The transgressive sacred in the incandescent bodies of Linn da Quebrada and Baco Exu do Blues
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Linn da Quebrada
Baco Exu do Blues
Sacred
Secrecy
Transgression
Religion
Eroticism

How to Cite

OLIVEIRA, Paola Lins de. The transgressive sacred in the incandescent bodies of Linn da Quebrada and Baco Exu do Blues. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 147–167, 2021. DOI: 10.20396/proa.v11i2.16562. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/16562. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this article is to analyze the concept of sacred that emerges in the artworks of Linn da Quebrada and Baco Exu of the Blues, artists who have been standing out in the contemporary scene from music, enlarging their performance also to performance, audiovisual, fashion, among other languages. Based on themes such as eroticism, sexuality, secrecy, as well as the innovative appropriation of institutionalized religious elements, such as orixás and gods, I identify the contours of a transgressive, attractive and repulsive force, which makes up the sacred in Linn and Bacchus' work. My hypothesis is that, considering the due differences between artists, their works contest the social bases that sustain racism, sexism and LGBTphobia, understanding the white, masculine and heteronormative hegemonic sacred as one of its pillars. Consequently, his proposal produces an alternative conception of the sacred in tune with the artistic practice aimed at society's resistance, subversion and change.

https://doi.org/10.20396/proa.v11i2.16562
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Miguel Vale de. Senhores de si: uma interpretação antropológica da masculinidade. 2ª edição. Lisboa: Fim de Século Edições, 2000.

AUGÉ, Marc. Não-Lugares: Introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.

BATAILLE, Georges. Noção de despesa. In: BATAILLE, Georges. A Parte Maldita. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

BATAILLE, Georges. O Erotismo. Porto Alegre: L&PM, 1987.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Introdução. In: DIDI-HUBERMAN, Georges (Org.). Levantes. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2017.

HERSCHMANN, Micael. O Funk e o Hip Hop invadem a cena. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2000.

JAGOSE, Annamarie. “Queer Theory”. In: HOROWITZ, Maryanne Cline (Org.). New dictionary of the History of Ideas. Farmington Hills: Thomson Gale. vol. 1, 2005.

LORDE, Audre. Usos do erótico: o erótico como poder. In: LORDE, Audre. Irmã Outsider. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

MADERO, Abel Sierra. Paredes que falam. Redes homoeróticas e grafiti sexual em banheiros públicos de Havana. Sex., Salud Soc., n. 12, p. 13-36, 2012.

MIZRAHI, Mylene. Funk, religião e ironia no mundo de Mr. Catra. Religião e Sociedade, v. 27, n. 2, p. 114-143, 2007.

MOIRA, Amara, A revolução precisa ser sexual. Entrevista a Milly Lacombe. Revista TPM, n. 172, 25 de set. 2017. Link: https://revistatrip.uol.com.br/tpm/entrevista-com-amara-moira-doutora-em-literatura-ex-prostituta-travesti-e-bissexual. Acesso em: 18/09/18.

NOVAES, Regina. Errantes do novo milênio: salmos e versículos bíblicos no espaço publico. In: BIRMAN, Patricia (Org.). Religião e Espaco Público. São Paulo: Attar Editorial, 2003.

OLIVEIRA, Acauam Silverio. O evangelho marginal dos Racionais MC's. In: GESSA, Marília; PARDUE, Derek. Racionais MC's: Sobrevivendo no Inferno. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

PELUCIO, Larissa. Traduções e torções ou o que se quer dizer quando dizemos queer no Brasil?. Revista Periódicus, v. 1, n. 1, p. 68-91, 2014.

PEREIRA, Pedro Paulo Gomes. Judith Butler e a Pomba Gira. Cad. Pagu, n. 53, 2018.

PERLONGHER, Néstor. O negócio do michê: prostituição viril em São Paulo. São Paulo: Brasiliense, 1987.

PRADO, Vinícius. Baco Exu do Blues admite erros e explica por que decidiu excluir “Sulicídio” das plataformas digitais. Portal Rapmais, 11 de set. 2020. Link: https://portalrapmais.com/baco-exu-do-blues-explica-por-que-decidiu-excluir-sulicidio-das-plataformas-digitais/. Acesso em: 10/12/20.

PRECIADO, Paul. Manifesto Contrassexual. São Paulo: N-1 edições, 2014.

PRECIADO, Paul. Testo Junkie. São Paulo: N-1 edições, 2018.

RAPOSO, Paulo. Artivismo: articulando dissidências, criando insurgências. Cadernos de Arte e Antropologia, v. 4, n. 2, p. 3-12, 2015.

RUBIN, Gayle. Pensando o sexo: notas para uma teoria radical da política da sexualidade. In: RUBIN, Gayle. Políticas do sexo. São Paulo: Ubu, 2017.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil para análise histórica. In: BUARQUE DE HOLLANDA, Heloisa (Org.). Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

SEDGWICK, Eve. Epistemologia do armário. Cad. Pagu, n. 28, p. 19-54, 2007.

SMALL, Christopher. Musicking: the meanings of performance and listening. Middletown, Ct: Wesleyan University Press, 1998.

TAUSSIG, Michael. Transgression. In: TAYLOR, Mark C. (Org.). Critical Terms for Religious Studies. Chicago: The University of Chicago Press, 1998.

TAUSSIG, Michael. Defacement – Public Secrecy and the Labor of the Negative. Stanford/California: Stanford University Press, 1999.

WEBER, Max. Teoria dos níveis e direções da rejeição religiosa do mundo. In: BOTELHO, André (Org.). Essencial Sociologia. São Paulo: Penguin Classics/Companhia das Letras, 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Paola Lins de Oliveira

Downloads

Download data is not yet available.