ed. Tecnos, 1985, Coleccion Ciencias de la Comunicacion.
HABERMAS, Jürgen. Técnica e Ciência como "ideologia". Lisboa: Edições 70, 1968.
HAUG, Wolfgang Fritz. Crítica da estética da mercadoria. São Paulo: Inesp, 1996.
HEGEL. Esthétique: textes choises. Paris: Presses Universitaires de France, 1954.
HEGEL. Estética: a arte simbólica. Lisboa: Guimarães Editores, 1970.
HUISMAN, Denis. A estética industrial. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1967.
JAMESON, Frederic. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Editora Ática, 1996.
LÉVI-STRAUSS, Claude. A ciência do concreto. In: O pensamento selvagem. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1976.
LÉVI-STRAUSS, Claude. Estruturalismo e ecologia. In: O olhar distanciado. Lisbo: Edições 70, 1983.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2001 Samira Feldman Marzochi