Fernanda Castro, a photographer from Paraná at the First Contemporary Latin American Photography Exhibition (1978)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of photography
Fernanda Castro
1st Latin American Photography Exhibition

How to Cite

NICHELE, Heloisa; CORRÊA, Ronaldo. Fernanda Castro, a photographer from Paraná at the First Contemporary Latin American Photography Exhibition (1978). PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 131–146, 2021. DOI: 10.20396/proa.v11i2.16561. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/16561. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

This text reconstructs and analyzes, in a fragmentary way, the participation of Paraná photographer Fernanda Castro (1951) in the First Latin American Contemporary Photography Exhibition (1978), which took place in Mexico City. Based on documentation about the event, biographical fragments of the artist and the reading of the two images taken by the photographer selected for the exhibition, we aim to map and interpreting the intentions of the curatorial proposal of the event, which had as its premise the inaugural formulation of a Latin photography identity American. For this we use the exhibition catalog and research in the collection of the Hemeroteca Digital Brasileira. Finally, we understand that producing, in the present, meanings from events, people and spaces of the past is configured in a repair strategy from which it is possible to locate the trajectories and representativeness of women in public and institutional collections that narrate the history of photography in Brazil, more strictly, and in Latin America.

https://doi.org/10.20396/proa.v11i2.16561
PDF (Português (Brasil))

References

COCOTLE, Brenda Caro. Nós prometemos descolonizar o museu: uma revisão crítica da política museal contemporânea. MASP Afterall, 2019. Disponível em: https://masp.org.br/uploads/temp/temp-X87a1s0ahKuQghS3VJ4D.pdf . Acesso em: 15/10/2020.

CONSELHO Mexicano de Fotografia. Hecho en Latinoamérica. Primera Muestra de la Fotografía Latinoamericana Contemporánea. Ciudad de México: Consejo Mexicano de Fotografía A.C. 1978.

COUTO, Maria de Fátima Morethy. A União Panamericana e a Bienal de São Paulo: a difusão de um conceito de “arte latino-americana” no Brasil dos anos 1950/60. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE RELAÇÕES SISTÊMICAS DA ARTE, 2., 2020, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: UFRGS, 2020, p. 448-455. Disponível em: https://2simposioirsablog.files.wordpress.com/2020/07/2-arte-alc3a9m-da-arte-ebook.pdf. Acesso em: 9/12/2021.

LEITE, Marcelo Eduardo. Fotografia e crítica social: elementos formadores da participação brasileira nas mostras latinoamericanas (México 1978/1981). 5º Encontro Nordeste de História da Mídia. GT 6 – História da Mídia Audiovisual. Recife, Pernambuco, 2018. Disponível em: http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/encontros-regionais/nordeste/2018-5o-encontro/gt-6-2013-historia-das-midias-audiovisuais/. Acesso em: 15/10/2020.

OLIVEIRA, Heloisa Nichele. Elas em foco: as primeiras fotojornalistas paranaenses. (Livro-reportagem). Trabalho de Conclusão de Curso (Comunicação Social – Jornalismo, Setor de Artes, Comunicação e Design da Universidade Federal do Paraná), Universidade Federal do Paraná, 2018.

RIBEIRO, António Pinto. Podemos descolonizar os museus? In: RIBEIRO, António S.; RIBEIRO, Margarida C. (Org.). Geometrias da memória: configurações pós-coloniais. Porto: Edições Afrontamento, 2016, p. 103.

SAMAIN, Etienne. As imagens não são bolas de sinuca. In: SAMAIN, Etienne (org.). Como Pensam as Imagens. Campinas: Unicamp, 2012.

SANTOS, Ana Carolina Lima. Sobre essa tal de fotografia latinoamericana: uma análise do processo de demarcação de uma suposta essência fotográfica latina. In: Revista Contracampo, v. 29, n. 1, ed. abril ano 2014. Niterói: Contracampo, 2014.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti; ELEUTÉRIO, Maria de Lourdes. Mulheres, arquivos e memórias. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 71, p. 19-27, dez. 2018.

TACCA, Fernando de. La presencia brasileña en el fondo fotográfico del Consejo Mexicano de Fotografía. México: Luna Cornea (vol. II), 2013.

VELHO, Gilberto. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas (3a ed.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2003.

VIANA, Alberto Melo. Fotojornalismo e ação cultural em Curitiba. Dissertação (Programa em Comunicação e Linguagens da Pró-Reitoria de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão da Universidade Tuiuti do Paraná), Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2009.

VILLARES, Mónica Ferrer. Feito na América Latina 1978: teoria e imagem, um debate reflexivo sobre a fotografia da "Nossa América". 2016. (488 p.). Tese (Instituto de Filosofia e Ciências Humanas), Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/320960. Acesso em: 15/10/2020.

ZERWES, Erika; COSTA, Eduardo Augusto. Os Colóquios Latino-Americanos de Fotografia e a institucionalização de uma fotografia brasileira. Revista de Estudios Brasileños, ISSN-e 2386-4540, Vol. 4, Nº. 8, 2017, págs. 145-159. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/reb/article/view/139792/135071. Acesso em: 15/10/2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Heloisa Nichele, Ronaldo Corrêa

Downloads

Download data is not yet available.