Abstract
The text aims to bring thoughts on the processes of construction of meanings in the song “Paixão e Fé” from a semiotic analysis. Based on the studies of musicologist Philip Tagg (2012), it is intended to highlight the way in which musical codes and the lyrics act together in the development of a multidimensional cultural artifact, the song, whose meaning can be studied from the perspective of the analysis of the complex that involves the work articulated to its historical, social and cultural context. The 1978 phonogram, recorded in the album Clube da Esquina 2, by Milton Nascimento, is compared with other songs belonging to the same historical and musical scene in order to allow the verification of how composers, arrangers and interpreters from the field of Brazilian popular music produced in Minas Gerais mobilized aspects of regional culture in their works, notably Catholic religiosity, in order to represent traces of a cultural identity in the song.
References
A IGREJA MAJESTOSA. Intérprete: Wagner Tiso. Compositores: Wagner Tiso e Nivaldo Ornelas. In: WAGNER TISO. Intérprete: Wagner Tiso. Brasil: EMI, 1978, 1 LP.
ARRUDA, Maria Arminda do Nascimento. Mitologia da Mineiridade: o imaginário mineiro na vida política e cultural do Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1999.
BUZATTI, Lucas. Audiovisual histórico de José Luiz Pederneiras e Tavinho Moura, “Paixão e Fé” ganha exibição. Jornal Hoje em Dia, Belo Horizonte, 05 mar. 2018. Disponível em: https://www.hojeemdia.com.br/almanaque/audiovisual-histórico-de-josé-luiz-pederneiras-e-tavinho-moura-paixão-e-fé-ganha-exibição-1.602981. Acesso em: 01 jul. 2021.
NAPOLITANO, Marcos. O fonograma como fonte para a pesquisa histórica sobre música popular – problemas e perspectivas. In: XIV CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓSGRADUAÇÃO EM MÚSICA, 2003, Porto Alegre. Anais...Porto Alegre: [s.n.], 2003, p. 841–844.
NASCIMENTO, Hermilson Garcia do. Recriaturas de Cyro Pereira: arranjo e interpoética na música popular. Tese de Doutorado em Música - Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
PAIXÃO E FÉ. Intérprete: Milton Nascimento. Compositores: Tavinho Moura e Fernando Brant. In: CLUBE DA ESQUINA 1 E 2. Intérprete: Milton Nascimento. Brasil: EMI-ODEON, 2007, 2 CDs.
PEDRA E PAIXÃO. Intérprete: Túlio Mourão. Compositor: Túlio Mourão: In: TRILHOS. Intérprete: Túlio Mourão. Brasil: Philips, 1980, 1 LP.
PILAR. Intérprete: Toninho Horta. Compositor: Toninho Horta. In: DIAMOND LAND. Intérprete: Toninho Horta. Estados Unidos: Verve/Polygram Records, 1988, 1 LP.
REIS, Liana Maria. Mineiridade: identidade regional e ideologia. Cadernos de História. Belo Horizonte, v.9, n.11, p.89-97, 1 sem. 2007.
TAGG, Philip. Analisando a música popular: teoria, método e prática. Tradução: Martha Ulhôa. Em Pauta, Porto Alegre, v. 14, n. 23, p. 5–41, dez. 2003.
TAGG, Philip. Music’s Meanings: a modern musicology for non‐musos. New York & Huddersfield: The Mass Media Music Scholars’ Press, 2012.
ULHÔA, Martha. A análise da Música Brasileira Popular. Cadernos do Colóquio. Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 61-68, abr. 1999.
ZAMPRONHA, Edson. Transferência: o que é, e o que oferece à música. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 13, n. 1, p. 8–18, 2013.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Daniel Lovisi