A seção de ciências do Estadão: Imprensa como um patrimônio histórico-educativo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v6i00.13614

Keywords:

Imprensa, Futuro, Ciência, Educação, Patrimônio

Abstract

The Document presented is an article that was taken from the newspaper O Estado de São Paulo (known as Estadão), an example of a document that unites the press, education and historical-educational heritage. As an objective, we tried to stick to the Press as a reference object, as a nucleus of information and education, since it shows ways of producing and disseminating discourses that, when preserved, expand the historical heritage and create possibilities for, through them, to recognize its importance for education. The press is understood as a historical agent that intervenes in the processes and episodes not as a simple record of events, but as an active subject in the process, interacting in the complexity of various contexts. It is worth mentioning that the press has a great pedagogical performance, in its formulating principles, because it is the one that conveys interests, disseminates aspirations, teaches by reading and, thus, is relevant to all educational dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Eurico Rodrigues, UDESC

Possui graduação em História pela UDESC e mestrado em História pela mesma instituição. Atualmente é aluno de doutorado em PPGH na UDESC.

References

BELTRÃO, T. Reforma tornou ensino profissional obrigatório em 1971. Senado Federal, 2017. Disponivel em: <https://tecnoblog.net/247956/referencia-site-abnt-artigos/>. Acesso em: 26 maio 2020.

BRASIL. LEI No 5.692, DE 11 DE AGOSTO DE 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências., 1971. Disponivel em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm>. Acesso em: 26 de maio 2020 2020.

COSTA, E. V. D. Brasil: História, textos e contextos. São Paulo: Unesp, 2015.

DE LUCA, T. R. História dor, nos e por meio dos periódicos. In: (ORG), C. B. P. Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2010. p. 111-153.

DE LUCA, T. R. A grande imprensa na primeira metade do século XX. In: MARTINS, A. L.; DE LUCA, T. R. História da Imprensa no Brasil. São Paulo: Contexto, 2013.

KOSELLECK, R. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. 3º. ed. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2012.

KLEIN, Herbert S.; LUNA, Francisco Vidal. População e Sociedade. In: AARÃO REIS, Daniel. Modernização, ditadura e democracia: 1964 – 2010, volume 5. Rio de Janeiro: Objetiva, 2014.

REINERT, J. Será possível controlar o cérebro. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 25 fevereiro 1973. Disponivel em: <https://acervo.estadao.com.br/publicados/1973/02/25/g/19730225-30034-nac-0192-999-192-not-pgxaheq.jpg>. Acesso em: 21 abril 2018.

Published

2020-06-03

How to Cite

RODRIGUES, Pedro Eurico. A seção de ciências do Estadão: Imprensa como um patrimônio histórico-educativo. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 6, n. 00, p. e020006, 2020. DOI: 10.20888/ridphe_r.v6i00.13614. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/13614. Acesso em: 22 jul. 2024.