Banner Portal
Lights and action on the manuscripts of Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Ornament
Rococo
Engraving
Print
Manuscript

How to Cite

SOUZA, Antonio Wilson Silva de. Lights and action on the manuscripts of Brazil : the ornament of Rococo style on the scene. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 68–80, 2020. DOI: 10.20396/rhac.v1i1.13686. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/13686. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

The present article deals with the ornament of rococo style of the manuscripts of Eighteenth-century Brazil. The entering of the Rocaille style into Brazilian art and the particularities of its development necessitates even nowadays more detailed analysis. The objective here is to reflect on the influence of French engraving on the ornamentation of manuscripts of Eighteenth-century Brazil, effected by the exchange and use of prints carried by Portugal. The focus on the graphical aspect provides the basis for the analysis of the peculiarities of Rococo style, and allows understanding of the significance of the drawing in the history of Brazilian art.

https://doi.org/10.20396/rhac.v1i1.13686
PDF (Português (Brasil))

References

COLLE, Enrico. Il mobille rococó in Italia: arredi e docorazioni dal 1738 al 1775. Milano: Electa, 2003, p. 8.

COSTA, Antônio Gilberto (org.). Roteiro prático de cartografia: da América portuguesa ao Brasil Império. Belo Horizonte: Editora da Universidade Federal de Minas Gerais, 2007.

DAVIDSON, Gail S. Ornamento of bizarre imagination. Rococo prints and drawings from cooper-hewitt’s Léon Decloux Collection. In: COFFIN, Sarah (org). Rococo: The continuing curve, 1730-2008. New York: Smithsonian’s Cooper-Hewitt, National Design Museum, 2008, p. 41-75.

DECROSSAS, Michael; FLÉJOU, Luice (Dir.). Ornements. XVe-XVIIIe siècles: chefs-d’oeuvre de la Bibliothèque de l’INHA, collection Jacques Doucet. Paris: Mare & Martin/INHA, 2014, p. 14.

HUNTER-STIEBEL, Penelope. The continuing curve. In: COFFIN, op. cit., p. 1. No original: “Sinuous, organic, sensuous – that is the mantra of this project".

KLAUSING, Flávia Gervásio. (Resenha de) OLIVEIRA, Myriam Ribeiro. O Rococó religioso no Brasil e seus antecedentes europeus. São Paulo: Cosac & Naify, 2003. Varia História, v. 20, n. 31, Minas Gerais, jan. 2004, p. 280-281.

MANDROUX-FRANÇA, Marie-Thérèse. Information artistique et “mass media” au XVIIIème siècle: la diffusion de l’ornement grave rococo au Portugal. Bracara Augusta, v. 27, n. 64, Braga, 1973, p. 5.

MARQUES, Maria da Luz Vasconcelos e Souza Paula. Mobiliário português do aparato do século XVIII: Credência, consolas e tremós. Dissertação (Mestrado em História da Arte). Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Porto, 1997.

MINGUET, Philipe. Esthétique du rococo. Paris: J. Vrin, 1966, p. 676.

NÓBREGA, Michael Douglas dos Santos. Circulação de imagens lusitanas no Além-Mar: cultura histórica e cultura artística na azulejaria barroca de Teotónio dos Santos na Paraíba colonial. Dissertação (Mestrado em História). Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, 2015,

OLIVEIRA, Eduardo Pires de. André Soares e o rococó do Minho. Tese (Doutorado em História da Arte) - Faculdade de Letras, Universidade do Porto, Porto, 2011, p. 497.

OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro de. Barroco e Rococó nas igrejas do Rio de Janeiro. v. 1. Brasília, DF: IPHAN/Programa Monumenta, 2008, p. 139.

SANTIAGO, Camila Fernanda Guimarães. Os usos de gravuras europeias como modelos pelos pintores coloniais: três pinturas mineiras baseadas em uma gravura portuguesa que representa a Anunciação. Temporalidades, v. 3, n. 1, Belo Horizonte, jan. - jul. 2011, p. 189.



O conteúdo submetido é de responsabilidade do autor. A RHAC não é responsável por quebras de Direitos Autorais feitas por seus colaboradores. Cabe aos autores obter por escrito a permissão de uso de qualquer material protegido. A simples remessa de originais implica a autorização para publicá-los. Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação. A RHAC trabalha sob Licença Creative Commons CC-BY.

Atribuição (BY):  licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, apresentando os devidos créditos aos autores ou licenciadores, na maneira especificada por estes.

Downloads

Download data is not yet available.