From
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Anthropophagy
Tropicalism
Dogs without feathers
Contemporary art

How to Cite

LEAL, André. From: a brazilian art history. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 11, n. 2, p. 89–110, 2021. DOI: 10.20396/proa.v11i2.16559. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/16559. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

This article traces a brief history of cultural anthropophagy and its developments in Brazilian art, understanding it as a possible mode of artistic production that anticipates and affirms global contemporary practices. It would therefore be an ‘export product’ from Brazil to the world, as envisioned by Oswald de Andrade in the Pau-Brasil Poetry Manifesto (1924), something reinforced in the Neoconcret and Tropicalist movements of the 1960’s and 70’s and in the 24th São Paulo Arts Biennale in 1998. Within the complexities of the formulation of a Brazilian national identity we also present the more recent idea of ‘dogs without feathers’ from Moacir dos Anjos, a less ‘solar’ facet of Brazilianness, giving way to the marginalized which Hélio Oiticica had already brought to the artistic scenario within his ethical position regarding Brazilian society in general.

https://doi.org/10.20396/proa.v11i2.16559
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Oswald de. Obras completas VI – Do Pau Brasil à Antropofagia e às Utopias. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1972.

ANDRADE, Oswald de. Schema ao Tristão de Athayde. Revista de Antropofagia, São Paulo, n. 5, p. 3, set. 1928.

ANJOS, Moacir dos. Cães sem plumas: os despossuídos na arte contemporânea brasileira. Lua Nova, São Paulo, n. 96, pp. 163-175, dez. 2015.

ASBURY, Michael. The Uroborus effect: Brazilian contemporary art as self-consuming. Third Text, Londres, v. 26, n. 1, pp. 141-147, jan. 2012.

CARDOSO, Rafael. The Braziliannes of Brazilian art. Third Text, Londres, v. 26, n. 1, pp. 17-28, jan. 2012.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. O que temos nós com isso? In: Azevedo, Beatriz. Antropofagia Palimpsesto selvagem. São Paulo: SESI-SP, 2018. pp. 06-15.

CLAVO, María Iñigo. Is it possible to decolonize the concept of cultural anthropophagy?”. DAT Journal, v. 5, n. 3, pp. 47-51, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.29147/dat.v5i3.231. Acesso em: 25 nov. 2021.

COCCHIARALE, Fernando. Da adversidade vivemos. In: FERREIRA, Glória (org.) Crítica de arte no Brasil: temáticas contemporâneas. Rio de Janeiro: Funarte, 2006. pp. 499-507.

CORRÊA, José Celso Martinez. O Rei da Vela – Manifesto Oficina. Arte em Revista 1 – Anos 60. São Paulo, Kairós, 1979. Disponível em: http://tropicalia.com.br/leituras-complementares/o-rei-da-vela-manifesto-oficina. Acesso em: 25 nov. 2021.

D’ANGELIS, Wilmar R. São Paulo não seria nada, não fossem os índios. Kamuri [página de internet]. Disponível em: http://kamuri.org.br/kamuri/sao-paulo-nao-seria-nada-nao-fossem-os-indios/. Acesso em: 25 nov. 2021.

DUARTE, Pedro. A vanguarda modernista brasileira. Viso: cadernos de estética aplicada, v. 6, n. 11, pp. 107-120, jan./jul. 2012. Disponível em: http://doi.org/10.22409/1981-4062/v11i/126. Acesso em: 25 nov. 2021.

FIALHO, Ana Letícia. As exposições internacionais de arte brasileira: discursos, práticas e interesses em jogo. Sociedade e Estado, Brasília, v. 20, n. 3, pp. 689-713, set./dez. 2005.

FIALHO, Ana Letícia. L’insertion internationale de l’art brésilien – une analyse de la présence et de la visibilité de l’art brésilien dans les institutions et dans le marché. Tese (Doutorado em Ciências da arte e da linguagem) – École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris, 2006.

FUNDAÇÃO BIENAL (São Paulo). 16a Bienal de São Paulo. Disponível em: http://bienal.org.br/exposicoes/2333. Acesso em: 25 nov. 2021.

GOLDMAN, Marcio. "Quinhentos anos de contato": por uma teoria etnográfica da (contra)mestiçagem. Mana, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, pp. 641-659, dez. 2015.

HERKENHOFF, Paulo. Europa de Almuerzo: Receta para el Arte Brasileño. Poliéster, México, v. 2, n. 8, pp. 8-15, 1994.

HERKENHOFF, Paulo. Brasil/Brasis. In: BASBAUM, Ricardo (org.). Arte contemporânea brasileira. Rio de Janeiro: Rios ambiciosos, 2001. pp. 359-370.

HERKENHOFF, Paulo; PEDROSA, Adriano (orgs.). XXIV Bienal de São Paulo: representações nacionais. São Paulo: A Fundação, 1998.

LAGNADO, Lisette. Anthropophagy as cultural strategy: the 24th Bienal de São Paulo, 1998. In: LAGNADO, Lisette; LAFUENTE, Pablo (orgs.). Exhibition Stories: Cultural Anthropophagy – the 24th Bienal de São Paulo 1998. Londres: Afterall books, 2015. pp. 8-62.

LASSALA, Gustavo; GUERRA, Abilio. Cripta Djan Ivson, profissão pichador: pixar é crime num país onde roubar é arte. Entrevista, São Paulo, ano 13, n. 049.04, Vitruvius, mar. 2012. Disponível em: https://vitruvius.com.br/revistas/read/entrevista/11.049/4281. Acesso em: 25 nov. 2021.

LEAL, André. Espaço-corpo, ambiente-experiência: Hélio Oiticica e Gordon Matta-Clark: genealogias do ‘contemporâneo’. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

LISPECTOR, Clarice. Mineirinho. Revista Senhor, junho de 1962. Disponível em: http://www.ip.usp.br/site/noticia/conto-qmineirinhoq-clarice-lispector/. Acesso em: 25 nov. 2021.

MARTINS, Marta Lucia Pereira. Resquícios antropofágicos na arte contemporânea brasileira. DAPesquisa, Florianópolis, v. 3, n. 5, pp. 379-388, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1808312903052008379. Acesso em: 25 nov. 2021.

MEIRELES, Cildo. Cruzeiro do Sul. In: Ferreira, Glória (org.) Crítica de arte no Brasil: temáticas contemporâneas. Rio de Janeiro: Funarte, 2006. p. 253.

MOSQUERA, Gerardo. Más allá de la antropofagia: notas sobre globalización y dinámica cultural. Huellas, Mendoza, n. 5, pp. 93-101, 2006. Disponível em: https://bdigital.uncu.edu.ar/1232. Acesso em: 25 nov. 2021.

MOSQUERA, Gerardo. A África na Arte da América Latina. Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, n. 29, pp. 156-171, jun. 2015.

NUNES, Benedito. Antropofagia e vanguarda - acerca do canibalismo literário. Literatura e Sociedade, São Paulo, n. 7, pp. 316-327, dez. 2004.

OITICICA, Hélio. O herói anti-herói e o herói anônimo. In: Programa Hélio Oiticica, número de tombo 0131/68, 1968

OITICICA, Hélio. YOKO ONO. In: Programa Hélio Oiticica, número de tombo 0293/73. pp. 01-03

OITICICA, Hélio. Brasil diarréia. In: Ferreira, Glória (org.) Crítica de arte no Brasil: temáticas contemporâneas. Rio de Janeiro: Funarte, 2006. pp. 277-280.

OLIVEIRA, João Pacheco de. As mortes do indígena no Império do Brasil: O indianismo, a formação da nacionalidade e seus esquecimentos. In: O nascimento do brasil e outros ensaios: ‘Pacificação’, Regime Tutelar e Formação de Alteridades. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2016. pp. 75-116.

OLIVEIRA, Mirtes Martins de. The Epistemological Leap of Anthropophagy After the 24th Bienal de São Paulo. In: LAGNADO, Lisette; LAFUENTE, Pablo (Orgs.). Exhibition Stories: Cultural Anthropophagy – the 24th Bienal de São Paulo 1998. Londres: Afterall books, 2015. pp. 176-187.

PEDROSA, Adriano (Org). Adriana Varejão: histórias à margem. São Paulo: MAM-SP, 2013.

PEDROSA, Mario. Reflexões em torno da nova capital. In: Acadêmicos e modernos: textos escolhidos III; ARANTES, Otília (org.). São Paulo: Edusp, 2004a. pp. 389-404.

PEDROSA, Mario. Da missão Francesa – seus obstáculos políticos. In: Acadêmicos e modernos: textos escolhidos III; ARANTES, Otília (org.). São Paulo: Edusp, 2004b. pp. 41-114.

PEDROSA, Mario. Arte ambiental, arte pós-moderna, Hélio Oiticica. In: Ferreira, Glória (org.) Crítica de arte no Brasil: temáticas contemporâneas. Rio de Janeiro: Funarte, 2006. pp. 143-146.

ROLNIK, Suely. Subjetividade antropofágica. In: HERKENHOFF, Paulo; PEDROSA, Adriano (orgs.). XXIV Bienal de São Paulo: arte contemporânea brasileira: Um e/entre Outro/s. São Paulo: A Fundação, 1998. pp. 129-130.

SCHWARZ, Roberto. A carroça, o bonde e o poeta modernista. In: SCHWARZ, Roberto. Que horas são?. São Paulo: Companhia das Letras, 1987. pp. 11-28.

SOUZA, Jessé. Democracia racial e multiculturalismo: ambivalente singularidade cultural brasileira. Estudos afro-asiáticos, Rio de Janeiro, n. 38, pp. 135-155, dez. 2000.

VELOSO, Caetano. Verdade Tropical. São Paulo: Cia. das Letras, 1997.

WALDMAN, Thaís. À “frente” da Semana de Arte Moderna: a presença de Graça Aranha e Paulo Prado. Estudos Históricos, v. 23, n. 45, pp. 71-94, jan./jun. 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21862010000100004. Acesso em: 25 nov. 2021.

WEGUELIN, João Marcos (org.). Mineirinho. O Rio de Janeiro através dos jornais. São Paulo: Escola do Futuro da Universidade de São Paulo, 1998. Disponível em: http://www1.uol.com.br/rionosjornais/rj45.htm. Acesso em: 25 nov. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 André Leal

Downloads

Download data is not yet available.