Banner Portal
The indigenous through the photographic lens
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Photographic image
Nationalism
Nineteenth century
Representation of the Indigenous
Visual Culture

How to Cite

SOARES, Carolina. The indigenous through the photographic lens: the construction of imagery under the aegis of nineteenth-century nationalist discourse. Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 148–170, 2020. DOI: 10.20396/rhac.v1i1.13677. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/13677. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

The main application of photography in the nineteenth century was portraiture. This photographic practice was not immune, however, to the desire to symbolically construct an idea of a civilized Brazilian nation. Several ambiguities are thus implicated in the assumption that photography is a faithful witness. Realism would assume a fictional tone in photographic studios attempting to develop the image of a country that is civilized according to European standards. Thus, the fashionable practice at the time was not representing the nation stricto sensu but using the representation to make the nation an allegorical element.

https://doi.org/10.20396/rhac.v1i1.13677
PDF (Português (Brasil))

References

AGASSIZ, Louis. Viagem ao Brasil: 1865-1866. Coautoria de Elizabeth Cabot Cary Agassiz. São Paulo: Itatiaia/Edusp, 1975.

ALENCAR, José de. Iracema. São Paulo: Ciranda Cultural Editora e Distribuidora Ltda, 2006.

AMADO, Jorge. Capitães da Areia. 70ª Edição. Rio de Janeiro: Record, 1990, p. 173.

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos 1750-1880. 10ª edição revisada pelo autor. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.

COSTA, Helouise. Sauvage – Brésil. In: GERVEREAU, Laurent. Dictionnaire Mondial des Images. Paris: Nouveau Monde, 2006.

FABRIS, Annateresa. Fotografia e arredores, Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2009.

FABRIS, Annateresa. Identidades Virtuais: Uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

FILHO, Orlando Villas Bôas (org.). Orlando Villas Bôas: expedições, reflexões e registros. São Paulo: Metalivros, 2006.

FREUND, Gisèle. La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili, 1993.

HALL, Stuart (org.). Representation: Cultural representations and signifying practices. London: Sage, 2009.

KOSSOY, Boris. Dicionário Histórico-Fotográfico Brasileiro: fotógrafos e ofícios da fotografia no Brasil (1833-1910). São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2002.

KOSSOY, Boris. Fotografia & História. São Paulo: Ateliê editorial, 2001.

KOSSOY, Boris. Realidades e Ficções na Trama Fotográfica. 3ª Edição. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.

LAGO, Pedro Corrêa do. Coleção Princesa Isabel: Fotografia do século XIX. Rio de Janeiro: Capivara, 2008.

MENEZES, Paulo. O nascimento do cinema documental e o processo não civilizador. In: MARTINS, José de Souza; ECKERT, Cornelia; NOVAES, Sylvia Caiuby (orgs.). O imaginário e o poético nas ciências sociais. Bauru: Edusc, 2005.

PICCOLI, Valéria. A identidade brasileira no século XIX, Revista Número, n. 8, nov. 2006.

SAMAIN, Etienne. Quando a fotografia (já) fazia os antropólogos sonharem: O jornal La Lumière (1851-1860). Revista de Antropologia, v. 44 n. 2, São Paulo, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-77012001000200003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 fev. 2020.

SANTOS, Afonso Carlos Marques dos. A invenção do Brasil: ensaios de história e cultura. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. As barbas do imperador – D. Pedro II, um monarca nos trópicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

TACCA, Fernando de. O índio na fotografia brasileira: incursões sobre a imagem e o meio. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, jan. - mar. 2011.

TREECE, David. O indianismo romântico, a questão indígena e a escravidão negra. Novos Estudos Cebrap, n. 65, 2003.



O conteúdo submetido é de responsabilidade do autor. A RHAC não é responsável por quebras de Direitos Autorais feitas por seus colaboradores. Cabe aos autores obter por escrito a permissão de uso de qualquer material protegido. A simples remessa de originais implica a autorização para publicá-los. Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação. A RHAC trabalha sob Licença Creative Commons CC-BY.

Atribuição (BY):  licenciados podem copiar, distribuir, exibir e executar a obra e fazer trabalhos derivados dela, apresentando os devidos créditos aos autores ou licenciadores, na maneira especificada por estes.

Downloads

Download data is not yet available.