Mbaraka
Uma foto de pés descalços com adornos de conchas nos tornozelos em meio a areia, com a marca da revista exibida na parte inferior central da imagem.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Guarani
Mbya
Mbaraka
Caipira
Guitar
Ethnomusicology

How to Cite

KAHIL COHON, José Calixto. Mbaraka: the Guarani Mbya caipira guitar. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 72–85, 2020. DOI: 10.20396/proa.v10i1.17607. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17607. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

In the bibliography surrounding caipira culture it is very common to affirm the kinship between the musical forms of cururu, cateretê, catira and indigenous music. With this relationship in mind, in this paper we establish some parallels between caipira culture and indigenous culture, specifically the Guarani Mbya culture. The geographical, economic, cultural and specifically, the relationship between the use of the cordofone instrument, the Mbaraka, and the caipira guitar will allow us to glimpse a very rich and founding terrain of our culture that is still vibrant and alive.

https://doi.org/10.20396/proa.v10i1.17607
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Mario. Pequena História da Música, 2. ed. São Paulo: Livraria Martins, 1942.

AMARAL, Amadeu. O Dialeto Caipira. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1976.

BUDASZ, Rogério. O cancioneiro ibérico em José de Anchieta: Um enfoque musicológico. São Paulo: ECA-USP, 1996.

CANDIDO, Antonio. Possíveis raízes indígenas de uma Dança Popular. Revista de Antropologia. n. 1, v. 4. 1956.

CANDIDO, Antonio. Os parceiros do Rio Bonito. Ed. Ouro sobre Azul: Rio de Janeiro, 2011.

CUNHA, Manuela C. Cultura com Aspas e outros Ensaios. LOCAL: UBU editora, 2017.

CASTAGNA, Paulo. A música como instrumento de catequese no Brasil dos séculos XVI e XVII. D.O. Leitura, São Paulo, ano 12, n. 143, p. 6-9, abr. 1994.

GALLET, Luciano. O índio na música Brasileira. in Estudos de Folclore. Rio de Janeiro:Editores WC, 1934.

MACEDO, Valéria. Dos cantos para o mundo. Invisibilidade, figurações da “cultura” e o se fazer ouvir nos corais guarani. Revista de Antropologia de São Paulo, USP, vol. 55, nº 1, 2012.

MARTINS, José de Souza. Capitalismo e Tradicionalismo. São Paulo: Pioneira, 1975.

MONTARDO, Deise Lucy O. Através do mbaraka. Música, dança e xamanismo guarani.São Paulo: Edusp, 2009.

MONTEIRO, John Manuel. O Guarani e a História do Brasil Meridional. In: História dos Índios no Brasil. Org. CUNHA, Manuela Carneiro da. LOCAL: Editora Schwarz, 1998.

PUCCI, M. Influência da voz indígena na música brasileira. Música Popular em Revista, Campinas, ano 4, v. 2, p. 5-30, jan./jun. 2016.

RIBEIRO, Darcy. O Povo Brasileiro: A formação e o sentido de Brasil. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SCHADEN, Egon. Aspectos Fundamentais da Cultura Guarani. São Paulo: Edusp, 1974[54].

SCHADEN, Egon. Aculturação Indígena. São Paulo: Ed Pioneira, 1969.

SZARÁN, Luiz & THÜMEN, Gisela von. Musica en las reducciones Jesuíticas del América del Sur. 2a ed. Asunción: Fundacion Paracuia, Mission Prokur J. S. Nurnberg, 1999.

TINHORÃO, José Ramos. A deculturação da música indígena brasileira. Revista brasileira de Cultura, Rio de Janeiro, n. 13, jul./set. 1972, p. 9-25.

VILELA, Ivan. “O caipira e a Viola brasileira”. In: PAIS, José Machado. (Org.). Sonoridades Lusoafrobrasileiras. São Paulo: Edusp, 2004.

VILELA, Ivan. Cantando a Própria História. Música Caipira e Enraizamento. Edusp. 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 José Calixto Kahil Cohon

Downloads

Download data is not yet available.