Banner Portal
The popular song, the folk research and the preservationist legacy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Popular Song
Elsie Houston
Floklore
Sound documentary

How to Cite

LEMOS JUNIOR, Urbano; GOSCIOLA, Vicente. The popular song, the folk research and the preservationist legacy: Elsie Houston and the sound documentary. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 8, n. 00, p. e021001, 2021. DOI: 10.20396/muspop.v8i00.14880. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/14880. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

The article rescues an important reference in the field research and in the recording of songs of popular origin. In the 1920s, Rio de Janeiro's Elsie Houston systematized her work in search of musical Brazilianness based on indigenous, African and Iberian heritage. In this sense, the objective of the study is to rescue the preservationist estate left by the musician and to highlight the relevance of Elsie for studies on music, identity and culture. In addition to collecting popular songs that would be at risk of disappearance, Elsie recorded 42 songs from different regions of Brazil in a scientific publication, showing the timbre, pronunciation and intentions of the songs. Thus, the methodology of the article analyzes the convergences of the researcher's legacy based on theories about documentary. To this end, the study uses the writings of Penafria (2004), Nicholls (2012) and Ramos (2001 and 2013) to approach and expand the concepts of the creative record of encounters with others

https://doi.org/10.20396/muspop.v8i00.14880
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, João Paulo Pereira do. Da colonialidade do patrimônio ao patrimônio decolonial. 2015. Dissertação (Mestrado em Preservação do Patrimônio Cultural) – Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, 2015.

BANDEIRA, Manuel. Flauta de papel. Rio de Janeiro: Alvorada, 1957.

BERTEVELLI, Isabel. Elsie Houston e Chants Populaires du Brésil: pesquisas sobre o folclore musical brasileiro e formação de repertório artístico, décadas de 1920 a 1940. Revista Brasileira de Música, Rio de Janeiro, v. 28, n. 2, p. 305-330, Jul/Dez. 2015.

BINAZZI, Biancamaria; EVANGELISTA, Ronaldo. Goma-Laca: Cantos populares do Brasil de Elsie Houston. São Paulo: B. Binazzi, 2019.

CARLINI, Álvaro. Cachimbo e maracá: o catimbó da Missão (1938). São Paulo: Centro Cultural São Paulo, 1993.

FRANCO, José Luiz de Andrade. Patrimônio Cultural e Natural, direitos humanos e direitos da natureza. In: SOARES, Inês Virgínia Prado; CUREAU, Sandra (Orgs.). Bens Culturais e Direitos Humanos. São Paulo: Edições Sesc, p. 155-184, 2015.

IUSKOW, Cristina. Brasilidade e embelezamento: o canto orfeônico e a assepsia dos gestos corporais. 2001. Dissertação (Mestrado) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

MORAES, José Geraldo Vinci de. História e música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 20, n. 39, p. 203-221, 2000.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Papirus: Campinas, 2012.

NOGUEIRA, Antonio Gilberto Ramos. Inventário e patrimônio cultural no Brasil. História, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 257-268, 2007.

PENAFRIA, Manuela. O filme documentário em debate: John Grierson e o movimento documentarista britânico. Comunicação apresentada no III SOPCOM, VI LUSOCOM, UBI, abril de 2004.

PINTO, Álvaro Vieira. Ciência e Existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

PINTO, Tiago de Oliveira. Som e música: questões de uma Antropologia Sonora. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 44, n. 1, p. 221-286, 2001.

POLLAK, Michael. Memória e Identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, p. 200-215, 1992.

RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal... o que é documentário? São Paulo: Senac, 2013.

RAMOS, Fernão Pessoa. O que é documentário? In: RAMOS, Fernão Pessoa; CATANI, Afrânio (Orgs.). Estudos de Cinema SOCINE 2000. Porto Alegre: Sulina, 2001.

RANGEL, Jorge Antonio. Edgar Roquette-Pinto. Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, Recife, 2010.

RICOEUR, Paul. Memória, história, esquecimento. Palestra proferida na Conferência Internacional Haunting Memories? History in Europe after Authoritarianism; Budapeste, Hungria, 2003.

SOARES, Sérgio José Puccini. Documentário e roteiro de cinema: da pré-produção à pós-produção. 2007. Tese (Doutorado em Multimeios) – Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 2007.

TONI. Flávia Camargo. A música brasileira e a cooperação intelectual no Congresso de Arte Popular em Praga 1928. Debates – Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Música da UNIRIO, Rio de Janeiro, v.17, p. 172-196, 2016.

TRAVASSOS, Elizabeth. Os mandarins milagrosos: arte e etnografia em Mário de Andrade e Béla Bartók. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar, 1997.

WAIZBORT, Leopoldo. Fonógrafo. Revista Novos Estudos Cebrap, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 26-46, jul. 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Urbano Lemos Junior, Vicente Gosciola

Downloads

Download data is not yet available.