Banner Portal
“Abrir as janelas e deixar o Brasil entrar”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Phonographic industry
Instrumental brazilian music
World music
Núcleo Contemporâneo
Record labels

How to Cite

MATOS, Amanda Pedrosa de. “Abrir as janelas e deixar o Brasil entrar”: o regional e universal nos álbuns Orquestra popular de câmara e Danças, jogos e canções. Música Popular em Revista, Campinas, SP, v. 7, n. 00, p. e020003, 2020. DOI: 10.20396/muspop.v7i.13776. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/muspop/article/view/13776. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

This paper aims to analyze two Orquestra Popular de Câmara’s albums: “Orquestra popular de câmara” (1998) and “Danças, jogos e canções” (2003)”, considering that these phonograms have a strong relation with the independent record label Núcleo Contemporâneo, whose founders are also members of the orchestra. Accordingly, the hypothesis of this work suggest that Núcleo Contemporâneo consolidated itself, in administrative terms, because of decentralized and autonomous production strategies; aesthetically, the record label was influenced by the phenomenon of World Music, which demonstrate interested in “Other” through conciliation between different cultures. We choose a qualitative research method, considering the journalistic critic about the albums and data collected in interviews with some musicians. As a result, our objective is demonstrate how these phonograms are responsible for inaugurate a aesthetic thread and a autonoms production mode in the context of phonographic industry in the 1990’s second half and the early 2000, but that still drive the record label until today.

https://doi.org/10.20396/muspop.v7i..13776
PDF (Português (Brasil))

References

CIRINO, G. Narrativas musicais: performance e experiência na música popular instrumental brasileira. 2005. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

DIAS, M. T. Os donos da voz: Indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo, 2008.

ERLMANN, V. The Aesthetics of the Global Imagination: Reflections on World Music in the 1990s. Public Culture, n. 8, p. 467-487. 1996.

GAROFALO, R. Whose world, what a beat: the transnational music industry, identity and cultural imperialism. Music of world: journal of the International Institute for the Traditional Music (IITM), n. 35, vol 2, 1993, Berlim.

MARCHI, L. de. Indústria Fonográfica Independente Brasileira: Debatendo um Conceito. In: INTERCOM. Anais do XXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – INTERCOM 2005. (GT Rádio e Mídia Sonora). Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares de Comunicação, 2005.

NETTO, M. O discurso da diversidade = a definição da diferença a partir da world music. 2012. 391 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/280864>. Acesso em 21 jun. 2020.

PIEDADE, A. Brazilian Jazz and the Friction of Musicalities. In: ATKINS, T. (Editor). Jazz Planet. Jackson: University Press of Mississipi, p. 41-58, 2003. Disponível em: <https://www.academia.edu/3674309/Brazilian_Jazz_and_Friction_of_Musicalities_2003_>. Acesso em 3 jul. 2020.

RAHKONEN, C. What is World Music?. In: World Music in Music Libraries. Technical Report n. 24, Canton, 1994.

VICENTE, E. Da vitrola ao iPod: uma história da indústria fonográfica no Brasil. São Paulo: Alameda, 2014.

VILELA, I. Canonizações e esquecimentos na música popular brasileira. Revista USP, n. 111, p. 125-134, 16 dez. 2016.

ZAN, J. Música popular brasileira, indústria cultural e identidade. EccoS Revista Científica, n. 1, v. 3, 2001. p. 105-122.

ZIMBRES, P. Q. C. Gismontipascoal: a música instrumental brasileira como releitura pós-moderna do ideal modernista. 2017. 124 p. Dissertação (Mestrado) –Universidade de Brasília, Instituto de Artes, Brasília, DF. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/handle/10482/31314>. Acesso em 1 set. 2020.

Entrevistas realizadas por e-mail

CARDOSO, T. Re: perguntas – parte 1 [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por <[e-mail privado]> em 18 jun 2020.

TAUBKIN, B. Re: perguntas - orquestra popular de câmara [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por <[e-mail privado]> em 15 jun 2020.

Artigos em jornais e sites

FONSECA, J. A música ecumênica de Benjamim Taubkin. Zero Hora. 2019. Disponível em: Acesso em 12 jun 2020.

KELMAN, J. Orquestra Popular de Camara. All About Jazz. 2004. Disponível em: < https://www.allaboutjazz.com/orquestra-popular-de-camara-orquestra-popular-de-camara-adventure-music-review-by-john-kelman.php>. Acesso 7 jul. 2020.

MEME, F. “Sons de Orquestra” mistura estilos. Folha Acontece. 1997. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/acontece/ac180601.htm>. Acesso em 31 mai. 2020.

MIGUEL, A. C. Ronda dos CDs. G1. 2013. Disponível em: <http://g1.globo.com/musica/antonio-carlos-miguel/platb/tag/benjamim-taubkin/> Acesso em 12 jun. 2020.

NESTROVSKI, A. O que nos leva além das meras paixões. Folha Acontece. 2002. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/acontece/ac1410200201.htm>. Acesso 10 jul. 2020.

SHOEMAKER, B. Moacir Santos – Ouro Negro; Orquestra Popular de Camara - Orquestra Popular de Camara. Adventure Music. [2000?]. Disponível em: < http://www.monicasalmaso.mus.br/new/ZIPS%20IMRENSA/ARQUIVOS/USA%20arqu/DownBeatOPCago04.zip>. Acesso em 7 jul. 2020.

Fonogramas

FREIRE, R. Quando ouvi pela primeira vez a Orquestra Popular de Câmara....In: Encarte de “Orquestra Popular de Câmara”. São Paulo: Núcleo Contemporâneo, 1998. CD.

ORQUESTRA POPULAR DE CÂMARA. Danças, jogos e canções. São Paulo: Núcleo Contemporâneo, 2003. CD.

ORQUESTRA POPULAR DE CÂMARA. Orquestra Popular de Câmara. São Paulo: Núcleo Contemporâneo, 1998. CD.

TAUBKIN, B. Blackbird – tema incidental “A mesma fé”. In: Encarte de “Danças, jogos e canções”. São Paulo: Núcleo Contemporâneo, 2003. CD.

TAUBKIN, B. Correnteza. In: Encarte de “Danças, jogos e canções”. São Paulo: Núcleo Contemporâneo, 2003. CD.

TAUBKIN, B. E eles ainda dançam. In: Encarte de “Danças, jogos e canções”. São Paulo: Núcleo Contemporâneo, 2003. CD.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Amanda Pedrosa de Matos

Downloads

Download data is not yet available.