Banner Portal
Dialogic “comping” proposals for baião, forró and xaxado on vibraphone
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Vibraphone
Baião
Forró
Xaxado
Guidelines

How to Cite

COSTA, Rodrigo Heringer; SACRAMENTO, Aquim; MITRE, Natália; DRUMOND, João Paulo. Dialogic “comping” proposals for baião, forró and xaxado on vibraphone. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 7, n. 00, p. e020009, 2020. DOI: 10.20396/muspop.v7i00.14304. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/14304. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

The vibraphone is not often associated with the performance of traditional Brazilian musical genres, and compositions or pedagogical materials that might bridge this gap are scarce. To create idiomatic vibraphone “comping” lines for baião, forró and xaxado performance, we interviewed musicians involved in the practice of these genres and researched relevant internet content in order to identify and study the primary references for creating “comping” lines on instruments commonly associated with these genres. By consulting bibliographic materials and reference recordings related to baião, forró and xaxado musics, we identified the zabumba (small bass drum) as the provider of characteristic time-line patterns for each genre as well as a source of inspiration for improvised rhythmic “comping.” Similarly, we discovered the sanfona (accordion), another typical instrument associated with these northeastern musical genres, offered both rhythmic and harmonic pattern information to help understand how each music functions. The established dialogue with the guidelines that both the zabumba and sanfona offer opened creative paths for developing a language of four-mallet vibraphone accompaniment for each of these three related musical genres.

https://doi.org/10.20396/muspop.v7i00.14304
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Aquim de Souza Lopes. A Evolução do vibrafone no choro. 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2015.

CAMPOS, Claudio Henrique Altieri de. Jackson do Pandeiro e a Música Popular Brasileira: liminaridade, música e mediação. 2017. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Artes-Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2017.

CAFÉ, Marquinhos; SILVA, Sebastian. Baião, Forró, Xaxado e Xote! | Dica Sanfona #01 | Marquinhos Café e Sebastian Silva. YouTube, 2016a. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cuoVxz4kQ-Y&feature=youtu.be. Acesso em: 21 ago. 2020

CAFÉ, Marquinhos; SILVA, Sebastian. Ritmos nordestinos na sanfona | Dica Sanfona #02 | Marquinhos Café e Sebastian Silva. YouTube, 2016b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=icpolXq3ypI. Acesso em: 24 ago. 2020

CALDI, Marcelo. Fica a Dica do Convidado | O Resfulego | Marcelo Caldi. YouTube, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=IDDf8Xe4pqo. Acesso em: 7 set. 2020.

CARVALHO, José Alexandre Leme Lopes. A Utilização das Linhas-guia na Performance e no Ensino da Música Brasileira. Anais do SIMPOM, n. 1, 2010.

CHAIB, Fernando. Vibrafone: uma fonte de coloridos sonoros. Per Musi, n. 25, p. 57–72, 2012.

CHEDIAK, Almir. Songbook: Luiz Gonzaga (Vol. 1). São Paulo: Irmãos Vitale, 2013.

COSTA, Rodrigo Heringer. Vibrafonistas no choro e seus processos de formação: mediações e algumas contribuições à educação formal. 2015. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

DANTAS, Gledson Meira. A performance musical do zabumbeiro Quartinha. 2011. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2011.

DUGGAN, Mark James. Tradition and Innovation in Brazilian Popular Music: Keyboard Percussion Instruments in Choro. 2011. Tese (Doutorado em Artes Musicais) – Faculdade de Música-Universidade de Toronto, Toronto, 2011.

GOMES, Sérgio. Novos caminhos da bateria brasileira. 2. ed. São Paulo: Irmãos Vitale, 2008.

DOMINGUINHOS. Diferenças entre forró de pé de serra, baião, arrasta-pé, xote, xaxado. YouTube, 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WaCYRGblKaQ&feature=youtu.be. Acesso em: 13 set. 2020

DOMINGUINHOS. Dominguinhos ao vivo no Bom Dia Brasil. YouTube, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cCL9Zws9CJs, acesso em 27 de agosto de 2020.

GONZAGA, Luiz. Qui nem jiló. In: Gonzagão Sanfoneiro Macho [LP]. Sem local: RCA, 1985[1950]

MARINÊS. Xaxado da Paraíba. In: Aquarela Nordestina [LP]. Sem local: Sinter. 1959

MESTRINHO. Oficina Acordeon Mestrinho – Baião. YouTube, 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=PAwHEmPCecA&list=RDPAwHEmPCecA&start_radio=1. Acesso em: 13 set. 2020.

NKETIA, Joseph Hanson Kwabena. The music of Africa. Londres: Victor Gollanz, 1975.

OLIVEIRA, Natália Camargo Mitre de. Práticas de performance no vibrafone solo: estudos e ferramentas idiomáticas aplicados a um repertório de Música Popular Instrumental Brasileira. 2019. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.

PANDEIRO. Jackson do. Sebastiana. In: Jackson do Pandeiro – 20 músicas do século XX [CD]. Sem local: Mercury/Universal Music, 1999[1970]

RODRIGUES, Léo. Forró, Baião e Xaxado ?!?! Como descobrir o ritmo com LÉO RODRIGUES. YouTube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=23jVtYuVZ6g&feature=youtu.be. Acesso em: 19 jul. 2020

RUGGERO, Leonardo. Com respeito aos oito baixos: um estudo etnomusicológico do estilo nordestino da sanfona de oito baixos. 2011. Dissertação (Mestrado em Música), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

SÁ, Sinval. O sanfoneiro do Riacho da Brígida: vida e andanças de Luiz Gonzaga - O Rei do Baião. Recife: Cepe, 2012.

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente: transformações no samba no Rio de Janeiro (1917-1933). 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

SANTOS, Climério de Oliveira. Forró: a codificação de Luiz Gonzaga. Recife: Cepe, 2013.

SILVA, Amanda Camylla Pereira; BRITO, Eleonora Zicari Costa de. Xaxado: A Construção da identidade e da memória social do cangaço. (2012). Anais do III Congresso Internacional de História da UFG/ Jataí: História e Diversidade Cultural. Textos Completos. Realização Curso de História.

SILVA, Claudeci Ribeiro da. A representação do nordestes nas letras das músicas da cantora Marinês. 2009. Dissertação (Mestrado em Literatura e Estudos Interculturais), Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2009.

VALLADÃO, Rafael; FIDELIS, Mauricio. O xaxado como dança dionisíaca a partir da filosofia Nietzscheana. Motriz. Revista de Educação Física. UNESP, v. 17, n. 2, p. 274–279, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Rodrigo Heringer Costa, Aquim Sacramento, Natália Mitre, João Paulo Drumond

Downloads

Download data is not yet available.